Avatar billede jkampmann Nybegynder
13. marts 2008 - 10:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Felter laver danske æ og å til spørgsmålstegn.

Hejsa, jeg har noget indhold i min mysql-tabel, som ligner noget, f.eks:

"BioCity Århus-Hallen"

Når jeg så importer det til MySQL, så laver den æ, ø, å og ÆØÅ til et spørgsmålstegn "?".

Hvad er problemet? kan det være min collation, den er nemmelig sat til swedish?

I såfald - kan jeg lave en simple SQL-query der automatisk retter alle collations til "latin1_danish_ci" ?- hvis det altså er problemet..?

På forhånd tak!
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. marts 2008 - 10:14 #1
Collation angiver udelukkende sorteringrækkefølgen, så nej.

Kontroller at det tegnsæt du importerer med er det samme som du har eksporteret som - det ligner at den tror din importfil bruger UTF-8, mens den i virkeligheden er ISO-8859-1/Latin1.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. marts 2008 - 10:15 #2
Hvis du ikke har kontrol over hvilket tegnsæt du importerer med, så kan du åbne filen i eks. Notesblok og gemme som UTF-8 der.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
13. marts 2008 - 10:20 #3
Tak for svaret, det virker nu :-)
Kom med et svar..
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. marts 2008 - 10:21 #4
Værsgo :)
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
14. marts 2008 - 23:26 #5
Øhm - har lignende problem selv, så bare af nysgerrighed:

Hvordan har du foretaget din import? (Hvordan ser dit script ud?)
Jeg kan nemlig kun få underlige tegn - også selvom jEdit bekræfter, at min kildefil er i UTF-8 og jeg importerer data med "CHARACTER_SET UTF8"

Så hvis du vil uddybe lidt, vil jeg være taknemmelig...