Avatar billede draagam Nybegynder
05. marts 2008 - 12:00 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

windows vil ikke starte op

Når jeg tænder computeren kommer den meddelelse hvor computeren skriver om jeg vil åbne i fejlsikret tilstand(giver 3 muligheder), eller om jeg vil starte windows normalt, eller åbne sidst fungerende cfg.

Jeg har prøvet alle former for fejlsikrede tilstande, og normal opstart, og sidst fungerende cfg, men det eneste der sker er at der senere kommer blå skærm i kvart sekund.Jeg ved fra tidligere stillet spørgsmål omkring dette problem at jeg skal sætte instalations cd i men da jeg ikke ved hvad edition jeg har går det vel ikke at boote fra hvilken som helst xp-cd ?
Da jeg ikke er nogen ørn til pc når den går i udu kræver det måske lidt tålmodighed fra hjælperen.
På forånd tak.
Draagam
Avatar billede matcho Nybegynder
05. marts 2008 - 13:04 #1
Du starter med den der er installeret med.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 13:05 #2
For at gå ind i konsollon behøver du ikke den winCD, som er installeret.
Prøv at boote op, og når du bliver spurgt, hvad du vil gøre, så tryk på "R"
Inde i konsollen trykker du først på 1. Når du bliver spurgt om password, og
du ikke har noget, trykker du bare på enter.
Derefter skriver du chkdsk r /p og trykker på enter. (læg mærke til mellemrummet
ved /p
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 13:07 #3
Her er en forklaring:
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

/p Checker disken omhyggeligt for fejl

/f Retter fejl på disken.
Avatar billede kalckar Nybegynder
05. marts 2008 - 13:08 #4
Den blå skærm bliver vist kaldt "Blue screen of death" og kan betyde en hardware-fejl. Jeg har selv prøvet den blå skærm og den angiver (udover en masse volapyk)  normalt et hint i starten om, hvad problemet går ud på.
Avatar billede Jensen DK Novice
05. marts 2008 - 14:08 #5
Der skal være afstand mellem CHKDSK og /r/p
Avatar billede haverslev Novice
05. marts 2008 - 15:48 #6
videreførsel herfra: http://www.eksperten.dk/spm/819781

Lån en XP cd - se version ved at H-klik på denne computer, klik på egenskaber og der vil stå om det er PRO eller Home.

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede draagam Nybegynder
06. marts 2008 - 08:40 #7
hej igen jeg er nu den lykkelige ejer af en igen brugbar pc med alt dens indhold måske er det mig der ikke er inde i det her men der var forskellige koder fra asveg og haverslev min pc ikke ville godtage bla.når jeg skrev chkdsk c: /p /r men blev de skrevet hver for sig gik det /f var også en ukendt kommando for min gamle pc men nu kører den tak til haverslev og jorn asveg i fortjener begge 100 point for hurtig hjælp det var jo et helt fantastisk site det her. Nu skal jeg bare lige have dem tildelt hvordan man så gør det må jeg lige sætte mig ind i.
Tak igen mange gange
Hilsen Draagam
Avatar billede off-line Nybegynder
06. marts 2008 - 10:46 #8
Takker! Man plejer bare at bede den/dem man vil give point, om at lægge et svar,
som man så acceptere. Det har du jo så også gjort nu, og her er mit svar:)
(Når når svar navnene dukker op, markerer man dem med musen, og trykker på accepter.
men når der er mere end 1. navn, venter man på det næste, for ellers får den første
tildelt alle point.)
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2008 - 12:46 #9
Godt det virker, skrev blot som henvisnig fra andet spg. - ønsker ikke points  ;-)

Men forstår ikke lige hvorfor du ikke kunne køre denne cmd:
chkdsk c: /p /r    - hvor der er mellemrum mellem : og / samt mellem p og /
Avatar billede draagam Nybegynder
16. marts 2008 - 10:31 #10
ja det var en kort frist for nu skriver min pc kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

har prøvet at reparere men den starter stadig op med samme besked
what can I do ??

der vil stadig være point at hente
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2008 - 10:40 #11
http://support.microsoft.com/kb/307545/da

Ellers skal du ud i en repair, men læg godt mærke til de forskellige punkter, især punkt 4:
Du mister ikke noget data ved det, hvis du følger dette.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede draagam Nybegynder
17. marts 2008 - 13:55 #12
da det er en cd jeg har lånt og ikke den oprindelige kommer den frem med at der ligger en anden partition på drevet og noget med styrestem der ikke vil fungere hvis jeg instalerer denne partion skal jeg bare ignorere dette og instalere den nye partition. Der kommer nemlig ikke et punkt der hedder R inden dette sker.
mvh
draagam
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 14:02 #13
Nej du skal IKKE installere, den vil blot oprette en ny partition og ikke reperere dit nyværende.
Så du skal lige have fat i en korrekt cd - f.eks en XP home hvis det er XP home der er på maskinen eller XP Proffesional hvis det er XP pro på maskinen.
Avatar billede draagam Nybegynder
17. marts 2008 - 14:17 #14
det har jeg lidt svært ved at se nu da jeg jo ikke kan åbne windows nogen forslag
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 14:28 #15
Er der ikke en Windows mærkat på maskinen, hvor dit cd-key staår på ?
Her vil der nok stå hvilken version den er "født" med, selom det ef.eks er em OEM.:-)
Avatar billede draagam Nybegynder
17. marts 2008 - 14:53 #16
nej desværre
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 15:04 #17
Så er der vist kun at låne sig frem til "begge" verioner og prøve sig frem.
Avatar billede draagam Nybegynder
17. marts 2008 - 16:53 #18
i tilfældet dette ikke virker vil det så være muligt at hente filer fra min hard disk hvis jeg eksempelvis slaver den og har et windows system på en master hard disk ?  jeg ved ikke om det giver mening måske kun for en amatør som mig men mange tak for hjælpen. lige en sidste ting omkring home eller pro er der kun de to muligheder eller kommer det også an på hvilken årgang det er?????
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 17:59 #19
Du kan altid hente dine data ud med en live-cd og det vil måske være at foretrække i det her tilfælde og bagefter lave en hel ny installation
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 18:20 #20
Jo man kan også sætte disken over i en anden maskine, som slave og hente sine ting ud på den måde.
Der er kun XP Pro og XP home, det er uvedkommende hvilken årgang det er.
Dog kan der ifm. repair være lidt problemer med om det er med service packs eller ej.
Avatar billede draagam Nybegynder
17. marts 2008 - 19:32 #21
haverslev for din ildhu med hensyn til at give mig hjælp læg et svar du er jo på pletten hele tiden fantastisk med denne hjælpsomhed det skal sgu belønnes.jeg laver en ny instalation på en anden hard disk og trækker så det der måtte være af vigtige ting over fra den gamle den gamle.
tak rigtig mange gange alle sammen
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2008 - 20:07 #22
Selv tak, dette spørgsmål er lukket og givet points til jorn_asveg ifølge det tidligere / først oprettede spørgsm.
Så jeg springer bare over points - ellers skal du bare til at oprette et nyt spg. med reference hertil ;-)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2008 - 13:50 #23
haverslev - Se venligst her: http://www.eksperten.dk/spm/839443