Avatar billede 4gnisten Nybegynder
25. marts 2008 - 09:06 Der er 4 kommentarer

Oprette nye felter under debitor kartotek. C5 4.01

Jeg kunne godt tænke mig at oprette nye datafelter under mine debitorer, til at registrere forskelligt udstyr, samt software niveau på deres udstyr som vi sevicerer, for senere at kunne søge kunder med en specifik platform m.v. Er der mulighed for dette, og i så fald hvordan gres dette. ?
Avatar billede jasman Nybegynder
25. marts 2008 - 09:19 #1
Har du koder til udvikling ?
Ellers kan det nok ikke lade sig gøre.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
25. marts 2008 - 10:11 #2
Der er koder til udvikling
Avatar billede jasman Nybegynder
25. marts 2008 - 11:15 #3
Jeg ville nok oprette flere tabeller og flere skærmbilleder - forklaring følger:

En tabel hvor du kan definere hvilke platforme og et skærmbillede til dette.
Hver platform skal have et unikt id (kode).
Felter:

PlatformID                STR 10
Platformbeskrivelse      STR 50

En tabel hvor du kan definere udstyrstyper og et skærmbillede til dette.
Hver udstyrstype skal have et unikt id (kode).

UdstyrsTypeID                STR 10
Udstyrstypebeskrivelse      STR 50

Derudover ville jeg oprette en tabel til at lagre kundeudstyr, med følgende felter:
KontoNummer            STR    10
UdstyrsID              STR    20
Udstyrsbeskrivelse    STR    50
UdStyrsTypeId          STR    10
PlatformId            STR    10

Jeg ville så lave et skærmbillede som viser kundeudstyrstabelle og som kan kaldes fra kundetabellen, hvor man så filtrerer på kundenummeret.
Felterne PlatforId og UdStyrsTypeId udfyldes med koder som definerer henholdsvis en platform og en udstyrstype. Felterne skal derfor oprettes med reference til de to første tabeller nævnt i dette indlæg. Dette forhindrer folk i at oprette den samme platform eller udstyrstype med sytten forskellige tekstuelle angivelser, som umuliggør søgning.

Dermed skulle du kunne vise alt udstyr en kunde har.
Du kan jo så selv tænke videre med udvidelse af f.eks. datoangivelse for hvornår udstyr er idriftsat og hvornår kunde har kasseret det (d.v.s. aktivt/ikke aktivt udstyr), varenummer kunne også knyttes til kundeudstyrslinien, man kunne udvide med at registrere serienummeret på udstyrslinien til søgning hvis der forekommer fabrikationsfejl i visse serienummerintervaller etc etc etc.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
26. marts 2008 - 07:50 #4
Du kunne evt. ikke skære det lidt mere ud, da jeg ikke lige har lave denne del før.