Avatar billede nutman Nybegynder
18. marts 2008 - 13:41 Der er 2 kommentarer

Vandkøling - hvilket flow?

Ok, jeg skal til at lave mit 1. vandkølesystem og så melder der sig selvfølgelig nogle spørgsmål, efter at have læst om vandkøling i diverse fora.

Jeg har fået fat på flg.:

1 CPU hoved fra Thermaltake's Big Water 735 sæt
1 Zalman ZALMAN ZM GWB3 VGA hoved
2 radiatorer fra Thermaltake's Big Water 735 sæt
1 pumpe + reservoir fra Thermaltake's Big Water 735 sæt

Jeg skal have kølet min CPU og min GPU og det er planen at bygge radiatorerne, pumpen og reservoiret ind i en ekstern kasse.
Men så melder spørgsmål ang. flowmodstand (det er der jo i lynkoblinger) og varmeafledning sig, så hvordan gøres det bedst, så systemet køler bedst muligt?

Jeg tænker på 2 flows:

1. Pumpe -> Lynkobling 1 -> CPU -> Lynkobling 2 -> Radiator 1 -> Lynkobling 3 -> VGA -> Lynkobling 4 -> Radiator 2 -> Pumpe
2. Pumpe -> Lynkobling 1 -> CPU -> VGA -> Lynkobling 2 -> Radiator 1 -> Radiator 2 -> Pumpe

Se http://www.nutman.dk/filer/vandkoeling.png for billede.

Hvilket flow er bedst?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 15:36 #1
Jeg har selv det samme, dog uden vand til grafikkortet, og min CPU temp. snaller rundt omkring 20 - 25 grader.
Jeg har kort FSB fra 1300 - 1600 og CPU fra 2,4 til 3,0.
Derfor tror jeg godt du kan køre med opsætning 2.
Opsætning er selvfølgelig den der køler bedst, men med ekstern opsætning, får du jo 4 slanger ind/ud af kabinettet.

Min radiator er lidt anderledes end den du lister. Den er ca. dobbelt så stor, og har 2 blæsere. http://www.thermaltake.com/product/Liguid/Upgrade/cl-w0098/cl-w0098.asp
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 14:17 #2
System 2, fordi færre dele giver mindre modstand. Vandest temp stiger ikke meget efter passage af CPUen og GPU, derfor er det vigtigst at minimere modstanden i systemet. Om forskellen så er særligt stor på de 2 systemer, er svært at sige, men jeg tror ikke det er meget.