Avatar billede rab Nybegynder
27. marts 2008 - 15:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk liste af billednavne fra mappe på server

Hej.

Jeg er helt ny til det med Javascript!

I PHP har jeg skrevet nednestående kode som henter billednavnene ud af en mappe og giver mulighed for at vælge mellem dem.

Det ville bare være super hvis man havde mulighed for at opdaterer listen, jeg har lavet et link som gør dette men så opdaterer hele siden og det er noget lort.

Jeg går ud fra at problemet kan løses med javascript muligvis med en iframe men jeg aner ikke hvordan - er der nogen der kan hjælpe?

<select size="1" name="billed">
                                <option value="intet_billed">Intet billede</option>
                            <?php
                            $fildir = "../billeder/";
                            foreach(glob($fildir . "*") as $filnavn){
                                $kortfilnavn = str_replace("../billeder/", "", "$filnavn");
                                echo " <option value=\"$kortfilnavn\">$kortfilnavn</option> ";
                                }
                                ?>
                          </select>
                          <a href="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>">Opdater denne side</a>
Avatar billede roenving Novice
27. marts 2008 - 16:30 #1
Hvorfor er det nødvendigt at opdatere ?-)
Avatar billede rab Nybegynder
27. marts 2008 - 16:33 #2
Bare fordi :-)

Fordi det et andet sted på siden er muligt at uploade billeder, bed mig ikke om at lave det om!
Avatar billede olebole Juniormester
27. marts 2008 - 22:27 #3
<ole>

Jamen, så vil jeg undlade at bede dig lave det om - og det er sikkert også ganske overflødigt. Mere om det om et øjeblik  ;o)

Du kan gøre det med Ajax. Ajax er en teknik til at kommunikere med serveren og opdatere de berørte dele af siden. Jeg har beskrevet et par eksempler i en anden tråd:
    http://www.eksperten.dk/spm/817625#rid7015554

- men jeg formoder, du efter at have læst tråden indser, at du - da du nu er 'helt ny til det med Javascript' - gør klogt i at lægge upload-delen på en anden side eller lade siden reloade

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
27. marts 2008 - 22:29 #4
Hov ... blev vist lige distraheret under udformningen af de sidste linjer. Jeg håber, du forstår meningen  =)
Avatar billede rab Nybegynder
28. marts 2008 - 09:30 #5
Hvis nu ovenstående kode er i en iframe kan den så formide hvad der er valgt til den side som iframen er placeret på? Måske var det nemmere.
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2008 - 18:38 #6
Ja, det ville godt kunne lade sig gøre. Hvordan det præcist skal gøres, afhænger af resten af din struktur  :)
Avatar billede rab Nybegynder
28. marts 2008 - 19:23 #7
Hvis vi forstiller os at koden står i en iframe som hedder billed_frame.php og er sat ind på siden tilfoj.php - er det nok eller hvad mener du?
Avatar billede rab Nybegynder
03. september 2010 - 18:30 #8
lukker :-)