Avatar billede seebergit Nybegynder
02. april 2008 - 00:34 Der er 4 kommentarer

PXE boot uden taste tryk

Nogle af mine tynde klienter PXE booter ikke som 1. prioritet på trods af at jeg i BIOS har valgt LAN som 1. prioritet. I stedet fremkommer en menu med punkterne 1. Local 2. PXE 3. RPL. Local er forvalgt og der startes derfor op på harddisken med mindre brugeren trykker pil ned til 2. PXE og derefter trykker enter. Jeg går ud fra at man kan ændre på hvilket punkt der skal være forvalgt i en "PXE bios", men der er ingen oplysninger om hvordan man kommer ind i denne. Ligger PXE bios på netkortet eller er den en del af bundkortets bios? Har forsøgt at fjerne harddisken i bios, men det resultere i at maskinen fryser. Målet er at maskinen skal pxe boote uden at brugeren skal trykke på nogen taster. Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede misterthin Nybegynder
02. april 2008 - 10:28 #1
PXE software er nært knyttet til netkortet. Uden netkort = ingen PXE. De Fleste netkort klinter kan både PXE , RPL , boot med dhcp option 66/67 eller bootp. På en del tynde klienter kan man trykke SHIFT-F10 eller SHIFT-F11 lige før / under PXE klienten starter. Man kommer så ind i en "slags netkort bios" hvor netkortets boot order kan sættes.

btw: hvis du kun booter dine maskiner over nettet . så¨tjek også thinclientserevr fra www.2x.com som findes i en gratyis version.
Avatar billede seebergit Nybegynder
02. april 2008 - 12:01 #2
Ok! Da jeg er i stand til at PXE boote er mit problem altså at finde den rigtige taste kombination der giver adgang til "netkort bios" og ændre boot order. Har du andre gode forslag end SHIFT-F??.  Hvis det ikke lykkes hvad så med min ide om at fjerne det boot medie der har 1. prioritet i "netkort bios" boot order, så burde den jo automatisk springe til 2. prioritet som er lan, eller gælder denne funktion kun for "bios" og ikke "netkort bios"?
Avatar billede misterthin Nybegynder
05. april 2008 - 00:24 #3
øøøh  jo måske,  du har ikke skrevet hvilken tynd klient du har.. så det er svært for mig at give råd om din specifikke model,- ... men er der ikke en manual til den ? ...  BIOS mv altså ?
Avatar billede seebergit Nybegynder
23. april 2008 - 10:05 #4
Som tynde klienter bruges Asus pc med:
ESC 661GX-M7 bundkort
Sis900 integreret netkort
system bios R01 - B1 smbios 2.3

Manualen på ESC 661GX-M7 omtaler kun bundkort bios.