Avatar billede jesper_jp Nybegynder
15. april 2008 - 13:41 Der er 3 kommentarer

Defragmentering af ekstern netværksharddisk

Hej;
Under Windows XP er jeg ikke i stand til at bruge standard disk defragmentering på mit eksterne netværksdrev. Det er som om Windows XP ikke "anerkender" dette drev i relation til defragmentering.
Jeg har på engelske sites læst om sikkerhedsindstilling, der måske skal ændres. Hvor gør man det for sådan en ekstern harddisk under Windows XP Dansk version?
Tak for hjælpen.

Jesper
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. april 2008 - 14:01 #1
Det kommer også an på dit eksterne drev, hvis dit eksterne drev kører Linux kan du ikke defragmentere det
Avatar billede jesper_jp Nybegynder
15. april 2008 - 23:44 #2
Hej James;

Det eksterne drev er et NTFS Windowsdrev og skulle ikke være Linux mig bekendt.

Jeg kunne få mistanke om, at svaret hænger sammen med den anden løsning, du har givet mig omkring "Frakobling af ekstern harddisk". Jeg har fuldt dig rigtige fine anvisning og finder derved frem til, at under Computeradministration vises den eksterne harddisk heller ikke. Så jeg kan hverken fragmentere harddisken eller ændre drev-bogstav.

Jeg kan se den eksterne harddisk via Stifinder. Den virker rigtig fint i dagligdagen og den vises under "Denne computer" som et netværksdrev. Jeg kan "blot" ikke arbejde videre med den, når jeg vil benytte Defragmentering samt Diskhåndtering under Computeradministration.

Disken må være sat op således, at jeg trods Administrator-rettigheder ikke har lov til at arbejde med disken. F.eks. af sikkerhedsmæssige grunde. Men hvor kan sådan en opsætning være lavet og hvor kan jeg ændre den?

Tusind tak for yderligere feedback :-)

Mvh. Jesper
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. april 2008 - 06:10 #3
Disken kan formentligt kun defragmenteres i af den maskine den sidder i og ikke af en remote maskine!

Vender lige tilbage til det andet spørgsmål.