Avatar billede thomastegl Nybegynder
10. april 2008 - 09:24 Der er 1 løsning

Radius server og QoS. Billig og stabil løsning søges.

Hej Eksperter.
Undskyld hvis nedenstående virker lidt ustruktureret. Jeg har mange idéer, men mangler lidt hjælp til hvordan det kan føres ud i livet...

Til vores skolenetværk (ca. 70 brugere med forskellige bærbare) ønsker jeg bedre mulighed for styring af brugerne og deres båndbreddeforbrug.
Netværket styres idag af SME-server som kører DHCP. De trådløse AP er krypteret med WEP.

Kunne godt tænke mig:

1) Mulighed for at køre tidsstyring af hvornår nettet er tilgængeligt for forskellige grupper.

2) Bremsning af båndbreddeforbrug til forskellige tjenester (torrents, mediastreaming mm.)

3) Mulighed for i perioder at spærre for brugen af MSN, skype mm.

4) Evt. opsætte en "forbrugskvote" for eleverne, således at man max har 500 Mb internet-traffik om måneden.

Hvilke af disse punkter kan gennemføres?

Hvilke kan gennemføres inden for de økonomiske rammer som en fattig skole har (LINUX?)

Hvordan, og med hvad, skal det opbygges?
Avatar billede thomastegl Nybegynder
24. april 2008 - 12:01 #1
Til orientering har jeg forsøgt mig Clarkconnect. Mange gode funktioner og muligheder for tilføjelse af spændende moduler.