Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 15:15 Der er 23 kommentarer

Computer - gider ikke boot'e

Hej!

Min stationære computer gider ikke at starte, når jeg tænder den. Den er ved at være halvgammel, jeg tror den er 5 år.

Men når jeg tænder sker der simpelthen ikke noget. Den stopper efter den har skrevet "Detecting IDE drives". Det skal siges at den til tider virker, men det nytter jo ikke rigtig noget.

I går prøvede jeg om morgenen, hvor det ikke virkede. Så kom jeg hjem omkring 4-5 timer efter, hvor den så startede på første forsøg.

Jeg har prøvet at trykke F8 osv, men det virker ikke. Kan man gøre noget ved det? Er der nogen der kender til det problem?
Avatar billede nva Praktikant
22. marts 2008 - 15:17 #1
Måske skal du have skiftet det lille batteri på bundkortet.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. marts 2008 - 15:18 #2
Tag ALLE eksterne enheder ud af den undtagen skærmkablet og strøm, og så se om den vil starte.

Overvej eventuelt at udskifte CMOS batteriet.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 15:22 #3
Det virker i hvert fald ikke at tage alt ud undtagen skræmstik og strøm :-) Men det var da forsøget værd.

Er det så det samme batteri i snakker om, og hvad koster sådan et? Er det svært at skifte?
Avatar billede nva Praktikant
22. marts 2008 - 15:26 #4
Det er samme batteri vi snakker om og det er meget nemt at skifte. Ved ikke hvad det koster, men kan vist ikke være så dyrt.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 15:27 #5
Hvor kan jeg finder sådan et batteri?
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 15:30 #6
Hmm, det er vel ikke sådan et meget meget lille et, som der også er i ure f.eks.?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
22. marts 2008 - 15:49 #7
Batteriet er på størrelse med en 5 kr. Fås bl. a. i de fleste computerforretninger samt hos fotohandlere. Sidst jeg købte var det faktisk billigere hos fotohandleren. 30 kr. så vidt jeg erindrer.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 15:59 #8
Fandt faktisk et som havde præcis de samme bogstaver og tal på.
- Har prøvet at skifte, nu må vi se.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 16:05 #9
Det virkede desværre ikke.

Der er ingen andre bud på, hvad der kan hjælpe?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 16:12 #10
Har du mulighed, for at prøve en anden strømforsyning?
Hvis du har mere end 1. ramblok, så prøv at tage en af dem ud på skift.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 16:18 #11
Hmm, det virkede lige en gang til, men virker så igen ikke.

Jeg har rent faktisk 2 ramblokke, men kan de virkelig godt have sådan en effekt lige pludselig?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 16:21 #12
Den ene blok kan godt være syg.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 16:33 #13
Har du en god metode til at sætte dem i, for det er da forbandet svært for mig.. Især fordi jeg samtidig har et brækket ben med gips på..
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 16:49 #14
En god metode? der er kun 1. På en ramblok og på rammen på bundkortet, er der et
kort og et bredt stykke, så kan man se hvordan rammene skal sidde. Man vrikker dem
ned i rammen, der skal nok trykkes lidt, men endelig ikke mases hårdt. Når rammene
glider på plads, klikker de to små tappe i siderne automatisk på plads.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 16:53 #15
Ja, nu har jeg prøvet at lade dem begge køre alene.

Det gav heller ikke pote. Det er sgu lidt ærgeligt.
- Og det kan ikke umiddelbart være noget andet?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 17:11 #16
Jo strømforsyningen f.eks. Du har vel renset ventilatorerne på CPU og strømforsyning?
Der kan også være noget koks i regedit. Kører du sommetider programmer som kan rense op der?
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 17:24 #17
Jeg har støvsuget ventilatorerne. Nu har jeg ikke brugt den i lang tid, men nej jeg ved ikke engang hvad regedit rigtigt er, så det gør jeg vel ikke. Medmindre anti virus og anti spyware programmer gør det.

Strømforsyningen, snakker du da om den ledning som giver strøm til computeren, fordi der kan vel ikke være så meget galt med den. Så snart computeren bare tænder, så viser det vel at strømforsyningen virker. Men jeg er måske helt på herrens mark her? :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 17:30 #18
Nej jeg snakker om autput i de forskellige volt, men det kan kun prøves med en anden strømforsyning - med mindre man besidder det nødvendige måle udstyr.
Men du kan da prøve, at rydde op i din registrerings database med dette gratis program.
http://www.download.com/TweakNow-RegCleaner-Standard/3000-2094_4-10262639.html
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 17:36 #19
Okay.

Jamen så må jeg jo håbe at den nogensinde tænder igen :)

Men det er sgu lidt ærgeligt, når man ikke selv lige kan klare sådan noget, jeg har bare ikke nerver til at skulle pille i noget jeg ikke ved noget om, såsom strømforsyning.

Tak for de mange gode svarmuligheder.. Hvis der ikke er nogen der har nogen flere idéer på falderebet, så vil jeg da gerne dele point ud til de forskellige svar.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 17:59 #20
Ingen point til mig tak:)
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
22. marts 2008 - 18:00 #21
Bare i orden :p
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 21:32 #22
Hvis du ikke længere kan boote, så prøv at se her: helgec løsning, som hjalp brugeren.
http://www.eksperten.dk/spm/824662
Avatar billede off-line Nybegynder
23. marts 2008 - 00:32 #23
Husk at lukke.