Avatar billede avarta Praktikant
12. marts 2008 - 13:32 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Skærm virker ikke efter indstilling til høj opløsning!

Hej eksperter.

Jeg har et alvorligt problem, eftersom min computer ikke fungerer optimalt.
Det hele startede med, at jeg installerede videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio 11, fordi jeg har et filmprojekt, der skal redigeres. Da jeg startede programmet op, bad den mig om at opdatere mine drivers til mit GeForce FX 2500-grafikkort. Jeg gik ind på NVIDIAs hjemmeside og downloadede denne driver (da det var den, som deres søgemaskine fandt): http://www.nvidia.com/object/winxp_169.21_whql.html

Da jeg efterfølgende skulle starte min computer op, fik jeg det velkendte blå skærmbillede, der angiver, at jeg skal genstarte windows i fejlsikret tilstand og afinstallere nyligt installeret software eller hardware, som ikke fungerer korrekt.

Så startede jeg windows op i fejlsikret tilstand, slettede i "tilføj/fjern programmer" hhv. en "nvidia driver" og "nvidia display drivers", eftersom jeg var i tvivl om, hvilken der var den ny-downloadede. Da computeren på ny blev startet op, virkede opløsningen ret lav (ikonerne var store osv.). Samtidig bemærkede jeg, at computeren opfattede mit "VGA skærmkort", som nyinstalleret hardware, som der skulle installeres software til.

Inden jeg nået så langt, højreklikkede jeg først på skrivebordet for at komme ind i egenskaber-->indstillinger og indstille opløsningen. Jeg var så dum, at vælge den højest mulige opløsning (kan ikke huske de nøjagtige tal), og siden da har jeg blot fået en bevægende boks på skærmen, der siger følgende:

"ATTENTION: CANNOT DISPLAY THIS VIDEO MODE, CHANGE COMPUTER DISPLAY INPUT TO 1280X1024@60HZ"

Jeg har en forhåbning om, at det ikke er så svært at løse, men jeg har ingen anelse om, hvordan jeg ændrer opløsningen, når jeg ikke har nogen monitor. Vil sætte stor pris på, hvis i kan hjælpe!!
Mange tak.

Btw. er min skærm en Philips 190S-fladskærm, og min PC er en Micromaxx, Athlon 3000+, 2,66 GHz, 1GB RAM (hvis det skulle have nogen betydning)
Avatar billede nva Praktikant
12. marts 2008 - 13:56 #1
Kan du ikke bare systemgendanne til et tidspunkt før fejlen opstod?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. marts 2008 - 15:26 #2
Er du sikker på det er et quadro grafikkort du har (fx 2500)?

Det er et workstation grafikkort, og ikke noget man typisk vælger privat. Desuden mener jeg at 2500 serien primært er mobil !

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
12. marts 2008 - 15:28 #3
eller også er det et 5200 ? har du skrevet forkert ?
Avatar billede thov Forsker
12. marts 2008 - 15:36 #4
Du kan ændre opløsningwn og fjerne forkerte drivere fra 'Fejlsikret' tilstand.
(Tast <F8> (gerne flere gange) kort efter at du har tændt computeren).

FX5200 er ikke noget godt grafikkort. Mit eksemplar er meget selektivt med drivere og bundkort - visse kombinationer virker slet ikke :-(
Avatar billede jokkejensen Novice
12. marts 2008 - 15:42 #5
jeg tror også det er et 5200.. og at der er installeret drivere til 2500 ved siden af, som ikke havde nogen effekt.. Idet begge drivers så er fjernet, vil han ikke kunne sætte opløsningen op.

/J
Avatar billede avarta Praktikant
12. marts 2008 - 18:02 #6
Tak for feedback!

jokkejensen-> Jeg tror, at du har ret i, at jeg har skrevet forkert. Det er GeForce FX 5200, der er tale om. Sorry! I øvrigt kan det ikke have været en forkert driver jeg dloadede, så vidt jeg kan se, for jeg valgte i dropdown menuen på denne side: (http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us), at det skulle være "GeForce 5 FX series".

thov-> I know, men problemet består i, at jeg hverken i almindelig eller fejlsikret tilstand kan få adgang til windows og rette opløsningen til noget som min skærm understøtter. Det er lidt svært at forklare, for harddisken starter jo rent faktisk windows op som normalt, men jeg kan bare ikke se det, fordi min skærm ikke understøtter den høje opløsning, som jeg har indstillet!
Avatar billede matcho Nybegynder
12. marts 2008 - 19:19 #7
Det letteste er hvis du kender en der har en skærm der kan gå op iden opløsning og ændre den.
Har været ude for det samme, der kom en og ville have mig til og lave dual boot, satte den til min gamle 15 tommer fladskærm,(fik sort skærm, skiftede så til min egen og fik det rettet.
Avatar billede avarta Praktikant
12. marts 2008 - 19:52 #8
Matcho-> Tak for svar. Ja, den mulighed har jeg selvfølgelig også overvejet. Men tænkte om der ikke kan være en eller anden smart måde at gøre det på i computerens opstartsfase eller andet? Desuden er det også lidt et usikkert grundlag at få en anden til at slæbe en skærm hen til mig på, da jeg som nævnt er i tvivl om, hvor højt jeg i det hele taget satte opløsningen op.
Så vil helst have denne løsning som sidste udvej, men er meget åben over for evt. andre smarte måder man kan gøre det på! Men tak for forslaget! ;)
Avatar billede jenscarlo Juniormester
12. marts 2008 - 20:41 #9
Reset din Bios,det bgør du enten ved at flytte en jumber på bundkortet,eller fjern det lille runde batteri i et par minutter,hvis du flytter jumberen så husk at flytte den tilbage igen,ellers virker Bios ikke,når du starter op så gå i bios og sæt den til Default setting.måske skal du også stille ur og dato.
Avatar billede nva Praktikant
13. marts 2008 - 08:39 #10
Som sagt kan du muligvis systemgendanne.
Avatar billede chr.kj Nybegynder
14. marts 2008 - 15:53 #11
Tryk på F8 ved opstart og vælg at du vil starte op i VGA-tilstand.
Avatar billede jokkejensen Novice
14. marts 2008 - 16:09 #12
Ja en bios reset er nok lige unødvendigt overkill for at fikse et vga driver problem, er ikke selv vild med system gendannelse, men hvis den korrekte driver ikke kan findeser det vel det eneste at gøre.

Men tror det er lettere lige at få producent af kortet, hente nye drivere der, og forsøge sig lidt frem.
Avatar billede avarta Praktikant
15. marts 2008 - 11:43 #13
Yes! Mit problem er nu løst!! Jeg benyttede mig af chr.kj's tip om at trykke F8 ved opstart og vælge "VGA-tilstand". Tænk at det skulle være så simpelt. :) Jeg er glad for, at jeg ikke skulle til at rode i computerens indmad.

Men smid nogle svar allesammen, for jeg er meget taknemmelig for jeres kommentarer! ;)
Avatar billede avarta Praktikant
15. marts 2008 - 12:20 #14
Forresten vil gerne lige her på falderebet høre, hvad jeg skal gøre for at få mit skærmkort til at fungere optimalt igen. Efter jeg afinstallerede de to drivere, så er der, hvis man går ind i "tilføj hardware", et gult spørgsmålstegn ud for mit VGA-kompatible skærmkort, hvilket jeg f.eks. kan mærke når jeg scroller i min browser, hvor det er som om at billedet "hakker" lidt. Hvad kan jeg gøre ved det, når Windows ikke kan finde softwaren automatisk??
Avatar billede matcho Nybegynder
15. marts 2008 - 13:12 #15
Fulgte der ikke en cd med til kortet,det er godt nok ikke den nyeste driver, men normalt er den jo afprøvet,så kan du jo senere opdatere defra.
Avatar billede chr.kj Nybegynder
15. marts 2008 - 17:58 #16
Svar :o)
Avatar billede avarta Praktikant
16. marts 2008 - 14:58 #17
Problem nr. 2 er nu også løst. Det var simpelthen bare at finde application og support-cd'en til min computer frem, og så installere skærmkortets drivere.
Endnu engang tak for hjælpen, jeg afventer lige de sidste svar.. ;)
Avatar billede nva Praktikant
16. marts 2008 - 15:10 #18
Ingen point til mig.
Avatar billede avarta Praktikant
24. marts 2008 - 16:43 #19
Jeg uddeler points nu, inden jeg glemmer denne tråd;) Så jeg beklager, hvis nogle ikke nåede at smide svar. Tak for hjælpen!