Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2008 - 14:50 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Kamera: underlige billeder

Jeg har netop købt en Canon IXUS 860. Jeg oplever på nogle billeder, f.eks. hvis jeg har en reol i venstre side af billedet, at denne kommer til at se skæv ud. Og hvis jeg står lige foran en firkantet computerskærm og tager et billede, ser skærmen ikke helt firkantet ud på billedet. Det er som om at bunden af skærmen er smalllere end toppen - og derfor bliver vinklerne ikke 90grader.

Nogen der kan forklare mig, hvad jeg gør forkert?
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. april 2008 - 19:32 #1
Hvis der blot er tale om almindelig "barrel and pincushion" er det helt normalt, at ting ikke er helt lige. Det har noget at gøre med hvordan optikken virker i et kamera. Hvis effekten ligner illustrationerne på flg. side (dem med stregerne) er det helt normalt: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_distortion

For at minimere effekten kan du prøve med forskellige zoom-indstillinger. Desuden kan en del mere avancerede billedredigeringsprogrammer korrigere for "fejlen".
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2008 - 14:20 #2
Dennism, du kan evt. prøve at smide et par billeder på nettet. Så kan vi kigge på dem og vurdere om skævheden er mere end man normalt kan forvente af et kamera.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 14:54 #3
http://www.demaweb.dk/uploads/IMG_0044.JPG

Billedet er taget om natten i helt mørke. Jeg synes min reol i venstre side er skæv :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2008 - 15:10 #4
Tja, det er nok lige i overkanten, men har set på nettet, at dit kamera har en del "barrel distortion" i vidvinkel:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Canon+IXUS+860+%22barrel+distortion%22&meta=

Du kan rette op på det med Photoshop og lign. programmer....
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2008 - 15:11 #5
Hvis du lige har købt den har du muligvis stadig returret (hvis du vil have et andet kamera).
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. april 2008 - 16:24 #6
Jep, det er barrel distortion. Som nævnt bør effekten være mindre udtalt hvis du zoomer lidt ind når du tager billedet og ikke tager billedet i vidvinkel.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 16:30 #7
Er der returret når det er købt i Elgiganten?
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 16:34 #8
Nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg kan fjerne det i Gimp eller Photoshop (helst Gimp)?
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. april 2008 - 17:22 #9
GIMP burde kunne fjerne barrel distortion:

    CITAT (http://www.gimp.org/features/):
    |  Numerous digital photo imperfections can be
    |  easily compensated for using GIMP. Fix
    |  perspective distortion caused by lens tilt simply
    |  choosing the corrective mode in the transform
    |  tools. Eliminate lens' barrel distortion and
    |  vignetting with a powerful filter but a simple
    |  interface.

Wikipedia siger:

    CITAT:
    |  The GIMP includes manual lens distortion
    |  correction (from version 2.4).

Så ja, GIMP burde kunne klare det. Jeg tror funktionen hedder lens distortion eller lignende.
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. april 2008 - 17:29 #10
Jeg kiggede lige efter. Funktionen findes i Filtre -> Forvrængning -> Lens distortion...

Photoshop har så vidt jeg  husker en lignende funktion, i hvert fald i nyere udgaver. Og så findes der plugins der kan det samme.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 17:36 #11
Tak :)

Men er der nogen der kan fortælle mig, hvornår den gør det? For så må jeg prøve at undgå de situationer.
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. april 2008 - 17:41 #12
Som jeg har skrevet herover (http://www.eksperten.dk/spm/827542#rid7084390 og http://www.eksperten.dk/spm/827542#rid7085022) er forvrængningen nok størst når du zoomer helt ud, dvs. tager vidvinkelbilleder ;-)
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 17:46 #13
Er det normalt at et kamera opfører sig sådan? Er ret træt af det, da det jo er et kamera til ca. 2.000,-.. Men så skulle jeg nok have valgt IXUS 960 i stedet..
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2008 - 17:46 #14
Kan det iøvrigt have noget at gøre med, at jeg tager billederne i wide-screen?
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2008 - 23:05 #15
Jeg ville prøve at tage en serie billeder - både med og uden wide-screen. Og prøv at zoome en lillebitte smule ind også for at se om det bliver bedre.  960'eren har vist også lidt "barrel distortion", men måske mindre end din model.

Ang. returret:
Et det købt i en alm. butik har man ikke automatisk ret til at bytte eller returnere en vare - men det har man på nettet. MEN hvis Elgiganten selv siger de giver retur- eller byteret, så skal de selvfølgelig tage kameraet retur.... har lige checket deres seneste reklame og de kører med 14 dages returret! Måske kan du nå det...
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2008 - 23:10 #16
Kender ikke GIMP ret godt, men kan da se på google, at man kan rette fejlen med det program. Men Photoshop er jo nok et par klasser over. Lad mig evt. høre, hvilken udgave af Photoshop du har adgang til (Elements 6 eller CS3 er de nyeste) - så kan jeg finde en anti-barrel distortion-guide til dig :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
14. april 2008 - 00:15 #17
Begge Canon kameraer de nogle af de bedste i anmeldelser - hvis jeg skulle ud i Elgiganten og bytte mit kamera vil jeg være ret meget i tvivl om, hvad jeg så bør købe! Ud over dette er jeg ellers rigtig glad for kameraet! Det tager nogle fine billeder, dejlig stor skærm og et pænt kamera.

Jeg har adgang til Photoshop CS2 - hvis du kan finde en guide til mig, vil jeg prøve om det er bedre end GIMP :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. april 2008 - 00:51 #18
Hvis du bruger PS CS2 kan du prøve at læse f.eks. her:
- http://www.kenrockwell.com/tech/correctinglensdistortion.htm
- http://mgreerphoto.blogspot.com/2006/12/correcting-image-distortion.html
- http://www.digitalartform.com/archives/2005/12/lens_correction.html

Husk at alle kameraer, måske særligt kompaktkameraer, vil have en eller anden form for distortion. Så du får ikke nødvendigvis noget ud af at bytte kameraet.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. april 2008 - 08:57 #19
old-faithful kom mig i forkøbet :-)
Ja, jeg tror i bund og grund også du har fået et ok kamera for pengene. Hvis barrel distortion er det eneste problem kan du forhåbentlig leve med det, når bare du kan rette det på de billeder, det er nødvendigt :-)

Det skal lige nævnes at de nye udgaver af Photoshop Elements også kan fjerne fejlen..
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. april 2008 - 09:05 #20
"Wide angle lens corection"-plug in til GIMP
http://members.ozemail.com.au/~hodsond/gimp.html

Detaljer under "documentation". Muligvis findes funktionen nu indbygget i GIMP, men ellers findes der flere forskellige plugins, der kan gøre det i GIMP.
Avatar billede dennism Nybegynder
14. april 2008 - 09:30 #21
uffesteenberg >>

Du kalder det et ok kamera til pengene? Både på TÆNK (forbrugerstyrrelsen), reviews.cnet.com og mange andre steder er det det bedst bedømte kompakte kamera.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. april 2008 - 09:44 #22
Yes... OK er nok i underkanten :-)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
15. april 2008 - 11:29 #23
Hvad med at få dig et spejlreflekskamera eller i det mindste et der har plads til et rigtigt objektiv?

Canon Powershot A560 er f.eks. til salg i Elgiganten pt. til ca. 800 kroner, det har plads til objektivet i modsætning til de danske ixus-modeller.

Canon Powershot A700, som jeg er meget glad for og et Olympus E-510, som jeg også er meget glad for, men det er jo lidt stort at have med i lommen, derfor er det lille tit med i byen.
Avatar billede rambones Nybegynder
17. april 2008 - 19:25 #24
Jeg ville ikke acceptere det. og bytte med det samme.    jeg har et canon ixus 750 og der er ikke nogle underlige vinkler på billederne, og da jeg tager 1500 billeder om året, gider jeg da ikke at photoshoppe dem alle for at de skal se ordentlige ud.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
18. april 2008 - 00:31 #25
Det skulle da heller ikke være nødvendigt, dejligt kamera tilsyneladende:
http://www.cameras.co.uk/details/canon-ixus-750.cfm
men det hjælper jo ikke spørger, der er køber nu i 2008.
Avatar billede rambones Nybegynder
18. april 2008 - 03:12 #26
old-faithful har allerede besvaret spørgsmålet IMO
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. april 2008 - 09:56 #27
Tja, det må vist være oldfaithful der skal have point :-)
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. april 2008 - 11:48 #28
Hehe, jeg ville ikke have noget imod det, men skal vi ikke lige vente og se hvad dennism siger? ;-)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
19. april 2008 - 21:02 #29
Så tag du pointene, jeg er fløjtende ligeglad med dem, men ellers har jeg lagt svar ovenfor, hvorfor ikke lægge svar, så er det der, hvis man skal betænkes.
Avatar billede dennism Nybegynder
20. april 2008 - 18:39 #30
Beklager. Vil gerne have et svar fra old-faithful?
Avatar billede old-faithful Praktikant
20. april 2008 - 20:59 #31
OK. Her er mit svar :-)