Avatar billede xcover Nybegynder
19. marts 2008 - 16:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Backup af 2003 Server mm.

Hejsa,

For ca. en uges tid siden røg bundkortet på vores Windows 2003 server - men heldigvis overlevet begge harddiske som køre Raid 1.
Men jeg kunne desværre ikke skaffe det samme bundkort mere, så jeg måtte købe et andet bundkort, hvilket så gjore at windows 2003 server ikke kunne starte op.

Så nu er jeg startet forfra med alt, jeg har opsat hele serveren incl. exchange mm. (Det tog en hel uge)

Mit spørgsmål er så nu, hvordan undgår jeg dette i fremtiden ?
Hvordan kan jeg tage en sikker backup af C: og D: drevet sådan at jeg nemt kan gendane det til en ny server fx. ?

Kan jeg fx. bruge windows backup system ? Og kan det gendanes til en helt ny server ?

På forhånd tak.
Avatar billede venturer Nybegynder
19. marts 2008 - 16:21 #1
Problemet med din RAID skyldes sandsynligvis at du har brugt onboard controlleren i den oprindelige maskine og efterfølgende ikke har kunnet finde et bundkort med samme controller på. RAID er ikke en erstatning for en backup som du så også har erfaret.

Inden jeg vil skrive om backup vil jeg lige høre om der er tale om en Small Business Server eller en "almindlig" server hvor du har købt en Exchange ved siden af?
Avatar billede xcover Nybegynder
19. marts 2008 - 16:40 #2
Ja problemet var at da jeg skiftet bundkort i serveren kunne Windows ikke starte fordi chip-settet var ændret tror jeg.

Men, ja det er en ganske almindlig Windows 2003 Server R2 hvor jeg så har købt Exchange 2003 ved siden af.

Nu har jeg så lige købt en netværksharddisk som er placeret i et pengeskab ;) Men derpå ville jeg gerne lave en daglig backup på en smart måde så det nemt kan genskabes på en evt. ny server.
Avatar billede it-dk Nybegynder
19. marts 2008 - 19:08 #3
Der findes flere udbydere som tilbyder remote backup bl.a. www.unitspeed.dk hvor du installere et lille program som flytter dataen til deres datacenter. Herefter kan du genskabe det dataen igen. Du kan se mere på http://www.unitspeed.dk/produkter/remotebackup.htm Det kunne være en alternativ løsning.
Avatar billede venturer Nybegynder
20. marts 2008 - 09:11 #4
Uden at invistere i avancerede løsninger kan du med kun lidt arbejde gøre så serveren kan gendannes på en >hvilken som helst< maskine.

Du kan faktisk nøjes med en backup af følgende to punkter:
SystemState og Exchange Information Store.

SystemState inkluderer alt hvad der har med Active Directory at gøre (dette inkluderer din Exchange konfiguration), og Information Store inkluderer alt din Exchange data (mailbox).

Processen for at gendanne hele systemet vil så være:
Re-installer Server 2003 på ny hardware (med der tilhørende drivere. Dem kan du jo ikke tage backup af på forhånd).
Opdater Server 2003 med alle updateringer og servicepacks.
Gendan SystemState til "Alternate Location".
Kør "dcpromo /advanced" for at kunne reinstallere Active Directory med data'en fra din backup.
Kør Exchange installationen med "setup.exe /disasterrecovery".
Opdater Exchange med Servicepack og andre opdateringer så den nye Exchange er nøjagtig samme version som den oprindelige.
Gendan Information Store dataen.
Avatar billede darknezzdell Nybegynder
20. marts 2008 - 11:34 #5
Hejsa

Vi har været i samme situation som dig. Det tog en krig at re-etablere alle data.

På baggrund af denne oplevelse købte vi en server licens af Acronis True Image Universal restore. Det har vi ikke fortrudt. Vi har netop med success re-installeret en HP Prolient SAS 9 server på en "alm" PC med den nødvendige mængde ram og HD.

Programmet Universal Restore tillader dig at re-etablere på andet hardware, med muligheden for at indlæse ekstra drivere.

Se mere på
http://eu.acronis.com/
Avatar billede xcover Nybegynder
16. april 2008 - 04:15 #6
Det er nu købt ;) Og rigtig mange tak for hjælpe, det vare lige præcis det jeg manglede.