Avatar billede kimharremoes Nybegynder
15. april 2008 - 00:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Slettet driver

Har ved en fejl kommet til at slette driveren til mit multimedielydkort, Via AC´97 Ehanced Audio Controller, og kan derfor ikke afspille nogen form for lyd på min computer, hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2008 - 04:42 #1
Gå ind på websiden for producenten af dit BUNDKORT, og der find driveren til dit indbygge Via AC97 lydkort, download og installer den.

Eller - kig i enhedshåndteringen om du har gule advarsler - og ellers kan du blot fjerne - genstarte - du vil så få besked om at der er fundet ny hardware og den vil søge efterdriver til det (lydkortet) og det virker igen.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2008 - 04:55 #2
Hvis ikke du endnu har driveren i dit system kan det være du kan finde den på VIA's driver side, her

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2

hvor du først skal vælge styresystem, du bruger, og dernæst klikke på Audio. Du skal sikkert også vide, hvilket chipset der er på dit bundkort for at finde kon korrete driver.

Hent SIW - System Information for Windows der kan vise dig al info om din cpmputer. Det er gratis

http://www.gtopala.com/

Håber det gør det.
Avatar billede kimharremoes Nybegynder
15. april 2008 - 15:39 #3
Jeg har gule advarelser-kan jeg så fjerne og genstarte ?
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2008 - 18:04 #4
Ja, det kan du, og så starter Wizard'en "Der er fundet ny hardware" og systemet vil lede efter om der på din computer er en driver som passer.
Hvis den ikke finder en driver, kan du prøve vejledningen ovenfor.

Aller nemmest hvis du har en cd-rom, der fulgte med computeren fra ny. Der ligger alle nødvendige drivere på til bundkort (chip set osv) og der er uden tvivl også driver til det indbyggede lydkort.
Avatar billede kimharremoes Nybegynder
15. april 2008 - 20:07 #5
Jeg har desværre ingen cd-rom til computeren.

Når jeg gå ind på http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2, så kan jeg ikke finde en driver der lige passer mit lydkort og chipset (Via VT83prosavageDDR km 266)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. april 2008 - 14:48 #6
Er du sikker på at Via VT83prosavageDDR km 266 er chipset på sydbroen (south bridge) og ikke nordbroen? For at være sikker, hent SIW og installer det, som jeg skrev ovenfor.

Start SIW, klik på Hardware i venstre side, klik på Bundkort og der finder du navn på south bridge.

Tilbage til linket til wiaarene.com. Her klikker påførst på den Windows version du bruger, på næste side klikker du på Audio

Nu fremkommer en oversigt over mulige drivere. Find den der passer til den south bridge, du lige har fundet med SIW.

Læs instruktonen påsiden om hvordan du downloader filen til din disk, den er sikkert pakket som en zip-fil, der skal pakkes ud, og derefter klikkes på en setup.exe fil (sådan har jeg læst i ét af de eksempler jeg har været inde på)

Bemærk også WIA Special Note, hvor de anbefaler at hente driveren fra bundkortproducentens hjemmeside, hvis muligt (så er du sikker på at få den rigtige) Programmet SIW kan også vise dig navn og model på dit bundkort. Brug evt. Google til at søge bundkortproducentens webside. Ellers må du skrive navn og model ind her (fra SIW - Hardware - Bundort)
Avatar billede kimharremoes Nybegynder
17. april 2008 - 15:14 #7
Så lykkedes det endelig, tusind tak for hjælpen.
Send et svar og du vil få point.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. april 2008 - 15:30 #8
Tillykke med det - du stred en brav kamp  :-)

Og mit svar er her.