Avatar billede thecelt Nybegynder
09. april 2008 - 19:46 Der er 8 kommentarer

Udskift problem fra PDF

Hej,

jeg har et rigtig rigtig træls problem ved udskrift.
Jeg arbejder i Adobe CS3 pakken og når jeg har lavet en dokument i Indesign, laver det til PDF og udskirver det, kommer der nogle sorte lodrette streger på udskiften. Stregerne er smalle tynde lodrette streger, men som dog tydeligt kan ses. Så kommer stregerne tæt på billederne, men kun i venstre side af billederne.

Det forekommer kun steder, hvor jeg har flere grafiske lag / elementer oveni hinanden, f.eks. 3 billeder der står meget tæt på hinanden / oveni hinanden, en baggrund med billeder på, så kommer der sorte lodrette streger ved billederne.

Jeg har ændret den standarde farveprofil fra US. Web coated (SWOP) v2 til Eurocoated fogra 27, efter anbefaling fra trykkeriet.

Jeg har efterfølgende prøvet at lave nogle test, og det er ikke så tydeligt når jeg bruger U.S. webcoated som ved ogra 27. Hvis jeg endvidere i udskriftsindstillingerne ved PDF sætter den til at printe som raster i stedet for vektorer kan det gå helt væk.

Nogen der kan hjælpe mig?????? Adobe kunne ikke give mig et brugbart svar - kan det have med farveopsætningen at gøre??

Jeg har Vista business på min maskine. Det underlige er, at min kollega har samme vista version, adobe version osv. og her forekomme problemerne ikke!!! Jeg har endda sat mit op nøjagtig som hendes!! Aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Er lidt træt af at sende dem over til hende hver gang jeg skal printe :-(
Avatar billede prodic Mester
09. april 2008 - 20:00 #1
Har du mulighed for at uploade et eks. på filen - enten InDesign-filen eller en pdf fra hver maskine?
Vil nok give et bedre overblik end "nogle tynde sorte" streger.:-)

Laver du pdf'en ved at eksportere filen eller ved at printe til en Adobe PDF-printer?

Et eller andet sted i "kæden" gætter jeg på at jeres indstillinger ikke er 100% ens. Kan være et flueben eller lign. småting der gør forskellen.
Avatar billede thecelt Nybegynder
09. april 2008 - 20:11 #2
Jeg har prøvet begge måder - både ved at trykke "print" og så vælge PDF, men også ved at vælge "file" -> adobe PDF presets og så en af indstillingerne. Sidst nævnte bruger jeg normalt)

Jeg synes vi har gået ALLE felter og indstillingerne igennem. Der er dog ét sted, hvor jeg kan vælge om det skal udskrives som raster eller vektorer - det har hun ikke mulighed for. Den står bare til automatisk!!

Kunne det have noget med farveprofilerne at gøre?
F.eks. i den periode jeg har haft den sat på Fogra, så hver gang jeg har åbnet et billede i photoshop, har den spurgt om jeg ville konvetere billedet til den nye farveprofil, og her har jeg jo bare sagt ja. Efterfølgende har jeg så I Indesign converted alle mine dokumenter tilbage til U.S. web coated. Altså ved "edit" -> convert to profile" Er det nok, eller er jeg nødt til at ændre alle billeder selvstændigt til U.S web coated igen før det bliver endeligt?
Avatar billede prodic Mester
09. april 2008 - 21:08 #3
Det kan kun anbefales at du anvender de samme farveindstillinger alle steder.
Dog fraråder jeg normalt at lade InDesign farvestyre overhovedet. Mine erfaringer gør at jeg personligt kun anvender farvestyring i Photoshop/Illustrator og lign.
Andre har andre erfaringer.

Det er ikke utænkeligt at alt den konverteren frem og tilbage giver problemer.
Hvad jeg ikke umiddelbart forstår er, at det selvsamme dokument giver forskellige resultater på hver sin maskine med de nøjagtigt samme farve- og pdfindstillinger.
Et eller andet sted hopper kæden af. Spørgsmålet er hvor.

Jeg har kun stødt på problemer med hvide eller sorte streger i forbindelse med transparente elementer placeret på solide farveflader og/eller hvor der er anvendt f.eks. drop shadow på nogle elementer og/eller transparente elementer på solide farveflader hvor de solide farveflader har været en Pantone-farve.
Avatar billede thecelt Nybegynder
09. april 2008 - 21:23 #4
Hej igen,

"Jeg har kun stødt på problemer med hvide eller sorte streger i forbindelse med transparente elementer placeret på solide farveflader og/eller hvor der er anvendt f.eks. drop shadow på nogle elementer og/eller transparente elementer på solide farveflader" - dette er lige præcis hvad det er tilfældet. Det er nemlig det der skaber de fleste problemer. Hvis jeg har et billede, hvor jeg har gjort f.eks. en cd lomme transperant og indsat den på en blå baggrund, f.eks. så sker det at der kommer streger. Du har også ret i, at det både kan være sorte og hvide streger. dog primært sorte.

Det forekommer dog også, hvis jeg f.eks. sætter billeder ind over hinanden. Måske jeg skulle prøve at lave billede som en hel JPEG fil i photoshop, i stedet for at sætte dem alle tre ind som selvstændige filer i indesign?

Vedr. drow shadow har jeg også oplevet at det nogen gange kan skabe streger eller andre fejl i udskriften, hvis denne effekt benyttes i indesign.
Avatar billede prodic Mester
09. april 2008 - 21:51 #5
Du kan i Acrobat forsøge at slå Overprint preview til samt se filen med Output Preview aktivt.
Fjerner det stregerne?
Forsvinder stregerne ved forskellige zoom-niveauer i Acrobat?

Separate billedfiler indeholde transparente områder/flader placeret oven på hinanden med en solid fyldfarve som baggrund bør give problemer.
Du kan muligvis minimere stregerne ved at samle dem til et dokument, men de forsvinder ikke nødvendigvis.

Jeg vil dog ikke anbefale dig at anvende en jpg-fil. Kan kun anbefale en psd eller en tiff-fil.
Avatar billede thecelt Nybegynder
10. april 2008 - 08:23 #6
Det er ingenting på preview, det er KUN når det kommer ud af printeren. PDF'en på skærmen ser fin ud. :-(
Avatar billede kringleraket Nybegynder
10. april 2008 - 12:52 #7
Dette kan måske belyse dit problem:
http://www.eksperten.dk/spm/807556
Avatar billede FieAmr Nybegynder
08. februar 2009 - 12:03 #8
Hejsa

Jeg har et problem med udskrift af InDesign dokument koverteret til pdf.
Der er tale om en ansøgning og på skærmen ser dokumentet fint ud og der er heller ikke problemer med udskrift fra egen printer, men fra virksomheden jeg har sendt ansøgningen til, er tilbagemeldingen at dokumentet ser mærkeligt ud, når det printes - bogstaver er anderledes og sætninger er usammenhængende.

Jeg har forsøgt at sende pdf'en til andre og bedt dem printe den ud og får at vide at de ikke oplever problemer med udksrift.

Hvad kan være galt?