Avatar billede signori Nybegynder
17. marts 2008 - 09:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spole på bundkort

Hej,

min IBM T30 har gennem længere tid haft problemer med at starte op. Jeg har fundet ud af hvis jeg trykke et bestemt sted på tastaturet så starter den op. Jeg skilte laptoppen af og kan se at på det sted hvor jeg skal trykke sidder der en lille smd spole. Jeg har prøvet at fjerne og lodde spolen på igen men det hjalp desværre ikke. Jeg har haft spolen under luppen og den er muligvis defekt. Er der nogen der hved hvor man kan købe sådan en spole? På den står der 1R5 N20. Hvad betyder det? Jeg har været inde på rs-components.dk Her er der lignende spoler, men jeg har ikke kunne finde en der er helt magen til. Et billede af spolen fremgår nederst på denne side:

http://www.ozzu.com/hardware/ibm-thinkpad-t23-boot-problem-t55332-15.html
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2008 - 09:29 #1
1,5 ohm - N20 er vist kun posisionsnummeret, så det er en modstand på 1,5 Ohm
Avatar billede signori Nybegynder
17. marts 2008 - 09:54 #2
Hej. Tak for dit svar. Jeg skal indrømme at jeg ikke ved ret meget om elektronik, men er du sikker på at det er en modstand og ikke en spole?
Avatar billede thov Forsker
17. marts 2008 - 15:04 #3
Det er en spole, og den har med strømforsyningen at gøre. http://www.electronicproducts.com/whatsinside/viewteardown.asp?filename=Dell_Inspiron_1200_web.html
(Søg på '1r5', så finder du den).
Avatar billede signori Nybegynder
18. marts 2008 - 07:14 #5
Hej,
tak for jeres svar. Kender i ikke et sted i DK hvor man kan købe disse?
Avatar billede peet-49 Novice
18. marts 2008 - 07:37 #6
Prøv RC eller brinck
Avatar billede peet-49 Novice
18. marts 2008 - 07:41 #7
Avatar billede thov Forsker
18. marts 2008 - 13:59 #8
Avatar billede peet-49 Novice
24. marts 2008 - 08:21 #9
Lidt feedback??
Avatar billede signori Nybegynder
24. marts 2008 - 08:33 #10
JEg har haft fat i mange butikker men ingen lader til at kunne skaffe netop denne komponent. Kun rs-components.dk har dene men som sagt skal man købe min. 10 stk.
Jeg har istedet talt med en elektronik recycler i Aalborg og han vil kigge efter den. Jeg lukker spørgsmålet her.