Avatar billede kenned00 Nybegynder
09. marts 2008 - 14:04 Der er 16 kommentarer

Trådløs net, med Cisco 801 router.

Hej.

Jeg skal til at flytte om i et hus her den første april.
Det er et hus jeg har lejet og de er derfor ikke meget for at jeg laver huller i væggen til internet.

Vil derfor gerne hører hvad der er af muligheder for trådløs internet? (Se billedet)
Det er selvfølgelig intet problem at lave trådløs internet, men problemet er at jeg SKAL bruge min Cisco router fordi mit arbejder betaler internettet, og de accepter ikke andre routere pga sikkerhed, og der er ingen trådløs i Cisco routeren.

Jeg vil hører om der er mulighed for det ? Kan man på en eller anden måde sætte en trådløs switch op, også have en modtager på værelset og i stuen, så der stadig bruges kabel til computerne. (Så der bliver overførsel med fuld speed)
Eller skal der to routere på netværket?

Håber i kan hjælpe :)

Billede: http://img337.imageshack.us/my.php?image=unavngivetwr3.png
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2008 - 15:14 #1
Det er overhovedet ikke noget problem, men spørgsmålet er om dit firma accepterer dette.

Det kan gøres på 2 måder.

1: Et trådløst accesspunkt/router, som kører på samme segment som Cisco, og dermed skal DHCP i accesspunktet deaktiveres, således at det er Cicso der styrer IP tildelingen. Det betyder at alle maskiner i netværket kan se hinanden.

2: Et trådløst accesspunkt/router, som kører på et andet segment end Cisco, og dermed skal DHCP i accesspunktet aktiveres. Du får på denne måde 2 netværk, som ikke umiddelbart kan se hinanden. Et som styres af Cisco, og et som styres af trådløst accesspunkt/router.

Den sidste model kunne du måske overtale firmaet til at godkende, hvis der bliver sat vandtætte skodder op mellem kablet(cisco), og trådløst (trådløst accesspunkt/router).
Meningen med dit forehavende går ligesom lidt fløjten, for du kan kun tilgå frimaet med kablet forbindelse.

Du er derfor nødt til at tage en snak med den IT ansvarlige i dit firma, og høre hvad de kan acceptere af opsætning, og om du så kan leve med den opsætning de kræver.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 16:22 #2
Eller køb en af cisco's ellers fremragende tråløse i samme serie.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
09. marts 2008 - 19:24 #3
justrace --- Har snakket med dem, det vil ikke betale en trådløs router.

dragonknight --- Port 1 skal bruges via VPN ( Det er en arbejdsforbindelse) Port 2 kan bruges af andre i huset. ( Værelset og en i stuen)

Kan dit forslag stadig bruges ?
Avatar billede kenned00 Nybegynder
09. marts 2008 - 19:26 #4
Forresten, dragonknight vil de sige at jeg skal have 2 routere på netværket ? (Ciscoen først, også to sendere ?)
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 19:41 #5
Hvis du vil undgå at du skal køre med flere netværk (ip-range), kan du bare bruge accesspoints i stedet for routere.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 19:41 #6
De virker som em trådløs switch.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2008 - 23:33 #7
Så anskaffer du dig en trådløs router eller accesspunkt og kobler til Port 2.
Er det en router, og du vil anvende DHCP i denne, skal den have en anden IP range end Cisco.
Hvis du ikke anvender DHCP i denne, eller anvender et accesspunkt, så er det Cisco der tildeler IP i samme range til alle maskiner på netværket også trådløs.

Så med en router har du 2 muligheder, og med accesspunkt kun 1 mulighed.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2008 - 23:53 #8
Hvis man deler printer og filer er det vel også det rareste at alle maskiner er på samme ip-range.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
10. marts 2008 - 17:15 #9
Syntes i allesammen har nogen gode bud. Men for at få det til at kører ordentlig, er vi så ikke oppe i mange penge ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 21:54 #10
Det afhænger at dit firma. Hvis de er fuldstændig hvordan du anvender port2, så konster det blot et accesspunkt/trådløs router. Det selvfølgelig under forudsætning at du har trå´dløse netkort i dine PC'ere.
Avatar billede justrace Novice
10. marts 2008 - 22:35 #11
Nu er mange penge jo altid et relativt spørgsmål.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
11. marts 2008 - 13:22 #12
justrace-- Er vi over 1000kr ?

dragonknight--- skal der ikke bruges 2 routere plus ciscoen ? Fordi port 1 skal bruges til computer 3 som er "Arbejds computeren. Mens de andre 3 skal bruges til "almindelig brug".
Avatar billede justrace Novice
11. marts 2008 - 13:30 #13
Det kommer jo an på om der er trådløse netkort i pc'erne. Hvor står routeren?

Alt efter placeringen af den kan du nøjes med et accesspoint.
Avatar billede kenned00 Nybegynder
11. marts 2008 - 15:47 #14
Der er ingen trådløse net-kort i nogen af computerne. Hvad mener du med hvor routeren står ?

Den skal ca kunne række 20-30 meter vil jeg tro :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. marts 2008 - 17:58 #15
Det er heller ikke det jeg skriver, men du skal bruge 1 router/accesspunkt ud over cisco'en.

Jeg har forstået at du ikke vil/kan bore huller, og derfor vil have en trådløs løsning. Det kræver en trådløs router eller et accesspunkt, plus trådløse netkort i dine PC'ere. Det er alt hvad det skal anvendes for at lave et trådløst netværk.

Tager du en trådløs router, har du mulighed for at køre 2 enestående segmenter i netværket. dog kan du ikke dele printer på tværs af segmenterne, og du kan heller ikke dele filer.

Routeren kan også køres på samme segment som Cisco'en, hvis dit firma tillader dette. Nu kan du dele printere og filer i hele netværket, da du kun har et segment.

Den sidste løsning er også den der gælder hvis du tager et accesspunkt, den vil altid køre i samme segment som ciscoen, og du kan dele osv.
Avatar billede justrace Novice
11. marts 2008 - 23:52 #16
Det kan nu godt løses med et trådløst netkort i den pc der er på routeren.

Jeg har selv to pc'er med to netkort, på to segmenter, og det fungerer upåklageligt.

Så 4 trådløse netkort og en trådløs router, så kører det.

Den bedste placering af router og trådløs router er ved stikket ind i huset, og et kabel fra router til pc'en der skal bruge den.