Avatar billede xnk Nybegynder
09. april 2008 - 22:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Blæser på motherboardet

Hej

Hver gang jeg starter min computer kommer der sådan en mærkelig lyd fra den lille blæser på mit motherboard.. hvis jeg stikker en blyant derind så blæseren stopper går det 10 sekunder og så starter lyden igen :S.. Jeg plejer at genstarte computeren et par gange og så når den er "varm" så siger den ikke den lyd mere. Men det er bare ikke optimalt mere at skulle genstarte computeren 10 gange - inden windows før at man kan bruge den.

hvad kan jeg gøre?
Avatar billede enriko Nybegynder
09. april 2008 - 22:33 #1
Er der blæseren der sidder på CPU? altså processoren ?
Avatar billede xnk Nybegynder
09. april 2008 - 22:35 #2
den sidder på Motherboardet P Altså der er en kæmpe blæser og ved siden af den tæt på grafik kortet er det den lille blæser som jeg snakker om+
Avatar billede xnk Nybegynder
09. april 2008 - 22:36 #3
Vil tror at der er Processoren
Avatar billede enriko Nybegynder
09. april 2008 - 22:52 #4
hehe jeg er ikke helt med.

På min gamle pc havde jeg tre blæser. en stor og to lille. Der er mange grafikkort der bruger sådan en lille irreterende blæser. Det larmer virkelig meget.  Den du snakker om sidder på sådan en køleplade  og kølepladen sidder på proccesoren som prøve køle det ned.  Du kan jo bare skifte den ud .
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2008 - 08:52 #5
den blæser er ved at være færdig og bør skiftes, grunden til at den larmer er fordi lejet er slidt og derfor kan fanen ryste miget hurtigt og derved hyle, det er typisk et kunstigt rubin leje. Når du stikker en blyant ind i den (Et godt trick jeg tit anvender) holde fanen op med at ryste, et stykke tid og når den bliver varm udvider materialerne sig og den stoper med at ryste. Der er ingen grund til at reboote 10 gange. Hvis du er fix på fingrene kan du muligtvis fjerne det runde klistremærke på blæseren og se en gummidut som du fjerner og nu kan du se lejet som du lige dryper lidt olie i og samler det hele igen. så har du løst problemet for en tid, men det kommer tilbage igen efter nogle måneder.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. april 2008 - 16:05 #6
Hvis det er en ganske lille ventilator, som ikke sidder på cpu'en, men på
Nordbroen, så hyler den simpelhen fordi, den kører enormt stærkt. Så den
behøver ikke at fejle noget. Men der findes nyere mini ventilatorer, som
ikke hyler. Du kan skifte ventilatorn ud med en bedre, men der skal absolut
være en ventilator, eller brænder Nordbroens chipset af.
Avatar billede xnk Nybegynder
12. april 2008 - 22:02 #7
Ündksyld at jeg ikke har svaret.. Jappe44 du sriver blandt andet at den bør skiftes. Tænkte på at hvis jeg ikke kan finde ud af at give den olie om det så er besværligt at købe en ny blæser og sætte den på?  evt hva koster sådan en

jasveq tak for svaret jeg skal lige finde ud af om det er en ventilato som sidder på nordbroen:P
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 08:22 #8
den ligger vel på 100-200 kr og den er nem at skifte, bare tag den gamle med ned i butikken
Avatar billede xnk Nybegynder
15. april 2008 - 18:31 #9
Jappe44 det skal lige siges at dit trick virkede - lige med at smørrer den lidt.. :) mange tak for hjælpen!!
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 08:06 #10
glimrende!