Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 17:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sende formular til e-mail

Hej Eksperter, håber I kan hjælpe mig!

Jeg har en formular:
http://www.caspernh.dk/pharmafakt/nb_marts_2008_1/form/form.html

Når jeg forsøger at afsende, gives følgende besked:

"Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /pharmafakt/nb_marts_2008_1/form/form.html."

Kan nogen forklare mig hvad jeg gør galt?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 18:20 #1
Dine action-felter på dine forms er tomme. Derfor forsøger formen at sende til sig selv når du submitter den. Og det kan den altså ikke acceptere når den bare er en almindelig html fil.

Der skal være et program som modtagere det submittede og gør noget ved det. Det betyder som regel at der skal sublittes til et ASP-, PHP- eller ASP.NET script.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 20:05 #2
Tak for svaret.

Kan du fortælle hvordan jeg kommer videre herfra?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 20:46 #3
Du skal have skrevet et ASP script som kan tage imod det der bliver submittet (og så skal du sætte adressen på dette ind i din form).

Dette ASP script skal så lave en mail og sende den. Det skal du også finde ud af hvordan du gør - du skal i hvert fald have fundet ud af hvilken mail-komponent din webudbyder stiller til rådighed.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 21:17 #4
Jeg benytter one.com, og har fundet følgende:

CDONTS - vil du sende mails via ASP?
<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = "modtager@domæne.dk"
objMail.From = "afsender@ditdomæne.dk"
objMail.Subject = "Teste-mail med Chili!Mail"
objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "E-mail fra min hjemmeside"
objMail.Host = "mailout.one.com"
objMail.Send
Set objMail = Nothing
%>

Er det relevant?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 21:33 #5
Ja, i aller højeste grad :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 21:34 #6
Du kan jo starte med at forsøge at lave et ASP script som sender en mail til dig selv.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 15:39 #7
Det har jeg nu - men det indeholder ikke noget "data"

Hver gang jeg trykker på "afsend-knappen" kan jeg modtage en mail, med emne og tekst. Hvordan kan jeg få jeg formularens indhold sendt med?

Kan du hjælpe mig videre?
Avatar billede nielle Nybegynder
19. marts 2008 - 15:57 #8
Når du submitter formen, kan då få fat i det der sibmittes med:

Request.Form("feltets navn her")

Så er det bare at gøre noget i denne stil:

objMail.Body = "Oplysninger far din form " & Request.Form("felt1") & " " & Request.Form("felt1") & " osv."
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 19:16 #9
<%
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = "casper@caspernh.dk"
objMail.From = "casper@caspernh.dk"
objMail.Subject = "Teste-mail med Chili!Mail"
objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "E-mail fra min hjemmeside" & "request.form("element_8")
objMail.Host = "mailout.one.com"
objMail.Send
Set objMail = Nothing
redir = request.form("afsendt.html")
template =
%>

Den melder fejl hvis jeg tilføjer en requestform i linie 6 - hvad gør jeg galt? (som du måske kan se, så kender jeg ikke meget til dette...)

Min redirect virker iøvrigt heller ikke. ... :(
Avatar billede nielle Nybegynder
19. marts 2008 - 21:11 #10
Ret:

objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "E-mail fra min hjemmeside" & "request.form("element_8")

til:

objMail.Body = "Hej Modtager" & vbcrlf & vbcrlf & "E-mail fra min hjemmeside" & request.form("element_8")
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 21:43 #11
Tjaa, det fjerner naturligvis fejlmeldingen.

Jeg får dog ikke yderligere information i mailen. Den er uændret.

Skal den ikke vide at det er element 8 i form.html, som den skal sende?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 22:18 #12
WUUHUU!! >> Så lykkes det endelig!

Det var i html-formen jeg manglede de nødvendige informationer.

Jeg takker mange gange for din hjælp, du må gerne smide et svar!
Avatar billede nielle Nybegynder
20. marts 2008 - 10:42 #13
Svar :^)