Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 18:49 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Urin sur og basisk...

Hej!

Vores hund har fornylig haft en \"sten\" i blæren som måtte opereres ud. For at der ikke skal komme flere sten i fremtiden, må den kun få mad som gør dens urin sur (så bliver stenene opløst inden de gør skade.
Uheldigvis er det kun dyrelægen som forhandler dette mad - og det er hundedyrt. Vi er selvfølgelig villige til at betale prisen. MEN det kan da ikke passe at det kun er dyrelægens specielle mad som kan gøre urinen sur???
Mit spørgsmål er altså:
Findes der noget mad som gør urinen sur???
Opskrifter, henvisninger og links er velkomne! :)

På forhånd tak

/Erik F.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
17. juni 2001 - 18:51 #1
Avatar billede nomiz Nybegynder
17. juni 2001 - 18:53 #2
ej.. besynderligt spm.
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 18:53 #3
doh - nej kom nu seriøst - er der nogen som har en opskrift eller links som præcis omhandler dette emne?

/Erik F.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
17. juni 2001 - 18:55 #4
vi er ikke dyrlæger på eksperten
Avatar billede nuki Nybegynder
17. juni 2001 - 18:56 #5
jeg synes du skal oprette et spørsmål på www.kandu.dk det er ligesom eksperten bare med fokus på det mere almindelige
Avatar billede moini Nybegynder
17. juni 2001 - 18:57 #6
Tror desværre ikke der er særlig mange der kender svaret på dit spørgsmål, men findes der ikke nogle \"dyre-sider\" på nettet, hvor man kan spørge?
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 18:57 #7
yeps jeg er faktisk ved det :)

Nej men det kunne da være der var en eller anden der havde forstand på sådan noget !

/Erik F.
Avatar billede tracker Nybegynder
17. juni 2001 - 18:58 #8
Køb maden som dyrlægen anbefaler!

Mon ik dyrlægen ved bedre, end de computer-nørde-eksperter der bor herinde!! :)
Avatar billede thaufer Nybegynder
17. juni 2001 - 19:00 #9
tracker..... i vores huler....! *lol*
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juni 2001 - 19:00 #10
Hvis jeg kommer med et ikke-perfekt svar her så din PC går ned, det kan jeg leve med.
Men hvis jeg kommer med et ikke-perfekt svar så din hund dør, det er for meget.

Så hvad med at spørge en anden dyrelæge end ham der gerne vil sælge sit hundefoder.

mvh www.fotx.net/JakobA
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:01 #11
;-)
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:02 #12
ja okay det synspunkt kan jeg godt forstå !!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. juni 2001 - 19:03 #13
glimrende svar, jakoba!
Avatar billede parazite Nybegynder
17. juni 2001 - 19:04 #14
efunder : Findes der et medicinsk navn på lidelsen?
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:04 #15
>> jakoba ...
Ja en rigtig nice kommentar som jeg forstår 100%
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:06 #16
Parazite:>>>> Det skal jeg lige finde ud af - men det er noget med at der er for mange protiner i dens urin...og da dens urin er basik så opløses det ikke. Hvis urinen var sur så ville det ikke være noget problem!
Avatar billede parazite Nybegynder
17. juni 2001 - 19:07 #17
http://www.dyrlaegen.dk/artikler/organsyg.htm << Der findes lidt forskelligt her, ved ikke om der er noget for Jer.
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:07 #18
tjekker det lige :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. juni 2001 - 19:07 #19
prøv om du kan finde noget her:
http://www.netdyredoktor.dk/
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:08 #20
okay nice link
Avatar billede tracker Nybegynder
17. juni 2001 - 19:12 #22
Jakobs svar var helt sikkert 200 point vær!!!

Nej, ok, 190 til jakob, og 10 til thaufer! hehe
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:13 #23
Blæresten

Årsag: Nyrernes funktion er at udskille hundens affaldsstoffer i en opløselig form. Nogle bestemte stoffer opløses derimod dårligt, og kan derfor, når visse kemiske omgivelser er til stede, udfældes som krystaller. Hvis krystallerne med urinen ikke føres ud af kroppen i samme tempo, som de dannes, sker der en ophobning af krystaller i blæren. Krystallerne sætter sig fast på selve blærevæggen. Jo længere tid krystallerne er i urinvejene, desto større risiko er der for, at der dannes store blæresten.
Symptomer: Besværlig og smertefuld urinering, blod i urinen, afsætning af små portioner urin.
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:14 #24
på netdyredoktor står der:

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har blæresten?

Din hund skal fremover leve af diætmad. Din dyrlæge finder frem til netop den diæt, der er bedst for din hund. Derudover skal hunden drikke meget, og den skal derfor altid have adgang til frisk vand.

Så måske er der ikke noget at gøre..
Avatar billede parazite Nybegynder
17. juni 2001 - 19:14 #25
Avatar billede perla Nybegynder
17. juni 2001 - 19:15 #26
jakoba > Det eneste jeg ikke forstår er at netop du med det glimrende svar, har skrevet det som et svar. *SS*

-Per
Avatar billede tracker Nybegynder
17. juni 2001 - 19:20 #27
Ked af at høre...!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. juni 2001 - 19:20 #28
prøv at sende en mail til denne klinik:
http://www.netdyredoktor.dk/Hvem_er_vi/Info_Klinikker/info_klinikker_holbaek_dyrehos.html
og hør deres vurdering! det kunne jo være de kendte til alternative behandlingsmetoder om ikke andet så en anden diæt der kan fåes andre steder end hos en dyrlæge!
Avatar billede parazite Nybegynder
17. juni 2001 - 19:21 #29
Ved ikke om du kan bruge det til noget, men lægger lige et svar alligevel. :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. juni 2001 - 19:33 #30
tak for point og held og lykke! :)

www.fotx.net/kimrosgaard
Avatar billede efunder Nybegynder
17. juni 2001 - 19:35 #31
thx :)