Avatar billede slaven Nybegynder
11. april 2008 - 11:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilket 3D program skal vi vælge (Elementer)

Hej Alle i kompetente brugere.
Jeg er for nyligt startet i ny virksomhed. Jeg er ansat fordi jeg skal starte en 3D-tegne-afdelig op. Virksomheden producerer betonelementer, dæklag o. lign. til byggerier. Jeg er Tidligere bruger i Inventor, og stor tilhænger af dette program. Nu har virksomheden købt en Licens til Inventor, så meningen er vi skal starte op i dette program. Dog er jeg stærkt uenig i dette valg - Da jeg er overbevist om at Inventor er udviklet til noget andet, og vi burde kunne finde et andet som er bedre til den slags tegninger. Derfor spørger jeg nu jer, -Hvad skal jeg kigge på som alternativer? Virksomheden lægger stor vægt på at der er gode support-muligheder, og gode muligheder for at uddanne personale i dette program. (Økonomien er derfor længst nede på listen over kriterier!) Hvad siger i, hvad skal jeg kigge efter?
Mvh. en spændt ventende Slave.
Avatar billede osborne Nybegynder
11. april 2008 - 17:25 #1
Hvad er det du vil med programmet, er det til at designe med som input til produktion(hvor mål osv. er meget vigtige) eller er det udelukkende er til at visualisere i forbindelse med f.eks. brochurer/reklame?

Hvis 1). Så f.eks. AutoCAD? Hvis 2). Så f.eks. 3ds max.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
12. april 2008 - 11:36 #2
osborne (hvis 1) hvorfor ville du så vælge Autocad istedet for inventor.

Mvh
Ulykke-smed
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2008 - 14:38 #3
Hvad er det præcist du leder efter som Inventor ikke kan?
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
12. april 2008 - 20:39 #4
Jeg tolket bare ud fra dit svar at du ville vælge autocad isteder for inventor, for jeg mener at inventor er bedst til 3d
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2008 - 21:47 #5
Enig, Inventor er et godt program inden for sit område. Jeg mener blot som alternativ (hvis opgaven er den slags CAD design) at AutoCAD er en stærk kandidat, og at man til visualisering kunne anvende 3ds max (Inventor er også ret stærk til visualisering). Afhænger af opgaventypen som du også er inde på.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
13. april 2008 - 08:25 #6
ja det var mig der misforstod det. Kender du så noget til solidworks. Jeg hører så mange gange folk diskuterer om solidswork eller inventer er bedst til 3d pladeudfoldning. Jeg kender desværre ikke så meget til solidswork.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. april 2008 - 09:00 #7
Ja Solidworks har nogle rigtig gode værktøjer - endda til en rimelig penge.

Jeg købte en licens til Solidworks Powersolid i forbindelse med en opgave i 2006. Jeg har ikke modelleret i disse værktøjer men udelukkende brugt det som plugin til 3ds max og der virkede det helt fantastisk (kunne uden problemer suge en CAD step model ind i Max hvor jeg så kunne arbejde videre med den). Kan varmt anbefales.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. april 2008 - 09:01 #8
jeg kender desværre ikke så meget til pladeudfoldning (og hvordan det supporteres i Solidworks værktøjssuite)
Avatar billede osborne Nybegynder
13. april 2008 - 09:03 #9
(Forresten den step model jeg anvendte Powersolids til var fra Pro/E)
Avatar billede osborne Nybegynder
13. april 2008 - 09:31 #10
Her nogle overvejelser ifbm. sammenligning mellem Solidworks og Inventor
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=642641

Ikke at det lige rammer det du spørger efter, men kan give en indikation.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. april 2008 - 09:47 #11
(hov kom til at skrive at Solidworks har nogle gode værktøjer, mente naturligvis firmaet bag Solidworks dvs. N-Power)
Avatar billede slaven Nybegynder
14. april 2008 - 10:53 #12
Ih, sikke en masse svar henover weekenden, som vist kræver et par svar fra min side. Jeg mener ikke Inventor er udviklet til bygningsopgaver såvel som autocad er. Jeg skal bruge programmet til teglelementer, og derefter arbejdstegninger ud fra disse-tegninger som produktionen skal arbejde med. I mine tanker var der fire muligheder - Inventor, A-Cad, Pro/E og SolidWorks. Men syntes bare ikke der er nogle af dem der er lige det jeg gerne vil have (Pyha er virkelig virkelig svært at forklare - så spørg:o)) Inventor, Solid og Pro/e styrer mest hvis du ex. skal tegne en skruetrækker - hvorimod A-Cad er bedst til en bygning. Men syntes bare A-Cad er alt alt for dårligt udviklede indenfor deres 3d - eller er det bare mig? Er det måske nemmere hvis jeg viser en tegning ?
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
15. april 2008 - 17:49 #13
slaven, er autocad ikke blevet meget bedre til 3d i de sidste par udgave. Ikke fordi jeg er så god til Autocad 3d, men har da øvet mig lidt. Men autocad kan ikke udfolde pladedele.
Avatar billede slaven Nybegynder
17. april 2008 - 10:09 #14
Jeg syntes ikke Autocad er god nok til detaljer 3d. Og det skal jeg jo mere bruge end plade-udfoldelse :-)
Avatar billede voo Nybegynder
02. september 2008 - 21:27 #15
Hej
Jeg ved ikke om I er kommet videre med projectet, men jeg ved at der er en forhandler af Inventor der er igang med et projekt hvor mn bruger Iventor til at tegne betonelementer i, det kunne måske være værd at undersøge for dig.
Voo
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2009 - 19:41 #16
Jeg mere at Inventor er et meget stærk program, men til de mindre opgaver fx. fremstilling opgaver så som: kulepind, mus, højetelefoner osv. men det er jo ikke det du efterluser.
Du vi jo kunne lave i 3D og kunne tage arbejdstegninger ud af de 3D modeller der bliver lavet og her er AutoCAD nummer 1, måske ikke i den reden AutoCAD, men nok en udvidet udgave, så som AutoCAD Architecture som er lavet til at arbejde i 3D og udtrække 2D tegninger ud af. Det vil jeg selv anbefale.
Jeg er Teknisk Designer, og sider til daglig med 3D og udtrækker 2D tegninger ud af modellerne. og det virker!!!!!!
Avatar billede slaven Nybegynder
17. december 2009 - 08:59 #17
Opgave løst