Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 07:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Format af ny harddisk

Hej. Jeg har lige købt denne harddisk:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391913

Da den blev sat til var den endnu ikke initieret, det gjorde jeg så, hvilket virkede som om, at det fungerede fint.

Så ville jeg formattere den, og prøvede først med ekspresformating, filsystem NTFS, under Windows Vista.

Jeg fik så at vide inden 10 sekunder senere at der var sket en fejl. Ifølge brugsanvisningen skulle man, hvis det ikke kunne lade sig gøre at ekspresformatere, kører formateringen normalt, dvs ved IKKE at ekspresformatere.

Nu har den formation så kørt cirka 12 timer, og er endnu ikke færdiggjort. Bjælken for fuldførsel har heller ikke rykket sig en milimeter.

Er der noget jeg gør forkert, hvad bør jeg isteden gøre?

mvh Philip, og Go Påske.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 07:54 #1
Start forfra i diskhåndtering.
Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 08:05 #2
Altså. Harddisken står og blinker hvilket betyder den læser/skriver. Jeg vil nødigt starte denne formatering forfra, er du sikker? Hvad er der galt? Har du selv erfaring med det? Måske du har et link? Er der andre der har lyst til at kommenterer?

Dit svar er bare rimeligt kort, for at annullere en operation der har varet 12 timer.
Avatar billede peet-49 Novice
20. marts 2008 - 08:13 #3
Der er måske gået kuk i partitionstabellen, gå i diskhåndtering og slet partitionen, opret den igen, formater og gør den aktiv, den skal kunne udføre en hurtig formatering, ellers vil jeg holde på, at disken er defekt.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:13 #4
Det er unomalt at en formatering tager så lang tid, er din USB 1,0 eller 2,0?
Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 08:18 #5
Jeg bruger firewire 400 interfacen.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:18 #6
Den eksterne du har købt virker bedst med USB 2,o.angående hastighed.
Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 08:19 #7
Så det er helt sikkert at det er fucket op, når der intet er sket efter så lang tid, selvom disken størrelse er betragtelig?
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:20 #8
Skulle være hurtigere med firewire.
Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 08:21 #9
De burde virke bedst med USB 2.0, men være hurtigst med Firewire? Eller hvad mener du?
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:23 #10
Prøv nu at gå i diskhåndtering start forfra med at slette partionen, opret igen sæt den til at formatere prøv langsom eller normal 200GB tager ca. 1 time.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:24 #11
På det tidspunkt viste jeg ikke at du havde firewire.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:36 #12
Hvis den så ikke virker efter at den er startet forfra, kan du prøve at bruge USB ellers tror jeg at der er en fejl i HD.
Avatar billede phil- Nybegynder
20. marts 2008 - 08:39 #13
Jeg stoppede den, men prøvede isteden med USB 2.0.

Der fandt den lynbørge disken, og en ekspresformatering tog 10 sekunder, allerede nu er jeg igang med at testen farten på den. Den ligger stabilt på 28.5 mb/s, fra min interne til den via USB 2.0.

Men hvad sker der med firewire 400, hvorfor forstår den ikke?
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 08:41 #14
Den burte kunne bruges er hurtigere end USB 2,0 kan være at din ekstern box ikke understyttes.