Avatar billede sybrom Nybegynder
14. april 2008 - 18:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med manglende eller brudt reference i Access 2007

For nyligt anskaffede jeg mig en bærbar pc og i den forbindelse gik jeg også over til Microsoft Office 2007, hvor jeg på min gamle stationære pc kørte med Microsoft Office 2002. I programmer som Word 2007 og Excel 2007 har jeg ikke oplevet problemer med at arbejde med gamle filer fra 2002 versionerne af disse programmer. Men desværre har jeg opstartsproblemer med Access 2007, og er således endnu ikke kommet i gang med programmet. Jeg skulle nemlig gerne kunne arbejde med en gammel Access 2002 database over min musiksamling.

Nedenfor vil jeg beskrive, hvad jeg har gjort med Access 2002 databasen over min musiksamling og hvilken fejlmeddelelse, jeg efterfølgende er blevet mødt af i Access 2007.

1) Først åbnede jeg musiksamling databasen i Access 2007, hvorefter jeg valgte "Konverter", så jeg fik konverteret Access 2002 filen til Access 2007.

2) Jeg vælger hvor filen skal gemmes, og at den skal gemmes som filtypen "Microsoft Office 2007 - database".

3) Jeg modtager besked om, at "Denne database er opgraderet til Access 2007 - filformatet. Den nye database kan ikke deles med brugere, der benytter Access 2003 eller tidligere versioner".

4) Efterfølgende prøver jeg på at arbejde i den nye Access 2007 udgave af min musikdatabase, men jeg bliver med det samme mødt af følgende fejlmeddelelse:

"Microsoft Office Access - databasen eller projektet mangler en reference eller indeholder en brudt reference til filen 'utility.mda'"

*Hvis du vil sikre, at databasen fungerer korrekt, skal du rette referencen.

5) Microsoft Visual Basic åbnes automatisk, men jeg kender desværre ikke til at arbejde i programmet og jeg ved endvidere ikke, hvad jeg vil skulle rette deri for at få min database til at fungere.

6) Jeg har prøvet at åbne hjælp funktionen (fra punkt 4), men jeg bliver ikke klogere på, hvordan jeg skal løse problemet ved at læse "hjælpe teksten". Jeg har også søgt efter hjælp til løsning af problemet på Internettet, men selvom der står noget om problemet, har jeg ikke fundet frem til løsningen deraf.

7) Jeg håber meget, at en af eksperten.dk's brugere kan hjælpe mig med det irriterende reference problem i Microsoft Office 2007, så jeg hurtigst muligt kan få løst problemet og på ny arbejde med at få opdateret databasen over min musiksamling.

Med venlig hilsen Sybrom.
Avatar billede mugs Novice
14. april 2008 - 18:48 #1
Referencerne retter du i VBA modulet så det skal du åbne. Derefter i menuen Tools < References finder du den reference der mangler / er brudt og sætter et checkmærke i boksen i venstre side.
Avatar billede sybrom Nybegynder
14. april 2008 - 19:25 #2
Hej mugs

Jeg har forsøgt at følge din anvisning, men når Microsoft Visual Basic åbnes, modtager jeg følgende fejlmeddelelse:

"Compile error: Can't find project or library". Man kan derpå vælge "ok" eller "hjælp". Jeg valgte "ok" og gik efterfølgende ind i "Tools", men der var "references" passiv, så den kunne ikke vælges, så der er tilsyneladende noget mere, der skal rettes for at jeg kan følge dine anvisninger. Kan du hjælpe mig på vej, mugs?

Mvh. Sybrom.
Avatar billede mugs Novice
14. april 2008 - 19:40 #3
Du må ikke have fejlmedelelser kørende, så er referencerne inaktive (tonet ned). Jeg har ikke selv 2007, men i andre versioner går du i Run > Reset derved "nulstiller" du alle fejl. Prøv så i Tools > References igen.
Avatar billede sybrom Nybegynder
15. april 2008 - 21:45 #4
Hej mugs, heldigvis viste det sig, at man i Access 2007, ligesom i tidligere versioner af programmet, kunne gå i run menien og vælge reset for at "nulstille" alle fejl. Derpå kunne jeg gå i Microsoft Visual Basic, vælge tools < References for at finde den reference, der mangler/er brudt og sætte et checkmærke i boksen til venstre for referencen. Så det ser ud til, at problemet er løst. Du skal have tak for hjælpen, og du tildeles hermed 60 point.

Mvh. Sybrom.
Avatar billede mugs Novice
15. april 2008 - 21:55 #5
Tak for point :o)