Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 18:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køb af Dell XPS m1530

Hej  :-)

Jeg overvejer at købe denne maskine med følgende indhold:

PROCESSOR : Intel® Core™ 2 Duo-processor T7250 (2,0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM : Original Windows Vista™ Home Premium – Dansk

GARANTI : Standardgaranti - 1 års XPS Premium Hardware Support (inkl. gaming- og onsitesupport)

LCD : 15,4" TFT-skærm i bredformat med WXGA+ (1440x900) og TrueLife™

BIOMETRISK IDENTIFIKATION : Sort biometrisk fingeraftrykslæser

HUKOMMELSE : 4096 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x2048]

HARDDISK : Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

GRAFIKKORT : NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikeret grafikhukommelse

OPTISKE DREV : Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software

PRIMÆRT BATTERI : 6-cellet primært lithium-ion-batteri (56 W/t)

Jeg vil meget gerne høre, om der er nogen ulemper ved den måde, jeg har sammensat pc’en på og om I har nogle forslag til, hvordan den bedst sættes sammen til netop mit behov.
Jeg skal bruge den til primært AutoCad 2008 (bl.a. 3D), kontorarbejde og alm. hjemmebrug som internet osv.

Er der nogle test/anmeldelser af den på dansk?

Jeg har hørt at man kan få nogle "fordelskoder" til Dell, så man kan få rabat.
Jeg er pt. studerende og vil derfor gerne vide om jeg kan få studierabat eller anden form for prisnedsættelse.

Er der nogen af jer, der kender til/har denne model?
Vil gerne vide om den larmer meget og hurtigt bliver varm. Har en Zepto 6214w lige pt, men den er jeg ikke så glad for - netop pga. varmen og støjen.

Håber I vil bruge lidt tid på at besvare mine spørgsmål, så jeg kan blive klogere på, om mit valg skal falde på denne maskine  :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 18:26 #1
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 18:30 #2
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 18:30 #3
Mange tak :-)  kunne bare godt bruge noget lidt mere dybdegående alla Laptopworld tests, men de findes åbenbart ikke  :-)

Har du selv en m1530?
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 18:33 #4
Nej Min søn har en Dell han er glad for. Den har holdt i mange år nu. Også en bærbar
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 18:37 #5
De fleste fra min klasse har også Dell og dem er der igen problemer med. Deres er bare nogle store, tykke "klodser" på 17"  :-)  men det er vist fordi det er modellen med Quadro grafikkortet i  :-)
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 19:24 #6
Har du ovevejet andre modeller en DELL?

Min søn bruger f.eks også Autocad 2008 og div. andre programmer som er grafikkrævene
- han læser til ingeniør (Akitektur & design) og han købte en Zepto 6625WD, den er med Nvidia 8600M GT 512Mb grafikkort, 2 Gb Ram, 2,4 Gb cpu - han siger han kan køre 3-4 grafikkrævende programmer samtidig og uden der er problemer.
Han medstuderende kører f. eks Macbooks, HP og DELL, når det er DELL, så skal du efter sigende have en med 512 MB GeForce Go 7950GTX grafikkort eller 256 MB GeForceGo 8700m GT-grafikkort, for at der kan køres disse programmer samtidig.

se: http://www.zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=248&notebookid=636
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 19:48 #7
Hej  :-)

Jeg har desværre meget dårlig erfaring med Zepto, så har ikke rigtig lyst til at handle med dem igen.
Den 6214 w jeg har, har jeg været meget træt af allerede fra begyndelsen. Den larmer meget (så jeg nogle gange ikke kan være i klassen, fordi det generer de andre) og kan max holde 45 min på en fuld opladning. Derudover bliver den meget varm.
Havde derfor håbet en Dell kunne få min tillid til bærbare pc'ere tilbage  :-)

Er der forresten nogen, der ved, hvilket Windows Vista, der er på en Dell XPS m1530 - 32/64 bit?
Er der ikke noget med, at man kun kan udnytte alle 4 Gb ram, hvis man kører 64 bit?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 20:03 #8
Synd med din dårlige erfaring af Zepto, men sådan kan det jo desværre også gå en gang imellem.
det er højst sandsynlig en 32bit version.
http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/1/slaa-support.html
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 20:35 #9
Kunne bare godt tænkt mig at få de 4 Gb  :-)
Man skal vel til at installere en helt ny Windows, hvis man skal have 64bit?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 21:04 #10
Ja, 64bit kan klare op til 4TB ram, så skulle du vist være dækket ind.
32 bit Windows versionen, reserverer ca. 0,5GB af dine 4 GB til den mængde adresserum som den kræver for at kunne indeksere 4 GB. Det giver dig ca. 3.5 GB tilbage.
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 21:52 #11
Jeg kan bare ikke finde nogle steder på Dells hjemmeside, hvor der står om det er 32- eller 64bit, man får med....
Det vil jo helt klart være en fordel, hvis det var 6
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
17. marts 2008 - 21:52 #12
4 - prisen ligger vel på det samme?
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 22:16 #13
Næ det er ikke at se, men hvis du ser på "standard" opsætningerne , så er det med Home
Premium der er installeret, samt max 3072Mb ram - det tyder på 32bit versioner.

Men kan du få den leveret med Windows Vista Ultimate fuldpakke, så medfølger 64-bit
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvista/editions/64bit.mspx
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
18. marts 2008 - 08:34 #14
Jeg prøver at høre dem ad, om det kan lade sig gøre så  :-)

Men ellers kan man godt få de 4 gb til at fungere, hvis man følger det link, du sendte?
Jeg er godt nok ikke pc-superbruger, men ved da lidt om hvordan man får det til at virke  :-)
Avatar billede haverslev Novice
18. marts 2008 - 18:34 #15
Jeg bruger ikke Vista på nogle af mine pc`ere, mener stadig der er for mange problemer med det og vil derfor forsat kører med XP Pro på mine maskiner og kan derfor ikke sige dig 100% om det i linket virker.
Kan af gode grunde ikke afprøve det for dig, men har har hørt flere omtale linket.

Tillykke med pc`en, fik du 64bit ?
http://www.eksperten.dk/spm/824251

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
.
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
18. marts 2008 - 19:48 #16
Mange tak  :-)  nej det blev 32-bit. Jeg snakkede med en konsulent fra Dell. Han anbefalede at jeg tog 4 Gb, da den ellers ikke kunne køre dual channel. Håber han har ret i det  :-)
Han sagde, at der var mange programmer, der ikke kunne køre sammen med en 64-bit udgave og rådede mig derfor til at tage en 32-bit.

Tror der er lidt ventetid på den - men glæder mig rigtig meget til at modtage den  :-)

Ville bare ønske der var lidt flere anmeldelser, man kunne læse på nettet  :-)