Avatar billede chuckster Nybegynder
24. marts 2008 - 23:52 Der er 3 kommentarer

Hjælp til harddisk-diagnosticering

Jeg sidder med det problem, at jeg kom til at skubbe en ældre ekstern harddisk ned fra mit tower, så nu virker den endnu ringere end før.

Selve coveret er røget sig en tur, men det har jeg fået en ven til at se på - måske kan det klares med en lodning. Mit andet problem er følgende:

Selve den eksterne bestod af to Western Digital 160GB IDE-harddiske og jeg vil gå ud fra at dataen er fordelt på dem begge:

Disk 1: Den virker kaput, men jeg vil gerne lige teste den med noget WD-software, for at se hvor galt det står til. Jeg har dog aldrig rodet med det før, og WD's hjemmeside efterlader mig ganske uforstående over for hvad jeg skal downloade og installere, for at kunne diagnostificere - help!

Disk 2: Den lader til at virke fint når jeg sætter den i mit tower, men den skal dog initialiseres, hvilket jeg også godt kan gøre, men så vil jeg jo miste alle data på disken, men jeg ved ikke hvordan jeg kan trække data ud af den, så længe den ikke er initialiseret...

Sidder der en bamhjertig sjæl derude (i Odense) som har rodet med harddisk-diagnosticering og fejlretning før, så er jeg villig til at kompensere vedkommende for indsatsen, såfremt det lykkes at redde data ud af Disk 1.

Det skal nok lige nævnes at det er to identiske harddiske og jeg har derfor overvejet at pille printpladen af Disk 2 og sætte den på Disk 1, men jeg vil dog ikke rode rundt med det, før jeg har reddet data på Disk 2.

Links: http://www.wdc.com/en/
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. marts 2008 - 00:17 #1
Du skal bruge Data Lifeguard Tools 11.2 for Windows, men jeg ville, som du selver inde på, forsøge at få data ud af disk 2.
Du skal vide, at når du recover data, kræves lige så meget friplads, som den syge disks størrelse.

Du kan bruge Get data back eller Easy Recover.
Den første på www.runtime.org og den anden fra www.ontrack.com

Du vil med begge kunne se hvad den kan finde på disken, men du skal købe en licens, hvis du vil have dem til at gemme det fundne.

Du kan prøve med begge diske i ekstern boksen, men får et af de nævnte programmer ikke forbindelse, skal du nok prøve at tage en disk ud af boksen, og koble den direkte til kontrolleren i maskinen.
Avatar billede chuckster Nybegynder
25. marts 2008 - 10:12 #2
Umiddelbart kan jeg ikke smide dem i boksen, da den er sendt til rep. hos en ven - den virkede ikke alligevel ;)

Men jeg prøver at smide dem i min HD-skuffe og køre Get data back og / eller Easy Recover - så tak indtil videre! Vender tilbage når jeg er kommet hjem fra kontoret og har fået testet dem :D
Avatar billede chuckster Nybegynder
23. august 2009 - 22:03 #3
Er blevet enorm fan af GetDataBack - så jeg takker mange gange, men beklager det sene svar ;o)

Har siden brugt GDB på en anden vens PC, også med at fortræffeligt resultat!