Avatar billede stoffer Nybegynder
18. juni 2001 - 20:48 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

SMS problemstilling

Hejsa det er tid til at diskutere med jer eksperter :)

Fra 1/7 er kan man beholde sit tlf. nr. selvom man skifter operatør.

Så det udelukke den normale sms metode telefon@udbyder.com, da det ikke nødvendig vis passer mere.

Hvordan undgår man det?. Jeg vil ikke spørge en bruger om hvilket teleselskab han har, det er for kikset og ikke holdbart.

Der må være en anden løsning? - skal man virkelig gå ind og lave aftaler med de forskellige teleoperatører, det kan jo hurtigt blive dyrt og besværligt...
Avatar billede orca Nybegynder
18. juni 2001 - 20:52 #1
Der er flere steder på nettet som har en send-en-sms løsning. Denne form peger til et CGI script på en ekstern server. Kan du ikke bare lave en post operation fra din side istedet for at sende den som mail? På denne måde gør du bare som med en normal form. Disse CGI scripts er for det meste ligeglad med hvilken udbyder der bruges...

Mvh Mark

www.fotx.net/orca
Avatar billede stoffer Nybegynder
18. juni 2001 - 20:57 #2
Det synes jeg ikke lyder som en god idé fordi:

1. Man er afhænging af at en tredje part er online
2. 3 part kan jo godt benægte én at bruge deres service, hvis man på den måde \"udnytter\" den

Kan man ikke sætte sin egne server op, som kører noget specielt til udbyderene mon?..

Jeg mangler inspiration =)
Avatar billede orca Nybegynder
18. juni 2001 - 21:00 #3
Du kunne måske nok lave noget serverværk selv men det er lidt for avanceret til mig... En anden løsning, dog ikke særligt god hvis din server ikke kan klare stor trafik er at simpelthen sende en mail til alle udbyderne.. altså

mobnummer@udbyder1.dk
mobnummer@idbyder2.dk

dette ville kræve meget af serveren og er en meget ufin løsning. Du skulle også gøre noget så du undgik alle de fejlbeskeder om at nummeret ikke kunne findes. På denne måde ville du jo ramme den rigtige udbyder på et tidspunkt. Men som sagt, det er en meget ufin løsning.

Mvh Mark

www.fotx.net/orca
Avatar billede jazper Nybegynder
18. juni 2001 - 21:45 #4
Godt spørgsmål stoffer.

Svaret er at du skal have nummerdatabasen, der viser hvilke numre der er hvor.
Jeg er overbevist om at du kan lave aftaler med en operatør om at få \"snablen\" ned i deres database på en-eller-anden måde.
-Eller også bliver den stillet til rådighed af OCH, der er det Clearing House, der styrer porteringerne.

Den eksisterer jo, så hvorfor skulle den ikke kunne offentliggøres.

Jeg arbejder med dette område hos en af operatørerne, og umiddelbart mener jeg ikke der skulle være det store problem i at publicere databasen.
orca\'s løsning 2 vil jeg også afbefale på det kraftigste... Systemerne overvåges og du risikerer at blive blacklistet MEGET hurtigt.

jesper
Avatar billede stoffer Nybegynder
18. juni 2001 - 21:53 #5
Jeg vil også gøre det ordentligt og legitimt ikke noget med fusk...

Har du nogen idé om hvad det evt. ville koste at få en aftale?, man bliver vel også nødt til at få en aftale med hver enkelt operatør. Eller kan man få en aftale med OCH.

Jeg har bare hørt at det skulle være urimeligt høje priser, f.eks. 50.000,- for at få en ordentlig aftale med fx. Sonofon.

Jeg ville meget heller betale fx. 10 øre på mit website, eller lign. pr. sms besked.

Når nu du arbejder hos en operatør, kunne du ikke give mig en idé om prisleje?

/stoffer

Avatar billede jazper Nybegynder
18. juni 2001 - 22:06 #6
Den aftale du omtaler er en aftale hvor du får lov at sende alle dine sms\'er igennem til den SAMME operatør, der så fordeler det.
-og det er monsterdyrt. Du får så en masse med i købet, men det er ihvertfald ikke gratis.

Tja, 10 øre pr sms er ikke urealistiskt, men det koster en god sjat bare at starte op!

De 50.000 er nok opstartsudgifter til den løsning, hvor du efterfølgende betaler 10øre pr sms, men du får en masse muligheder (ringe toner etc) som du ikke har ved email-metoden.

Jeg er overbevist om at email-metoden fortsat vil være gratis, du skal blot selv finde ud af hvor den skal sendes hen... Men mon ikke der kommer en løsning på det også..

Skriv evt. din email adresse, så kan jeg give dig nyt når jeg hører det.

Jesper

Avatar billede orca Nybegynder
18. juni 2001 - 22:06 #7
Eftersom dette med at man kan beholde sit nummer ved operatørskift er ret nyt så tror jeg det er klart nok hvorfor en database ikke er udgivet endnu. Jeg tror inden længe når det er lidt mere normalt så skal der nok komme en service frem hvor man kan definere hvem der ejer et nummer. Denne service vil formentligt også være åben for offentligheden.

jazper -> Jeg indrømmer at min metode nr. 2 er meget meget grim. Jeg giver dig ret i at udbyderne nok vil blive sure ret hurtigt ;o).
Avatar billede stoffer Nybegynder
18. juni 2001 - 22:08 #8
orca --> det tror jeg ikke du skal regne med, de vil jo tjene kassen på det i fremtiden. Det er jo alle tiders lejlighed for at få eneret på deres services.

Ja det er en kynisk verden vi lever i ;)
Avatar billede jazper Nybegynder
18. juni 2001 - 22:10 #9
Orca, men du har bestemt ret i at den er meget nærliggende, så der skal nok være en hel del der gør det fra 1/7.
Allerede nu kommer der temmelig store mængder skrammel ind (-:
Avatar billede orca Nybegynder
18. juni 2001 - 22:22 #10
Jeg savner nogle argumenter til mit svar her...

Jeg tror nu nok at der skal åbne en sådan service som jeg beskrev ;o). - Det er bare et spørgssmål om tid

Mvh Mark

www.fotx.net/orca
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
18. juni 2001 - 22:22 #11
Bare lige for at sparke en kommentar ind:>

Du kan snildt lave din egen SMSgateway vha. følgende tre ingredienser:

A. En webserver
B. En mobiltelefon med abbonoment
c. Et datakabel til B

Skriv et lille program og din webserver kan sende SMSer gennem telefonen lynhurtigt.. Jeg har brugt det til noget internt noget.. Men dette er selvfølgelig en dyr fornøjelse så længe at Udbyderne har kartelagtige tilstande med prisnivuaet
Avatar billede stoffer Nybegynder
18. juni 2001 - 23:11 #12
Tjah... det var self. nødløsningen :\\ men det er ikke så fedt at betale 50 øre pr sms synes jeg ikke.

Nå jeg lader spg. stå et par dage, hvis der er andre der har lyst til at debbatere det...

/stoffer
Avatar billede al Nybegynder
19. juni 2001 - 00:10 #13
nu er der jo også nogle der kun gir 25 øre pr. SMS...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. juni 2001 - 06:45 #14
sms.mobilix.dk, kan du sende over til alle mobil telefoner...
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2001 - 10:13 #15
er du sikker dalbjerg ?
Avatar billede stoffer Nybegynder
20. juni 2001 - 09:06 #16
Nå det var godt lige at få diskuteret det her.

Jazper, jeg vil gerne have et par email, når der kommer nyt i sagen. Jeg er sikker på at det firma jeg arbejder i skal ind i problemstillingen før eller siden. min email er cmu@mondo.dk

/stoffer
Avatar billede stoffer Nybegynder
20. juni 2001 - 09:07 #17
Hvis der er nogen der har kommentarer er spørgsmålet stadig åbent for diskussion :)