Avatar billede julieteindl Nybegynder
09. marts 2008 - 23:09 Der er 16 kommentarer

Computer kan ikke vise mine billeder

Mit spørgsmål vedrører billeder jeg netop har lagt ind på min computer fra mit digitalkamera(og jeg har slettet billederne der, så vil meget gerne have hjælp!!) For da jeg bagefter gik ind i dokumenter/billeder på min computer, hvor de er blevet overført til, så lukker skærmen alt ned også proceslinjen, og når den efter to sekunder vender tilbage med alt andet åbent, så er dokumenter/billeder ikke åbent. Jeg kan altså simpelthen ikke se mine billeder uden at dette sker.
Desuden popper der er besked op fra exe.explorer:
"Explorer.EXE har fundet en fejl og afsluttes. Vi beklager ulejligheden." Der står at jeg kan informere Microsoft om fejlen og sende en fejlrapport, men uanset om jeg sender en fejlrapport eller undlader at sende, så gør det ingen forskel i forhold til at kunne se billederne.
Hvad kan der være galt og hvordan kan det løses? Og kan jeg om noget redde billederne i god behold?

Jeg har ikke meget forstand på computer, så jeg håber på et pædagogisk svar:-)
På forhånd tak.
Julie
Avatar billede thov Forsker
09. marts 2008 - 23:42 #1
Rolig nu, billederne er intakte - det er visningen (store ikoner) som Explorer kan gå død i. Det plejer at være .AVI videofiler som fremprovokerer fejlen, men ganske almindelige .JPG fotos kan også trigge det.

Løsningen er en deaktivering/aktivering:
Tryk <flag><R> (virker som Start->kør) og skriv CMD i tekstfeltet.
I DOS-vinduet skriver du først:

(Ved billedvisning)
regsvr32 /u shimgvw.dll efterfulgt af <enter>
derefter
regsvr32 shimgvw.dll efterfulgt af <enter>

(Ved videoer)
regsvr32 /u shmedia.dll efterfulgt af <enter>
derefter:
regsvr32 shmedia.dll efterfulgt af <enter>

Afslut med EXIT
Avatar billede justrace Novice
10. marts 2008 - 00:19 #2
>Jeg har ikke meget forstand på computer, så jeg håber på et pædagogisk svar:-)

Hm, ...

>thov: Er det pædagogisk korrekt med sådan en CLI-smøre?
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 02:07 #3
Tjaa.. Et simpelt program som fixer fejlen, findes ikke.
Ovenstående løsning, fundet på nettet, har jeg, og andre i samme situation, kunnet få til at virke.

At taste Start -> Kør og skrive CMD for at få det sorte vindue op, burde ikke volde problemer.
At indtaste to linier i det sorte command-vindue, skulle heller ikke være så svært, og så afslutningen med EXIT, eller klikke på X'et i højre hjørne (der er frit valg).

Hvis det er de to sidste linier som forvirrer, så er de med, fordi det næsten altid er videofiler som Explorer kløjs i.
Det sker, når fil-visningen er sat til 'Store ikoner', og Explorer, p.g.a en mindre fejl i videofilmen, forsøger at åbne hele filen på een gang.

Svar er en balancegang - Jeg har prøvet at få et: 'Det VED jeg godt, jeg er ikke dum', på et 'pædagogisk' svar, så hellere det modsatte, og håbe på et: 'Det fatter jeg ikke en bønne af' fra spørgeren.

Men lad nu Julie melde tilbage....
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. marts 2008 - 12:45 #4
Men Julie... vent med at tage nye billeder på det samme hukommelseskort i kameraet indtil du har fikset problemet på PC'en. Man kan sagtens hente de slettede billeder frem fra kortet igen (så længe de ikke er blevet overskrevet med stakkevis af nye billeder)..
Avatar billede julieteindl Nybegynder
10. marts 2008 - 17:08 #5
Ej hvor er I gode - og pædagogiske:-) Jeg prøver det, og ser om det virker. Ellers vender jeg stærkt tilbage....
Avatar billede julieteindl Nybegynder
10. marts 2008 - 17:17 #6
Ej nu har jeg gjort det, og derefter prøvet at åbne filen med billederne, og jeg må dersværre meddele at det ikke har ændret ved noget? Den lukkes altså stadig ned, også proceslinjen:-(
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 23:29 #7
Og du har kun .JPG billeder i mappen ?  For en eneste .AVI video kan vælte læsset.
Prøv lige de to deaktiveringslinier igen i CMD vinduet:
regsvr32 /u shimgvw.dll
regsvr32 /u shmedia.dll

Bare de to, ikke aktiveringen (uden /u).
Avatar billede julieteindl Nybegynder
11. marts 2008 - 13:50 #8
Nej der er nemlig også et par videoer vist nok:-( Jeg har lige prøvet igen og det virker stadig ikke. I tilfælde af at jeg må slette filen, hvis ikke det kan lykkes, hvordan får jeg så billederne tilbage som uffesteenberg skrev man kunne?
Og kan fejlen skyldes at jeg skal finde en driver og køre den igen, før jeg så forsøger at lægge billederne ind på ny?
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2008 - 22:51 #9
Prøv først at kopiere mappen med billeder+videoer over på en USB-key, og se, onm ikke en anden computer kan vise indholdet. Lykkes det, så flyt videoerne væk fra billederne - evt. konverter dem til et andet format.

Du kunne også køre en søgning (filnavn: *.avi) på den syge mappe, og flytte de fundne videoer over i en anden mappe. Det skulle ikke undre, om den 'syge' mappe, med de tilbageværende billeder, gennemgår en pludselig helbredelse.
Avatar billede julieteindl Nybegynder
12. marts 2008 - 18:00 #10
Problemet er jo at den lukker ned så snart jeg åbner billederne, så jeg kan ikke engang når at kopiere noget spm helst:-( Jeg tror bare at jeg må slette den mappe og starte forfra, alt skippe videoerne i første omgang, når jeg kopierer fra kamera til computer på ny.... Ved du hvordan man kan hente slettede billeder frem på kortet igen på mit kamera... Min computer er i det hele taget lidt sløj, den skaber sig virkelig tit. Så jeg overvejer at købe en ny, ved du hvilke computere der er gode? Jeg befinder mig i Prag på udveksling lige nu, så hvis jeg køber en ny computer har jeg ikke disken med installation af kamera med herned, er det nogte man i givet fald kan hente på nettet?
Avatar billede thov Forsker
12. marts 2008 - 23:28 #11
Du skal ikke åbne mappen med billeder/videoer... Det går galt hvergang, fordi visningen er indstillet til 'Store ikoner'.
Du skal åbne en tilfældig mappe (på disk-drevet med den 'syge' mappe), og ændre dens visning til f.eks. 'Oversigt'.
Åbn derefter 'Funktioner' -> 'Mappeindstillinger..' -> 'Vis', og klik på 'Anvend på alle mapper'.
Mappen med billeder burde være ok nu, eller hvad ?
Avatar billede thov Forsker
12. marts 2008 - 23:31 #12
Hov, glemte lige kameradrivere.. Medmindre du anvender Windows98, eller en anden tilslutning end USB, er det ikke nødvendigt med drivere.
Avatar billede julieteindl Nybegynder
14. marts 2008 - 00:53 #13
Du er en stjerne.....:-0 Det virker nu. Tusinde tusinde tak!

For lige at afslutte så er det en usb tilslutning fra computeren til kameraet når jeg overfører billeder. Så hvis jeg køber en ny computer så skal der altså en friver til?

Endnu engang tak fordi du reddede mine billeder....
Avatar billede thov Forsker
14. marts 2008 - 01:36 #14
Super :-)

Vedr. driver, så tvivler jeg på at det er nødvendigt - Ved USB tilslutningen, får kameraets flash ramkort bare tildelt et drevbogstav.
Skulle der endelig være noget at installere, så plejer det at være hjælp til overførslen - altså ikke noget strengt nødvendigt.
Avatar billede Mbobe Nybegynder
13. marts 2009 - 16:05 #15
Jeg fulgte thov's anvisninger i CMD-vinduet da jeg havde samme problem bare med videoer og har døjet med det i et år og troet det var vira og downloadet diverse ubrugelige programmer- det virkede selfølgelig og tusind tak for hjælpen- det var bare monsterfedt :)
Avatar billede thov Forsker
13. marts 2009 - 19:55 #16
Tjaa... Det som ikke virker i det ene tilfælde, duer i et andet, næsten tilsvarende - det kan være ret frustrende :-)