Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

RAID 0 er offline efter et boot hvor den ene kabel var røget af

Hej,
Jeg har brug for hjælp. Jeg skulle skifte noget hardware i min computer og kom til at rive en af kablerne af til en af HD som kørte RAID 0. Jeg kunne selfølgeligt ikke boote derefter et par gange inden jeg fandt kablet og satte den på plads igen. Efter dette får jeg nu en RAID 0 som er OFFLINE. Hvordan får jeg den tilbage igen ?

Jeg har ikke pillet ved noget som helst. Håber virkeligt på noget hurtig hjælp fra en af jer.

Link til controller som sidder i min Fujitsu Siemens server: http://manuals.fujitsu-siemens.com/serverbooks/content/manuals/english/lsi_sata.pdf

donnib
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 17:22 #1
Der plejer at være en RAID BIOS som man kan gå ind i. Kan du komme ind i din?
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:25 #2
ja ja det kan jeg godt men tør ikke at pille for jeg er bange at jeg ødelægger noget men hvis du har en ide så skyd løs. du kan se i den link der hvordan min bios til RAID ser ud.
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. marts 2008 - 17:31 #3
Du skal Re-Build de Array, normalt gør controlleren det selv.
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. marts 2008 - 17:31 #4
det står i kapitel 3.6 i den manual.
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:33 #5
dvs.....en rebuild vil ikke ødelægge min data ? jeg skal bare være sikker......og ja jeg ved godt at je ghar valgt forkert at køre RAID 0 men nu prøver jeg at løse problemet så godt jeg kan uden at miste data...
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 17:36 #6
gør som mini-me foreslår.

RAID opbygning rører ikke ved data på harddiske. Ligenu er RAID jo ødelagt, så det skal repareres, hvilket er hvad rebuild gør....

og faktisk er der ikke noget galt med RAID 0. Der er noget galt med HostRAID med SATA diske, men det er en anden sag..
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:36 #7
den kan ik siger den fordi den er ikke FAILED....selve HD er Online menden Logiske drev er Offline
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. marts 2008 - 17:38 #8
Prøv lige ind i den menu her: Figure 3.2 Logical Drive Configuration Screen
Avatar billede mini-me Nybegynder
22. marts 2008 - 17:39 #9
Tjek lige om den har dit logiske drev oprettet
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:40 #10
det er den...men som sagt OFFLINE
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 17:42 #11
og hvis du prøver "check data consistency"?
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:44 #12
den siger den ikke kan lave data consistency på R0 og det nævner de vist også manualen
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:52 #13
kan den tage fejl hvilken HD var 0 i denne RAID da jeg bootede uden den ene. Står de så måske forkert nu ? Jeg tør ikke tænke på at jeg har mistet alle mine data
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 17:57 #14
har i andre ideer?
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 18:03 #15
jeg kan force en offline på de physiske diske og derefter køre rebuild ?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 18:10 #16
Det eneste jeg lige kan komme i tanke om, og som har virker for mig før, er at slette RAID'et og genoprette det.
Men hvordan det kommer til at gå med et softwarebaseret pseudo-raid ved jeg ikke... Det er nok allersidste ting at gøre.
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 18:14 #17
hvad gør initialize ? sletter den ? kan man lave en RAID uden at initialisere den ?
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 18:45 #18
fungere ikke med Rebuild
Avatar billede donnib Nybegynder
22. marts 2008 - 18:46 #19
strych9 skriv lige et svar så får du point....jeg fik det til at virke.......
puha delete old configuration og oprettede en ny en.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 20:14 #20
godt så ;)