Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. april 2008 - 10:08 Der er 8 kommentarer

Computer går sporadisk i sort

Hej alle

Facts:
      OS:  Vista Ultimate DK
      Gfx:  Leadtek WinFast PX7900 GS TDH
      Mobo: ASUS P5B Deluxe AI Lifestyle Series

Jeg har et ganske irriterende problem. Fuldstændig umotivieret og tilfældigt går min computer i sort. Dermed ment at skærmsignalet forsvinder øjeblikkeligt samt at evt lyd stopper. Computeren kører stadig videre, der er bare intet signal til skærmen ej heller lyd. Dette sker tilfældigt -  nogle gange før windows er bootet, andre gange flere timer efter computeren er blevet tændt. Dog er det blevet mere hyppigt her indenfor det sidste. Det har intet med belastning at gøre da den ofte også gør det når computeren bare idle'er. Jeg er temp monitorer på alle dele i computeren og ingen komponent kommer over 45 grader så det er heller ikke varme.
Jeg har prøvet at flytte gfx til en anden computer og der er der intet problem - altså vil jeg mene man kan udelukke gfx kortet.

Nogle ideer - jeg er godt nok lidt blank..

Det skal lige siges at jeg har et eksternt M-Audio firewire lydkort så lyden som jeg anvender er altså ikke integreret i mobo chipsettet..

Jeg overvejer om det er mobo? - da også lyden forsvinder - en fejl i chipset?

På forhånd tak!

VH
Friis
Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. april 2008 - 10:09 #1
Men "computeren kører stadig videre" menes der at den "summer" videre og ikke genstarter / slukker selv. Jeg har grundet den sorte skærm ikke mulighed for at se om selve OS også er frosset..
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2008 - 10:34 #2
prøv at sætte den igang med at afspille noget musik, og hvis den stadig spiller efter den går sort så er det vist hardwaren.
Avatar billede gnutella Nybegynder
11. april 2008 - 10:55 #3
Umiddelbart lyder det som et defekt bundkort, men jeg giver jape44 ret. Tjek lige om der stadig er lyd. Er der lyd, kan det være et driver problem mellem grafikkort og lydkortet, eller controllerne.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. april 2008 - 11:07 #4
Den spiller ikke efter den går i sort. Hvis musik / dvd kører og den går i sort stopper lyden også
Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. april 2008 - 11:21 #5
Jeg har lige kørt en HD Tune Pro test at min harddisk bare for at udelukke denne komponenet, som ventet var der ingen fejl.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. april 2008 - 11:35 #6
Har hentet Ubuntu 7.10 og prøver at boote den op i livemiljø for at se om den crasher der / udelukke software fejl..
Avatar billede gnutella Nybegynder
15. april 2008 - 11:40 #7
Altså du kan altid forsøge en formatering og starte forfra. Så får du set om det er en softwarefejl eller en hardware fejl. Men lidt omstændigt jo...

Jeg kan lige tilføjge at vi hvor jeg arbejder har haft omkring hver 7 computer vi har solgt(Vi har solgt MANGE) med P5B Deluxe til rep. og alle gangene er bundkortet skyld i det. Vi stoppede til sidst med at anvende netop det bundkort!
Avatar billede friis3450 Nybegynder
15. april 2008 - 13:24 #8
gnutella --> Aha, det var jo egentlig en meget god oplysning. Jeg er begyndt at frygte at det desværre ikke er software dog er der også andre ting som peger i modsat retning:
- Bootede på linux på lod den stå i 9 timer uden at den gik i sort
- Har testet hardware: Memtest fuld test uden fejl, harddisk uden fejl, testede mobo for om alle chips var tændte og ikke døde - her bestod mobo, men det er efter min vurdering ikke en ordentlig test

Da jeg så efterfølgende har startet den op i vista igen er den kun gået i sort 1 gang i løbet af 3 dages konstant brug i dagtimerne. Det er godt nok lidt underligt det her..

Og ja jeg ville meget gerne undgå at formatere, men jo, det gør jeg nok snart hvis der ikke kommer en løsning på problemet (prøver at ligge XP på i stedet)..

Nogen som har en god test til mobo?

På forhånd tak