Avatar billede jokeboy Nybegynder
11. april 2008 - 20:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

trådløs bærbar

Hvordan undersøger jeg om min gamle 4-5 år bærbare , kan bruges til trådløst netværk ?
Jeg har en alm computer og d-link 524 router....
Skal jeg bruge et indstikkort ?
Håber nogen kan hjælpe ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. april 2008 - 21:00 #1
Du har vel en USB port? Så kan du bruge et trådløst USB netkort - bruger selv dette og det har nu kørt i 3 år og har ikke haft problemer: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199812

Du kan sikkert få dem billigere, men efter at have købt et billigt et af slagsen til min datter har jeg fundet ud af at det ikke kan betale sig at spare på sådan et :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2008 - 11:37 #2
Du får trådløst netværk på din bærbare på tre måder.

1. Det er indbygget (tjek hvilke netkort du har i maskinen i enhedshåndteringen). Det kan som oftest eftermonteres, men det er dyrt.

2. Køb et PCMCIA (PC-Card) - jeg kender ingen bærbare, der ikke har slottet til et PC-card (lang flad "lem"). Det er den klassiske løsning.

3. Som John siger, er det universelle i dag en USB-stick. Det fungerer fint, og selv mærkevarerne er forholdsvis billige. Det største problem er, at dimsen stikker langt ud, og man derfor risikerer at komme til at brække i sticken.

Og som John er inde på, bør du holde dig til:
Et PC-card/usb-stick af samme mærke som det trådløse accesspoint/router du skal koble op til, eller noget mærkevare som er Wi-Fi certificeret. TopCom fra Netto bliver man træt af i længden, selv om det virker her og nu.
Avatar billede thov Forsker
12. april 2008 - 19:58 #3
Med et kort USB forlængerkabel, slår man to fluer med et smæk - WiFi stick'en brækkes ikke så let, og adgangen til computerens andre USB tilslutninger, blokeres ikke af den temmelig tykke adapter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2008 - 14:36 #4
Avatar billede thov Forsker
13. april 2008 - 15:00 #5
Jo, den gør (Jeg har lige prøvet). På begge mine laptops vil den blokere for USB porten ved siden af.
Avatar billede thov Forsker
13. april 2008 - 15:16 #6
Men denne Asus adapter http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=220775&SamleMenuID=12&gruppe=5034&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=ASUSTeKCOMPUTER måler kun 21x11mm, så den blokerer lige akkurat ikke nabo USB-portene.

Til sammenligning, er SMC's adaptere nogle klodser, 28x12mm :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2008 - 20:17 #7
nej den gør ikke - ikke på min fujitsu siemens eller asus note.
Ej heller på min stationære.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2008 - 20:19 #8
Den er ikke 28x12 mm - den er 9x12 mm
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2008 - 20:21 #9
Vrøvl ...
Den er ikke 28x12 mm - den er 28x9 mm

Og mine usb porte er ikke placeret ved siden af hinanden, men ovenover hinanden.
Avatar billede thov Forsker
13. april 2008 - 23:22 #10
Ok, så findes der flere modeller, for de to jeg har er begge 12mm tykke, og blokerer for naboporten, både i den laptop med portene over hinanden, og den laptop med portene ved siden af hinanden.
Avatar billede jokeboy Nybegynder
22. november 2008 - 11:08 #11
kom med et svar så i kan dele jeres point venner
Avatar billede jokeboy Nybegynder
22. november 2008 - 11:08 #12
har fået det til at virke nu
Avatar billede jokeboy Nybegynder
03. december 2008 - 07:00 #13
kom med et svar , så du kan få point john *s*
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. december 2008 - 20:28 #14
ok :)