Avatar billede safarimanden Nybegynder
18. juni 2001 - 12:32 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

stigmata

Hvad er stigmate?? Er det ikke noget med bibelen?
Avatar billede koxxx Nybegynder
18. juni 2001 - 12:34 #1
F.eks. når folk tror så meget på kristendommen ex, at de får sår på hænder og fødder lige som jesus.
Avatar billede kapla Nybegynder
18. juni 2001 - 12:36 #2
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
18. juni 2001 - 12:36 #3
Det er Jesu lidelser, da han hang på korset.

Altså det med at få slået søm ind i håndlene og krands på hovedet osv.

Der var 5 i alt.

Det er kun meget fromme mennesker som har fået \"stigmata\". Det bliver betragtet som en gave. Nogle videnskabsmænd mener dog det er snyd, der er dog heller ingen logisk forklaring på fænomenet.

Har du nogensinde hørt om Frank fra Assisis? Han var den første som fik \"stigmata\"
Avatar billede koxxx Nybegynder
18. juni 2001 - 12:37 #4
Se evt. her for en grundigere beskrivelse.
http://www.crystalinks.com/stigmata.html
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. juni 2001 - 12:37 #5
Stigmata Defined
A stigmata is a spontaneous manifestation of bloody wounds on a person\'s hands, feet, and side, similar to wounds of the crucified Jesus Christ. Writers about stigmata episodes, categorize them as either divine or mystical, external or internal. Over 300 have been recorded.

According to analysts, spontaneous hemorrhaging typically occurs in people who have hysterical dispositions, while they are in highly emotional, ecstatic states. Followers of Mohammed have also been reported to manifest wounds, similar to injuries the founder of Islam received while battling to spread the faith.

Og lidt mere:
http://www.skyeklad.com/wwwboard/messages/140.htm

NanoQ
Avatar billede prodic Mester
18. juni 2001 - 12:38 #6
Avatar billede prodic Mester
18. juni 2001 - 12:39 #7
og det var IKKE Frank of Assisis, de var den første det var 1224 men det første tilfælde var i \"The first recorded Stigmata was in the year 1222. His name was Stephen Langton of Canterbury, England. \"

Avatar billede jesus Nybegynder
18. juni 2001 - 12:40 #8
Hvis der er nogle som ved hvad \"stigmata\" er, må det vel være mig :-)
Avatar billede safarimanden Nybegynder
18. juni 2001 - 12:42 #9
Jeg giver pointene til soc...Han var den eneste som skrev noget jeg kunne forstå. Dog vil jeg give 10 point til prodic, da han kunne korrigere soc..
Avatar billede koxxx Nybegynder
18. juni 2001 - 12:47 #10
Hallo hvad var der lige galt med min version af det samme link?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. juni 2001 - 12:48 #11
sociolingvistik, Det skal lige tilføjes, at det ikke kun er i den kristne verden stigmata kendes.

I den islamiske tro kendes stigmata også. Her er det ikke sår efter kortfæstelse der dukker op, med de sår Mohammed pådrog sig under kampe.

NanoQ