Avatar billede egzonrh Nybegynder
01. april 2008 - 20:27 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er det at være videnskabsmand

Hej,

Er der nogen der kan svare på hvordan det er at være en videnskabsmand?
- Hvordan arbejder man?
- Hvad arbejder man med?
- Arbejdstiden?
- Gennemsnitskarakteren?
Avatar billede hclarsen Nybegynder
01. april 2008 - 20:33 #1
Hvis du med videnskabsmand mener forsker, så kommer ens arbejde til at afhænge af, hvad man vil forske i. Typisk er der dog en ordning, hvor man underviser et vist antal timer om ugen og forsker resten af tiden.

Den "typiske" vej til at blive forsker er et ph.d.-studie, som normalt påbegyndes efter en opnået kandidatgrad (i nogle tilfælde kan man også begynde den efter en endt bachelor-grad, men såvidt jeg ved, hører det til sjældenhederne).

Ang. krav, så er det ubetinget at man brænder for ens arbejde. Ang. karaktergennemsnit, så skal man selvfølgelig have et pænt snit, idet man bliver "sponsoreret", og sponseren vil jo gerne give pengene godt ud.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. april 2008 - 19:51 #2
Underviser? Hmm Undervise elever/studenter eller blive undervist?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
16. april 2008 - 20:29 #3
Hmm..:P Er du der?
Avatar billede nielle Nybegynder
20. april 2008 - 10:33 #4
Svarene på dine spørgsmål afhænger nok temmelig meget på hvad der er for en slagsvidenskabs mand du tænker på.

F.eks. er der vidt forskel på have en matematiker, en fysiker, en biolog, en psykolog, en lingvist, en arkæolog, en økonom , en meteolog, en antropologist, en teolog osv. osv. gør.

Nogle videnskaber er baseret udelukkende på logik (f.eks. matematik), mens andre er baseret på forsøg og modeller (f.eks. fysik) mens andre igen er baseret på observationer (f.eks. psykologi). Dette har selvfølgelig en stor konsekvens for hvordan en forsker inden for området arbejder. Endvidere er der vidt forskel på hvor mange der dyrker en bestemt disciplin, og dette har også indflydelse på hvordan forskeren arbejder - f.eks. ved hvor mange publikationer der udgives inden for området eller hvor mange konferencer der er.

Det er derfor lettere håbløst at give et mere specifikt svar før at du indskrænker dig lidt.

(o) Hvordan arbejder man?

Som forsker et man enten tilknyttet et universitet af en slags eller ansat i det private erhvervsliv.

Er man ansat på et universitet skal man bl.a. undervise studerende i faget. Man kan så enten være ansat som en del af et team under en anden forsker, eller man kan selv styre sin forskning. Er man i den sidste situation må man nok regne med at skulle bruge en god del af sin tid til at skaffe penge (f.eks. ved at søge i fonte). Derudover er det temmelig almindeligt at man skal bruge en del af sin tid til overhovedet at sikre sig at man kan holde på sit job – forskere er meget sjældent fastansat, i stedet ansættes de for en begrænset periode af gangen.

I den tid der er tilovers efter alt dette kan man bruge til sin forskning:

Forskning er vidt forskellige ting alt efter hvilket fag det drejer sig om. F.eks. er der ikke nær så meget udgravningsarbejde i matematikken som der f.eks. er hvis man er palæontolog! Og selv om fysik på mange måder ligner matematik så er der nu alligevel ikke behov for store forsøgsopstillinger hvis man er matematikker.

Nogle af de teknikker forskellige forskere kan bruge:

Logiske deduktioner.
Teorier.
Opstille forsøg.
Gennemfør computer simulationer.
Observere (ikke det samme som forsøg).
Feltarbejde.
Følge med i andre resultater inden for dit område: Læse artikler af andre forskere.

(o) Hvad arbejder man med?

Sit fag, vel sagtens.

En stor del af dette består i at offentliggøre sine resultater i fagtidskrifter. Som ekspert inden for et område kan man også blive bedt om at bedømme artikler som andre har skrevet på området.

(o) Arbejdstiden?

Det er nok rimeligt op til dig selv. Det forventes at man skal stå for sin del af undervisningen. Desuden bedømmes man meget på hvor mange artikler man får publiceret, samt kvaliteten af disse.

Udover dette er arbejdsformen rimelig fri og op til den enkelte. Blot der vises resultater.

Imidlertid må man antage at folk brænder for et fag hvis de ligefrem har besluttet sig for at lave en forskerkarriere på det. Derfor skal man nok regne med at arbejdstiden er noget længere end for en fabriksarbejder som smider sit job fra sig lige så snart han har fyraften.

(o) Gennemsnitskarakteren?

Hvor henne?

Karakterer har ikke så meget med sagen at gøre. For at blive forsker skal man nok primært tage sig en Ph.D. oven på det studie man har gennemført. Der er ikke ret mange Ph.D. pladser på de enkelte studier så det kræver i hvert fald at man er bedre end sine konkurrenter. Desuden kræver det nok også lidt polisk tæft hvis man skal argumentere hvorfor det lige er dig som skal have pladsen frem for de andre der måtte søge.

Det giver dog ikke den store mening at snakke om karakterer på det tidspunkt. I den første halvdel af et studie følger alle studerende det samme spor, men i den anden halvdel er det meget individualistisk hvad man har af fag. Og der er nok ikke to studerende inden for samme årgang som skriver speciale i det samme emne. Det er derfor meget forskellige studerende som søger om Ph.D. pladserne. Dette betyder at man ikke kan sammenligne dem på deres karakterer mere, men i stedet må vurdere dem på kvaliteten af deres arbejde og om der nu vitterligt er brug for flere forskere inden for lige præcis det område.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. april 2008 - 17:54 #5
Er du der?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. april 2008 - 18:09 #6
Jo jo, har ikke glemt det her:P

Det er bare at jeg har fået rigtig mange lektier her på det sidste.
Matematik sæt, mange kopier af geografi opgaver og mange andre ting.
I morgen skal jeg fremlægge min tysk disposition og i på onsdag skal jeg fremlægge om min engelsk disposition. Jeg skal øve mig godt og grundigt på alt.

Dét du har skrevet er godt, grundigt og pænt skrevet.
Jeg læser det lige igen grundigt på onsdag, når jeg er færdig i den her uge, i orden?

Du tænker nok: Hvorfor gør du det ikke nu?
Det er fordi jeg ikke rigtig kan tænke klart når jeg har alle de lektier på nakken. Når jeg er færdig med de her to fremlæggelser, så har jeg masser af tid.
Avatar billede nielle Nybegynder
28. april 2008 - 19:31 #7
Det er helt fint :^)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. maj 2008 - 10:47 #8
Hej igen.

I dag har jeg fået en mail fra Eksperten roboten, at min abonoment udløber i dag d. 2 maj 2008. Den er ikke udløbet endnu.

Er der andre ting jeg skal have at vide om videnskabsmand?
Send også et svar, før min abonoment udløber.
Avatar billede enya Nybegynder
02. maj 2008 - 11:15 #9
Hej egzonrh.. "Rolig nu".. :)
Din "bruger-profil" udløber ikke - det er kun hvis du har "pro-abonnement" at det udløber.. Mvh. enya
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. maj 2008 - 11:30 #10
Ja:P
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. maj 2008 - 22:00 #11
How to be a Scientist - Raise the Hammer
http://www.raisethehammer.org/index.asp?id=106

Don't Become a Scientist!
http://wuphys.wustl.edu/~katz/scientist.html

Learning How to Be a Scientist -- van Holde 283 (8): 4461 ...
http://www.jbc.org/cgi/content/full/283/8/4461

I want to be a scientist - How do I become one - science careers
http://www.getsmaart.com/student-guides/index.php/career-news/want-to-be-a-scientist-how-do-become-one-science

Becoming a Scientist
http://www.hhmi.org/becoming/

How to be a genius - being-human - 15 September 2006 - New Scientist
http://www.newscientist.com/channel/being-human/mg19125691.300-how-to-be-a-genius.html
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. maj 2008 - 22:38 #12
Don´t Become a Scientist skræmte mig lidt.

Men, der er nogle spørgsmål:

- Hvad er en Ph.D.?
- Er det godt at være videnskabsmand her i Danmark?

Siden jeg var lille har jeg været meget god til at vide ting. Jeg kan huske fra jeg var 4 år, viste jeg hvorfor bilen var hurtiger, når vores bil også kørte. (uden at nogen før har sagt)

Da jeg var omkring 13 år har jeg selv fundet mig til den 4. dimension.
Først tænkte jeg at der er 4 elementer, men 3 dimensioner.
Så fik jeg mig frem til at der er noget der holder i alt gang. Det må jo være luft der holder os i live.
Nej da, hvad med på Mars så? Der er ikke luft, men tingene flyver rundt.
Hvad kan der være, som holder alt i gang?
Luft nej.
Tid, selvfølgelig! Hvis der ikke var tid, så ville vi ikke bevæge os.
Jeg har slet ikke læst eller hørt noget om det, men jeg dengang syntes jeg at de 3 dimensioner var spænndende.
Jeg tænkte bare:
1. dimension - En linje
2. dimension - Et billede
3. dimension - En kasse
Hvad er det så vi selv lever i?

Det er en sjov bemærking, med de fakrikarbejder, der vil have fri lige så snart de hører klokken.:P
Sådan er det ikke med mig. Hvis jeg synes noget videnskabeligt eller noget viden er spændende, så går tiden meget hurtigere end når man har det sjovt på et computer spil.

De ting jeg er god til:

- Teorier
- Tegne
- Matematik
- Sport
- Engelsk
- Historie
- Fysik

Teorier er jeg meget god til.

Min første god tegning var med World Trade Center. Dengang vidste jeg ikke lige hvad det var, men jeg så det LIVE på TV. Jeg er god til at tegne firkantet ting. Fx computer, huse, også tegneserier figure. Men jeg kan ikke tegne mennesker. Engang lykkeds mig at tegne min stor søster næsten perfekt og det var også nogle andre situationer.

Til matematik er jeg meget god til. Får 10 taller for det meste i det nye karaktere skala. I 7. klasse fik min klasse en rigtig god matematik lærer. Han vidste bare næsten alt. Han var også meget god til at forklare tingene og alt det der.
Han er ikke kun god til matematik, også til historie, fysik, samfundsfag og kristendom. Hvis vi havde om 2. verdenskrig og du pludselig spurgte hvornår Leonardo Da Vinci malede Mona Lisa, så vidste han det godt.

Jeg er den bedste i klassen til sport. Jeg er god til næsten alt hvad der findes på sport. Jeg mener det seriøst. Jeg kan løbe 100 meter på ca. 12 - 14 sekunder. Jeg er den bedste til rundbold, fodbold-målmand, basketball og mange andre ting.

Engelsk prøveeksamen, fik jeg 7 tal. De sagde hvis jeg ikke havde sagt en sætning forkert, så havde jeg fået 10 tal.

Historie er spændende. Hver gang der er noget dokumentar på tvet, så ser jeg det.

Fysik får jeg 10 tal. Der er jeg god til. Der er ikke meget at fortælle for den her fag, men jeg ved meget om det.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
02. maj 2008 - 22:47 #13
Jeg går nu i 9. klasse.

I 7. klasse fik vi den god lærer. Der var også en anden lærer, der var næsten lige så god som ham.

Den gode lærer stoppede i slutning af 8. klasse. (ca. 42 års skolelærer)
Den anden lærer stoppede i starten af 9. klasse. (ca. 36 års skolelærer)

Nu har vi fået en anden lærer i dansk, samfundsfag, historie og kristendom. Hun er en meget dårlig lærer. Jeg kan ikke sige det med andre ord.
Jeg er blevet meget dårligere til at skrive sætninger og grammatik.

Det hun har lært i 9. klasse er ca. 3% af det jeg har lært af den anden lærer.

Til matematik har vi fået vores fysik lærer. Han er o.k.
Avatar billede andreas Nybegynder
13. maj 2008 - 11:05 #14
Tak for livshistorien :)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. maj 2008 - 15:09 #15
Det var så lidt:P

Men Nielle, er du der?:P

- Hvad er en Ph.D.? (Har søgt på internettet, men jeg forstår ikke helt)
- Er det godt at være videnskabsmand her i Danmark?
- Er der andre ting jeg skal have at vide om videnskabsmand/forskning?

Og så var der en ting til, men jeg har glemt det:(
Så må jeg håbe at jeg kan huske det igen:P
Avatar billede nielle Nybegynder
13. maj 2008 - 19:40 #16
> Hvad er en Ph.D.? (Har søgt på internettet, men jeg forstår ikke helt)

Det er en 2 ½ årigt studio som man tager efter at man har taget en almindelig universistes eksamin. Fromålet er netop at blive uddanet til at være forsker:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ph.d.

Tidligere hed det en licentiatgrad:

http://da.wikipedia.org/wiki/Licentiatgrad

- men navnet blev ændret til Ph.D. for at passe bedre med det tilsvarende begreb som man bruger uden for Danmarks grænser.

Der er som regel kun et lille begrænset antal Ph.D. pladser pr. årgang (måske 1 til 2), og derfor kan der være kamp om dem hvis er er flere som søger.

> Er det godt at være videnskabsmand her i Danmark?

Ingen anelse. Jeg er ikke selv videnskabsmand og det er en del år siden at jeg blev færdig på universitetet.

Jeg tror dog at det afhænger meget af hvilken type videnskabs mand du er. Igen - du kan ikke bare slå det over én kam og spørge hvordan det er at være videnskabsmand i Danmark - det er helt sikkert meget forskellig fra fagområde til fagområde!

Gætter på at forskere inden for nanoteknologi og biotek har det rigtigt godt, mens at f.eks. en theolog har det noget svære. Der er givet vis også fagområder hvor at man er heldigere stillet hvis man arbejder et passende sted i udlandet.

> Er der andre ting jeg skal have at vide om videnskabsmand/forskning?

Tror jeg ikke. Bortset fra at du altså såadig skal være klar over at der ikke er noget som hedder "bare" en forsker - det er 100 % præget af fagområdet.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. maj 2008 - 21:36 #17
Okay:P Tak for alt.

Bare send svar:P
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. maj 2008 - 21:40 #18
Hmm.

Jeg læste lige din sidste kommentar igen:

Det der med Ph.D pladser. Hvor mange søger efter de her 1 til 2 Ph.D pladser hvert år? Er det nogle gange 1, 10 eller flere? (Hvad er det højeste og mindste tal)
Avatar billede nielle Nybegynder
13. maj 2008 - 22:26 #19
Desværre ingen anelse. Igen - det variere sikkert også fra fag til fag hvor mange pladser der er, og hvor mange studernde der søger dem.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. maj 2008 - 22:29 #20
Okay,
Tak:P
Avatar billede nielle Nybegynder
13. maj 2008 - 22:36 #21
Selv tak. :^)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. maj 2008 - 22:51 #22
Jeg indsætter den her link bare for sikkerheds skyld, hvis jeg skal bruge det i fremtiden:

http://www.asb.dk/about/departments/jur.aspx