Avatar billede steerman Nybegynder
10. marts 2008 - 08:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Åbne XML data på en hjemmeside?

Jeg er desværre lidt af en newbie... men jeg vil gerne vide hvordan man åbner en XML fil, på en hjemmeside.

Hele idéen går ud på at man har sin egen XML fil, og så går man ind på "hjemmesiden" trykker gennemse og så trykker på knappen åben fil.

Her skal hjemmesiden så fjerne alle de der <tags>, så data'en står alene.

Lige pt. er det tags som:

<navn>Anders </navn>
<adresse>Andebyvej </adresse>
osv...

Så man bare får en "pæn" side, hvor der står
Anders
Andebyvej
osv...

Da jeg ikke ved så meget om programmering, håbede jeg på at der var en venlig sjæl der kunne give mig lidt hjælp. For jeg kan ikke finde ud af at "åbne" data'en. Min hjemmeside ligger på en windows server.
Avatar billede flashit Nybegynder
10. marts 2008 - 09:43 #1
Prøv at kig på XSLT. http://www.w3schools.com/xsl/xsl_transformation.asp
Det skal dog siges at du bliver nød til at kende xml opbygningen inden denne kan transformeres til html.
Men linket er en start, og på siden er det en masse info, jo kan hjælpe dig videre.
Avatar billede steerman Nybegynder
12. marts 2008 - 12:06 #2
Okay... Nu har jeg så læst alt det igennem. Jeg har lavet nogle test filer og alt virker perfekt. Dog når jeg skal åbne min egen XML fil, har jeg problemer.

For det output jeg får fra min XML fil ser sådan her ud:

<sds_dk:Navn>Anders</sds_dk:Navn> osv. Det kan jeg simpelthen på ingen må få en forspørgsel til at æde.

jeg prøver at lave en <xsl:value-of select="Navn"/> eller <xsl:value-of select="sds_dk:Navn"/>, men ingen af dem, for noget information frem?

Kan du fortælle mig hvad jeg skal skrive i stedet for?
Avatar billede flashit Nybegynder
12. marts 2008 - 12:40 #3
Er det ikke fordi du benytter attribute/namespace?
Har du oprettet et namespace til sds_dk?

Eks:
<root
xmlns:h="http://www.w3.org/TR/html4/"
xmlns:f="http://www.w3schools.com/furniture"><h:table>
  <h:tr>
  <h:td>Apples</h:td>
  <h:td>Bananas</h:td>
  </h:tr>
</h:table><f:table>
  <f:name>African Coffee Table</f:name>
  <f:width>80</f:width>
  <f:length>120</f:length>
</f:table></root>

Taget fra dette link:
http://www.w3schools.com/xml/xml_namespaces.asp

og her er det en måde at benytte xslt og namespaces:
http://www.xml.com/pub/a/2001/04/04/trxml/

Skal lige siges at jeg ikke har testet det af, men det var her jeg ville starte. Har nemlig selv været det igennem, for 6 md siden.
Avatar billede steerman Nybegynder
12. marts 2008 - 13:10 #4
Perfekt... det var lige hvad jeg skulle bruge :)
Avatar billede steerman Nybegynder
12. marts 2008 - 13:10 #5
Hvis du svarer kan du få point ;)
Avatar billede flashit Nybegynder
12. marts 2008 - 16:55 #6
ja da... :-)