Avatar billede honeywell Nybegynder
13. marts 2008 - 21:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Dato orden i Summa Summarum

Jeg læser i hæftet "Regnskab på PC - med Summasummarum" af Britt Malka.

Det der undrer mig er, at hun i afsnittet "De daglige posteringer" lægger så stor vægt på, at man skal sortere bilagene efter dato, før man bogfører.

Er det sådan, at sortering i dato orden før bogføring, er en forudsætning for at Summa Summarum kan fungere ?

Jeg har brugt navigator og bogført bilagene i den rækkeføge de lå i, dvs. ikke i datoorden, med fine reultater i og med at programmet selv sorterer rækkefølgen.
Avatar billede hostgirl Nybegynder
13. marts 2008 - 22:56 #1
Hmm jeg bruger summma.. Det er vigtigt man indtaster fakturadato'en og forfaldsdatoen korrekt, men hvornår du gør det bør ikke have betydning.

Normalt bogfører jeg efter forfaldsdato, så når forfaldsdatoen rammer betaler jeg og bogfører. Så der hvor jeg har kredit på fx lb.måned jamen så kommer de somregel sidst i rækken. Det jeg håber hun mener er, at det er vigtigt du indtaster den rigtige fakturadato, altså den der stå må kreditors faktura. Om du tager en faktura fra købmand Hansen eller fra købmand Larsen først er lige meget.

En anden grund til man måske skulle bogfører i "rigtig" rækkefølge er måske at bilag og bankudtog passer sammen.. ellers ved jeg ikke hvor hun vil hen med det.
Avatar billede b_hansen Novice
13. marts 2008 - 23:47 #2
Der er intet til hinder for at bogføre bilagene i den orden, de ligger.

Den eneste grund til at datosortere bilagene er, at man så ikke skal rette datoen frem og tilbage; tanken er, at man så blot kan bladre frem med plus på taltastaturet.

Men det er altså udelukkende ud fra et ordenssynspunkt, at det anbefales at datosortere.
Avatar billede honeywell Nybegynder
14. marts 2008 - 00:31 #3
Tak for svaret, det er beroligende at vide at den foreslåde datosortering kun er af hensyn til komfort og ikke af hensyn til funktionaliteten - tak for svaret hostgirl og b hansen, jeg har lyst at give hansen points, men hvordan ?
Avatar billede b_hansen Novice
14. marts 2008 - 06:01 #4
Jeg bør måske lægge et svar *S*
Avatar billede hostgirl Nybegynder
14. marts 2008 - 07:58 #5
så kommer der også et svar herfra :)

Du skal blot markere begge vores navne og accepter svarene.
Avatar billede easy_please Nybegynder
14. juni 2008 - 17:10 #6
Tak for et relavant indlæg.
Er der nogen der vil skære ud i pap hvordan følgende bogføres mest korrekt:

Faktura fra TDC fra 05-05-08 som har forfaldsdato den 04-06-08 og som blev betalt den 03-06

Indtil nu har jeg alt liggende i betalingsdato orden (den dag jeg faktisk har betalt) så det passer med bank papirene.
Jeg bogførere ikke samme dag som jeg betaler men 1 gang om måneden.
Jeg bruger kun faktureringsdatoen når en faktura er fakturet i et tidligere regnskabsår.

Jeg kan se der står at det er vigtigt at skrive begge dele. Det kan man kun hvis man opretter købes fakuraer og derefter betaler dem (så vidt jeg kan se)

(Spørgsmålet vedrører kun regninger som ikke indeholder fysiske varer)

Tak på forhånd for gode svar der kan hjælpe med at gøre det korrekt

Mvh
Kenneth
Avatar billede ottobp Novice
15. juni 2008 - 00:40 #7
altså meningen med  kreditormodulet  er jo at købsfakturaer  oprettes i kreditormodulet  på fakturadato med kredittid -  der så giver forfaldsdagen. Så er købet lagt ind og bogført på den relevante driftskonto. Momsen passer - thi modregningsretten  opstår jo på  fakturadatoen  Dvs  det sker  05-05-08 med TDC-fakturaen Den har et fakturanr. som angives på købsfakturadannelsesbilledet.

Når der så senere betales  -  så bogføres betaling (f.eks. på bank og modposteres på samlekontoen for kreditorer) ved at vælge  den her åbne købsfaktura under KREDITOR-bilag i  det  ppoup vindue  som kaldes frem ved at vælge i FAKTURA-kolonnen yderst til højre i kassekladdevisningen  og det sker så den 03-06-08 idet du  betalte  een dag  for tidligt i forhold til det angivne forfaldstidspkt.
Avatar billede b_hansen Novice
16. juni 2008 - 06:39 #8
Den korrekte måde at bogføre TDC-bilaget er, at bogføre det den 5/5-08, hvor retserhvervelsestidspunktet er. På dette tidspunkt skal det bogføres som et skyldigt beløb på Kreditorkontoen (65100).

Når bilaget betales 3/6-08 skal der ske en ny bogføring, da den skal betales fra bankkontoen med modpost på kreditorkontoen. Sagt på en anden måde, så flytter du posten fra Kreditor til Bank, uden at du påvirker dit resultat.

Bjarne
Revisor