Avatar billede superanden Nybegynder
07. marts 2008 - 11:31 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Wii og SSH

Hej Eksperter

Jeg har et lille problem som irriterer mig lidt engang i mellem og derfor tænkte jeg at der måske var nogle herinde der havde en smart eller nem løsning.

Jeg har en wii som jeg kan benytte på internettet gennem wifi.

Det ville også virke helt perfekt hvis ikke det var fordi min netværksudbyder (K-Net) kræver at der skal være lavet en ssh med brugernavn og adgangskode til en bestemt adresse inden internettet kan benyttes.

Tidligere løste jeg problemet ved at opsætte en lille linux server på udgangen af vores netværk som kørte NAPT og så havde ssh forbindelsen kørende så slap alle andre computere på netværket for at køre ssh forbindelsen. Men efterfølgende har jeg måtte tage den server ned fordi den slugte for meget strøm.

Derfor søger jeg efter en anden løsning.

Hvordan slipper jeg nemmeste uden om dette.? Kan jeg f.eks. benytte min stationære som kører windows vista som router ved at fører et LAN signal fra wiien ind i computeren så wiien får samme ip adresse på nettet som computeren.?

Alternativt synes jeg at have læst noget om, om jeg kan udskifte mit accesspoint som sidder på indgangen af min netværk med en bestemt router og så ændre firmwaren på denne, så vil det blive muligt at kører ssh fra routeren.?

Håber der er nogle der kan hjælpe eller måske har nogle endnu bedre idéer.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Anders Rohde-Petersen
Avatar billede superanden Nybegynder
07. marts 2008 - 11:36 #1
Eller er løsningen måske bare at købe en router hvor jeg kan slå NAPT til og fra således at jeg kan lave en ssh forbindelse fra min egen computer og så ser det ud somom på ydersiden at min wii og stationære er den samme computer.?
Avatar billede svindler Nybegynder
07. marts 2008 - 14:49 #2
kig efter openwrt.org. openwrt kører på en række linksys og asus-bokse og en del andet. Check version på hjemmesiden, inden du køber.
openwrt "åbner" den linux, der i forvejen ligger på routeren, så du kan logge ind på den, køre crontab og hvad du eller skulle have lyst til.
Der er også en række af de små storage-servere, som f.eks synologic, der kører linux og kan gøre det samme, hvis du har sådan een kørende eller overvejer det.