Avatar billede madseman Nybegynder
25. marts 2008 - 18:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fast IP Stofa

Hej

Jeg har stofa bredbånd DSL og har fået tildelt en fast IP

Er der nogen der ved hvordan indstillingerne i min D-link 624 router skal være?

Skal jeg bruge Dynamic IP, Static IP eller PPPoE i min Router opsætning?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 20:21 #1
Static IP
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 20:22 #2
Men jeg ville nu have oprettet spørgsmålet her http://www.eksperten.dk/spm/Internet/Udbydere/Stofa ;)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
25. marts 2008 - 20:26 #3
Beskrivelsen på https://www.stofa.dk/showpage.php?mid=23 synes jeg lugter lidt af "dynamic ip". Den kan godt være fast, og samtidig blive dynamisk tildelt
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 20:34 #4
Static IP = Statisk IP = fast IP
Dynamic IP = Dynamisk IP = ny ip adresse ved hver logon.

https://www.stofa.dk/showpage.php?mid=23 kan hermed ikke lugte af dynamisk IP da fast IP vælges på een pc (den man opretter fast IP på) resten får dynamisk IP.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 20:37 #5
Der oprettes nemlig fast IP ved brug af MAC adresse.

Derfor er den låst på den maskine man opretter fast IP på via https://www.stofa.dk/minesider/signon/fastip.php?mid=152 eller
Avatar billede smitten1 Nybegynder
25. marts 2008 - 21:07 #6
Når man vælger dynamic ip i routeren, så bliver den tildelt ved dhcp. Hvis de hos stofanet så vælger at tildele den samme ip hver gang, så er den også fast.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
25. marts 2008 - 21:10 #7
Afhængigt af hvordan nettet er sat op, så er det ikke sikkert det overhovedet vil virke, hvis man sætte routeren til static ip, hvis de tildeler faste adresser ud via dhcp
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2008 - 22:34 #8
Det er faktisk hip som hap, da fast ip låses på routers eller netkortets mac adresse.
Jeg ville vælge fast ip på netkort mac adresse og søtte router til dhcp - så skulle det køre, og andre pc´ere ville også kunne komme på nettet.

Det gjorde det her da jeg havde stofanet og fast IP med router.
Avatar billede madseman Nybegynder
26. marts 2008 - 05:40 #9
Dynamic IP virker ikke, jeg får stadig tildelt den "gamle" IP adresse og ikke min nye Faste IP.

Ved samtidig oprettelse af fast IP, skulle jeg indtaste Mac adressen.
Der har jeg brugt Routerens "Wan" Mac adresse er dette ikke rigtigt?
Det er vel den Stofa "ser"?

Hvad mener du med at jeg skal vælge fast ip på netkort mac adresse?
Stofa ser vel ikke mit netkort, da routeren tildeler mine computere ip adresser via routerens DHCP.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2008 - 10:10 #10
Mente også router - ike netkort :)
Avatar billede madseman Nybegynder
27. marts 2008 - 06:29 #11
Under "Static IP" settings i Routeren har jeg følgende:

Static IP
IP Address ________________ (assigned by your ISP)
Subnet Mask _________________
ISP Gateway Address_________________
Primary DNS Address__________________
Secondary DNS Address__________________  (optional)
MTU________

I IP Adress skriver jeg min tildelte IP adresse
Men hvad skal der stå i de øvrige felter?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2008 - 19:57 #12
Prøv dette:
IP Address ________________ (assigned by your ISP)
Subnet Mask 255.255.255.0
ISP Gateway Address 192.168.0.119
Primary DNS Address 212.10.10.4
Secondary DNS Address 212.10.10.5 (optional)
MTU________

MTU burde ikke være nødvendigt at udfylde.
Avatar billede madseman Nybegynder
27. marts 2008 - 23:22 #13
Kan du forklare hvorfor du foreslår de adresser?

Tænker specielt på ISP Gateway Adress
- min router er sat op på 192.168.10.10
Og jeg har sat den til at tildele IP'er fra 192.168.10.11-192.168.10.20

Ændrer det noget ved dit foreslag?
Avatar billede madseman Nybegynder
31. marts 2008 - 07:10 #14
Andre foreslag ovenstående virker nemlig ikke :(
Avatar billede afshin Nybegynder
01. april 2008 - 22:25 #15
Jeg tror Gateway afhænger af hvilke netværkssegment man er på.. så prøv at finde dine velkomst papir fra stofa hvor de skriver ip-nummer på din gateway.
ang den interne dhcp mod dit eget netværk så foreslår jeg at du ikke bruger samme nummerserie som der er ud mod stofas netværk da det kan give problemer. Hvis ikke det hjælper foreslår jeg at du kører dynamisk ip modtagelse, og "nøjes" med at modtage samme IP hver gang.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2008 - 23:02 #16
Kommentar: madseman
27/03-2008 23:22:17 Kan du forklare hvorfor du foreslår de adresser?

sTÅR I MINE GAMLE STOFANET PAPIRER :)
Avatar billede madseman Nybegynder
01. april 2008 - 23:08 #17
Jeg tænker bare på ISP Gateway adressen: 192.168.0.119
Er det ikke en af mine "interne" ip'er?
Avatar billede afshin Nybegynder
03. april 2008 - 09:59 #18
De lugter godt nok meget af interne IP'er. Kunne Stofa finde på at bruge disse i deres interne netværk?
Det tvivler jeg på.
Jeg foreslår stadig at du i hvert fald i første omgang dropper opsætning af fast IP på din router og vælger at modtage Ip'en via dhcp.
Så kigger du i din routers status side og noterer dig de aktuelle gateway og dns ip'er.
Hvis du så stadig har lyst til at opsætte routeren til at køre med fast IP- at du bruger de noterede ip-adresser.
Avatar billede madseman Nybegynder
07. april 2008 - 00:41 #19
Hej Afshin,

Problemet er at jeg ikke kan "fange" min faste IP - Altså jeg får stadig tildelt den dynamiske.

Jeg startede med at bruge dynamisk opsætning i router men kunne ikke få det til at virke - derfor er jeg nu gået over til Fast IP opsætning, men dette virker heller ikke.

Damn.... slet ingen som har haft eller har fast IP via en router til Stofa?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2008 - 20:28 #20
Måske man skulle spørge om det er fordi du har problemer eller om der er en anden grund til du vil bruge fast IP?
Avatar billede madseman Nybegynder
08. april 2008 - 06:13 #21
Jeg har bestilt fast ip og fået det tildelt, men den bliver ved med at køre på en dynamisk IP - Grunden til jeg vil bruge fast IP er fordi jeg har bestilt fast IP til en server jeg har tilsluttet min forbindelse.
Avatar billede palcom Nybegynder
11. oktober 2008 - 12:49 #22
StofaNet' netværk er bygget på DHCP, dette betyder at den skulle trække en IP automatisk.
IP'en du får tildelt bør dog være den samme hver gang du logger på, dette styres af StofaNet's servere.

Altså, du skal lave en DHCP (Dynamisk) opsætning, og hvis dette ikke virker skal du kontakte StofaNet's support afdeling. Som sikkert ikke kan give et entydigt svar da det er xDSL :)