Avatar billede majbom Novice
31. marts 2008 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Program til at se Adobe InDesign-filer

hej experter

nogle der kender et program hvor man kan åbne .ai-filer og se dem?

jeg skal ikke kunne redigere i dem, jeg skal blot kunne se dem (i fuld størrelse)

jeg har prøvet XnView, men det dur ikke når der er flere lag i filen, eller det gør det, men den viser alle lag uanset om de er skjulte eller ej.

jeg har osse fundet andre programmer, men de viser kun thumbnails.

det skal være gratis

på forhånd tak :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. april 2008 - 11:51 #1
du skal nok lave siderne om til pdf
Avatar billede majbom Novice
01. april 2008 - 12:56 #2
ja det er jo så den mulighed jeg lige venter med at bruge, hvis nu det skulle være muligt på andre måder :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. april 2008 - 13:52 #3
det er i hvert fald måden jeg gør det på, jeg laver først en pdf som redaktion og bestyrelse får til korrekturlæsning. Når bladet er klar i Indesign bliver der lavet en pdf til trykkeren.
Jeg har aldrig set et program der kunne læse ai-filen.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 13:56 #4
Nej det er helt sikkert et patenteret format fra adobe.. de "andre" programmer forsøger blot at læse formatet, men jeg tør ikke sige om nogen kan gøre det..

Jeg ville få en med AI til at åbne og eksportere.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 13:57 #5
øhh det hedder nok ikke patenteret, men ikke et frit format..
Avatar billede kringleraket Nybegynder
02. april 2008 - 13:06 #6
Du skriver InDesign-filer og .ai-filer.
Det er ikke det samme.
Adobe InDesign Document = .indd
Adobe Illustrator Document = .ai

Jeg tror nok at man kan se .ai-filer med Irfanview.
http://irfanview.com/
Avatar billede jokkejensen Novice
02. april 2008 - 13:30 #7
ja jeg tog fejl.. Men mener det nok er noget lignende psd, at man ikke kan få andre redigeringsmuligheder.

/J
Avatar billede majbom Novice
02. april 2008 - 13:38 #8
ja det er selfølgelig adobe illustrator-filer, irfanview kan ligesom xnview åbne dem, men den viser også alle lagene...

-> jokkejensen - gimp kan godt åbne og redigere i psd.filer
Avatar billede jokkejensen Novice
02. april 2008 - 14:04 #9
cool, det vidste jeg heller ik :)
Avatar billede majbom Novice
07. april 2008 - 15:00 #10
nå, jeg går ud fra at den eneste løsning er pdf-filer.

tak for hjælpen :)