Avatar billede kent-s-t Nybegynder
25. marts 2008 - 17:36 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål ang. kontoplan og moms

Hejsa.

2 spørgsmål...

Jeg sidder og arbejder med Navision Axapta, og er ikke helt stiv i det..

I min kontoplan er flere af saldi'ene i minus. Der står simpelthen et minus ud for saldoen. Jeg undrer mig over dette, da eksempelvis "varesalg" er en af dem, der står i minus.

Lige umiddelbart, så er det alle de saldi, med en kreditsaldi, der står i minus. Skal de gøre det, eller er det fejl i min opsætning, og hvis ja, hvordan retter jeg det?

Derudover...

Hvordan sætter jeg programmet op så købs- og salgsmoms, automatisk bliver bogført på deres respektive konti?, og ikke som nu, hvor det havner på konto 99999 (fejlkonto)

Der er 100 point til hvert spørgsmål, der gives rigtig svar til.

Mvh
Avatar billede amtoft Novice
25. marts 2008 - 17:57 #1
Såfremt du kun har én kolonne der viser din saldo for konto'en er det korrekt at en kreditsaldo angives med minus.
Sådan ér det. !
Kredit angives altid med minus.

Dit spørgsmål om momsen kan jeg desværre ikke hjælpe med, da jeg ikke kender Axapta.

mvh Brian
Avatar billede fxj Juniormester
25. marts 2008 - 18:06 #2
Dit system står rigtigt. Kreditsaldi vil stå med minus foran.

Angående bogføring af købs og salgsmoms kan jeg ikke hjælpe dig helt præcist. Den version af Navision jeg arbejder i er ikke en standard. Men du skal sikkert opsætte det i Finans => Opsætning.

Du kan evt se på side 32 i dette link
http://www.hallerup.net/download/Finans-DADK.pdf
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
25. marts 2008 - 20:32 #3
Takker de herre...
Jeg har lige et ekstra spørgsmål; jeg er inde og rode i momsopsætningen, men jeg får en "fejl" hver gang... "konto 6912 skal have konteringen moms"

Hvad stiller jeg op med det???

Jeg har fundet ud af det med købs og salgsmoms, men jeg får fejlmeldingen når jeg indtaster kontonr for momsafregning (6912)
Avatar billede fxj Juniormester
25. marts 2008 - 21:34 #4
Jeg har kigget lidt i mine 'gemmer' men har ikke noget, der kan hjælpe.
Jeg forstår fejlmeddelelsen, som om det er fejl i opsætningen på 6912 og ville starte der.
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
25. marts 2008 - 21:54 #5
fxj - det er bare fjong. jeg roder lidt videre... mange tak for hjælpen!
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
26. marts 2008 - 20:05 #6
For en god ordens skyld, skal jeg lige fortælle at den fornævnte fejl, blev rettet inde under "opsætning" - "Kontering" - og der skulle så vælges "moms" i drop-down-menuen.