Avatar billede pentium4 Juniormester
07. marts 2008 - 23:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Manual Til DECA Class 150A Booster

Jeg har arvet denne "booster" fra en af mine venner som døde for 3 år siden, men desværre havde han's forældre fået smidt manualen ud og jeg kan ikke finde den på nettet.
Harald Nyborg solgte den dengang til ca. 600 kr. for boosteren...

Der står dette på den:

DECA Class 150A Booster 12 Volt

Jeg har fundet denne side, men der kan jeg ikke hente manualen...
http://www.decaweld.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=2030&l=2
Avatar billede pentium4 Juniormester
07. marts 2008 - 23:33 #1
Jeg glemte at skrive, at Harald Nyborg ikke har denne model mere...
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. marts 2008 - 10:19 #2
Et tillægsspørgsmål: Efter hvad jeg forstår, er det en man bruger til at give bilen/batteriet starthjælp her og nu og ikke en man bruger til at lade batteriet med eller hvad ???
Og som jeg foratår det der står inde på det link, er det kun til våd-batterier (wet batteries charging) og ikke tør-batterier som vel må være dem som ikke skal vedligeholdes med at påfylde destileret vand.
Avatar billede thov Forsker
08. marts 2008 - 17:11 #3
Den ser ud til at være til både starthjælp og opladning af 12V bilbatterier (bly-akkumulatorer).
Boost funktionen der ud til at kunne deaktiveres, så batteriet ikke tager skade - opladning med mange Ampere (over 5A) slider hårdt på batteriet.
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. marts 2008 - 08:43 #4
Er der ingen som ved hvordan den virker ?
Jeg har ladet mig fortælle, at den skal lades op via 230 volt stikkontakt og så sætter man den på batteriet og kan så starte bilen, men hvor længe skal den oplades før der er strøm nok på den ?
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 10:08 #5
Et gæt på opladetiden, vil være over 10 timer. Det er fordi genopladelige batterier (bortset fra bly-akku'er), kan tåle en ladestrøm på 1/10 af kapaciteten, i en uendelighed.
F.eks. kan et batteri på 5000mAh, tåle en ladestrøm på 0,5A. Er ladestrømmen højere, skal der nemlig være en laderegulering indbygget.
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. marts 2008 - 10:26 #6
Nu tænkte jeg på hvor længe selve boosteren skal stå til opladning før man kan tage den fra og sætte den til bilens batteri og bruge den som starthjælp til at starte bilen når man er løbet tør for strøm...
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2008 - 10:35 #7
Det var også det jeg svarede på :-) Der er nemlig et NiCd eller NiMH batteri i boosteren.
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. marts 2008 - 15:25 #8
Jeg har lige snakket med en fra Harald Nyborg som ville prøve om han kunne skaffe en dansk eller engelsk manual til den.
Det eneste jeg har kunnet finde på nettet, er en tjekkisk manual som jeg ikke fatter en brik af hvad der står.
Avatar billede pentium4 Juniormester
13. marts 2008 - 18:15 #9
Læg lige et svar så du kan få point'ne...
Avatar billede thov Forsker
14. marts 2008 - 01:01 #10
Ok, kommer her. Håber du får liv i den, for har den stået ubrugt i flere år, så er batteriet i den sandsynligvis dødt.
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2008 - 22:15 #11
Tak for hjælpen...
Avatar billede astengaard Nybegynder
03. april 2008 - 09:05 #12
pentium4, jeg håber du stadig ser denne tråd. Jeg kan se fra en tidligere tråd (år 2003), at du havde en manual til alarmsystemet AEI HA-841D.
Hvis du stadig har det, vil du så sende mig en kopi?
På forhånd tak!

Undskyld, at jeg sådan kaprer din tråd, men jeg kunne ikke finde andre måder at kontakte dig på...
Avatar billede pentium4 Juniormester
11. april 2008 - 17:53 #13
Den har jeg desværre ikke mere...