Avatar billede oleko Nybegynder
10. april 2008 - 10:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

IP-adressekonflikt på trådløst netværk

Problemet opstår på et helt almindeligt trådløst netværk med Netgear udstyr og tilslutning til TDC. Det har hidtil virket upåklageligt med 3 bærbare trådløst tilsluttet, som alle kører XP, indtil for et par uger siden, hvor de to af maskinerne (de samme to hele tiden) pludselig ikke mere kunne tilsluttes. Dette selvom hardware og software opsætning vedrørende netværket er uændret.
Fejlmeddelelsen lyder:
Windows systemfejl.
Der blev fundet en IP-adressekonflikt med et andet system på  netværket.
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. april 2008 - 10:34 #1
2 af dine computer får tildelt den samme ip fra udstyret af en eller anden årsag. Eller også har du selv sat en ip som er i netværket.
Avatar billede oleko Nybegynder
10. april 2008 - 21:41 #2
IP tildeles vist af routeren? Hvilken opsætning i routeren (Netgear) kan tænkes at påvirke denne tildeling af ip?
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. april 2008 - 11:45 #3
Er din router åben? Hvis alle kan komme på uden kode så kan det være der er nogen der har valgt en af disse ip-adresser.

Hvis ikke, kan du sikkert se på webinterfacet på routeren hvordan at den har uddelt ip'erne og om den har gjort det korrekt.
Avatar billede oleko Nybegynder
11. april 2008 - 13:06 #4
Routeren er tilgængelig med et password.
Routeren selv hedder 192.168.0.1.
Der er markeret for, at routeren skal være DHCP server med starting ip adress lig med 192.168.0.2.
Den bærbare, som er på nettet, har den (korrekt vel)tildelt 192.168.0.2.
I routerens er  angivet, at den bærbare er det eneste attached device.
Avatar billede oleko Nybegynder
13. april 2008 - 12:53 #5
De bærbare kan 'se' 2-3 trådløse net, mit eget og hos mine naboer. Når der så vælges eget net, kommer der medelelse om, at nettet er ok kontaktet, men når den kommer til trin 'tildeling af ip adresse', kommer den ikke videre og lidt efter kommer fejlmeddelelsen.
Jeg har forsøgt med at slukke for alle 3 bærbare samt tage strømme på nettet og herefter tænde for strømmen til nettet og forsøge at komme på med een af de 2 bærbare, som ikke kan komme på, men uden held.
Den 3. bærbare kan altid komme på.
Avatar billede oleko Nybegynder
16. april 2008 - 09:30 #6
Det viste sig at være en fejl i opsætningen af de 2 bærbare, således at de ikke fik tildelt ip via DHCP.
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. april 2008 - 20:09 #7
Kanon. Det var også det jeg sagde i første indlæg:)