Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 08:10 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Kan man bruge et Win-program med exe fil i Suse

Jeg har nu prøvet , uden succes, at åbne og køre Windows- programmer fra Suse. Programmer, jeg som jeg vist kunne åbne ved at klikke på exe filen, da jeg brugte Windows. Når jeg modtager sådan et program, f.eks pakket som zip fil, og jeg åbner det med ark, kan jeg se, de har exe filen.  Kan jeg så ligesågodt opgive på forhånd.

Det er f.eks programmer fra min arbejdsplads, der bruger Windows
Avatar billede larsbrink Nybegynder
05. marts 2008 - 08:14 #1
Programmer lavet til et bestemt operativsystem kan generelt ikke bruges til andre. Du kan være heldig at det er f.eks. et Java program og så vil det nok virke.

Ellers skal du have en emulator, alternativt kan du måske finde en applikation som kan køre et fjernskrivebord fra din arbejds PC eller virksomhedens server så du kan bruge programmerne der igennem.
Avatar billede vejmand Juniormester
05. marts 2008 - 08:19 #2
Fandt dette via Google, det skal siges, at det ikke er noget jeg ved noget som helst om.  :-)
http://www.linuxshoppen.dk/news.php?shownewsid=263
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2008 - 08:50 #3
Der findes en windows emulator til linux der hedder Wine. Denne emulator gør det muligt at nogle windows programmer kan bringes til at køre i linux, men!!!

-Wine er ikke særligt let at have med at gøre, især ikke hvis man ikke har en præcis beskrivelse af hvordan man sætter det op til det program man ønsker. Jeg ved der findes beskrivelser til wine opsætning til f.eks. photoshop i en ældre version
- Det køre generelt ikke særligt godt. Hvis det sættes ordentligt op kan det køre acceptabelt, men ikke godt. Den nye trend er at programmerne compileres både til windows og til linux, f.eks. siger rygtet atphotoshop kommer til linux snart.

Et alternativ kunne være at have f.eks. windows XP kørende i vmware til linux og så køre windows programmerne via vmware og XP. Hvis du har ram nok køre det fint
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 10:12 #4
Der var faktisk spændende ting i vejmands link, som godt kunne bruges. Dette var dog trialversioner, og som linuxbruger er man jo ikke meget for at betale for software:-)

vejmand smider du ikke også lige et svar. Tak for jeres hjælp
Avatar billede superanden Nybegynder
05. marts 2008 - 10:17 #5
CrossOver office som vejmand linker til er en videreudvikling af wine til en kommercielt produkt, og helt enig idéen er fantastisk men virkligheden er klart en anden. Det fungerer på ingen måde ligesom det er lovet har testet det men det fungerede rigtigt dårligt
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 10:27 #6
Jeg havde det også installeret i trialversionen, og det er mest de Windowsprogrammer det selv foreslår, der kan bruges. Programmet kunne ikke åbne en exe fil f.eks
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. marts 2008 - 11:32 #7
Et godt råd er at droppe alle de "smarte" genveje som crossover, wine/winex og hvad der ellers er. Det kommer aldrig til at køre ordentligt, og du vil bruge meget tid på at fejlrette og konfigurere er jeg bange for. Hermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre! Har du en arbejdsplads hvor deres arbejdsmiljø udelukkende benytter, office formater, smarte .exe filer og andre "lukkede" windows formater, så benyt windows hjemme også, hvis du ofte skal arbejde arbejds relateret på den! Som bufferzone skriver er den bedste løsning hvis du vi beholde din linux installation (hvilket du selvfølgelig vil :) )og undgå dual boot, så installer en xp installation i vmware!
Avatar billede vejmand Juniormester
05. marts 2008 - 13:06 #8
Jeg springer over, ellers mange tak.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 14:32 #9
Jeg syntes jeg har rigtig svært ved at genkende en del af det der bliver postuleret i denne tråd.
Vedr. "CrossOver" så vil jeg nu mene at det er kvalitet fra A-Z og de ganske mange deciderede Windows programmer som programmet påstår at kunne håndtere lever det helt og holdent op til
Vedr. Wine, installer Wine, læs guiden og så vil du også opleve at det håndterer en del af de lidt mere enkle Windowsprogrammer
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 17:39 #10
10:12:43 Der skriver jeg også at der er spændende ting i CrossOver, der godt kan bruges. Og kl 10:27:46 skriver jeg at den kan håndtere de programmer den selv foreslår
Og det syntes jeg, er rigtig mange.

Mit problem består i at det er små ukendte programmer, jeg en gang i mellem får tilsendt, nogle gange danske, hvor jeg så en lille mulighed for at åbne dem med exe filen. Den løsning fandt jeg ikke i CrossOver
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 19:13 #11
Prøv først med WINE - du skal naturligvis først installere det - derefter ligger du din exe fil i din hjemmemappe - åbner konsollen og skriver
wine /home/dit_brugernavn/filnavn.exe -> enter
Og så ser vi hvad der sker
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2008 - 19:32 #12
Skal man kjøre Windows programmer på en Linux maskin så kan man installere Vmware server og så kjøre Windows 2000 Pro virtuelt. Har det kjørende og det kjører superstabilt og uten bugs. Win XP fungerer også men Win 2000 er mindre og etter min mening mer optimal for oppgaven. Vmware server er ellers ikke open source, men gratis. Forhåpentlig vis så har man liggende en gammel Win 2000 lisens fra en PC man hadde en gang i tiden. Man bør vel beregne 256 Mb ekstra ram for den virtuelle Win 2000.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 19:46 #13
Dette var svaret fra konsollen. Det gjorde ingen forskel at logge ind som root

ah@linux-j2rk:~> wine /home/ah/kemi2.exe
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
wine: creating configuration directory '/home/ah/.wine'...
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
err:wgl:X11DRV_WineGL_InitOpenglInfo  couldn't initialize OpenGL, expect problem
s
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
err:wgl:X11DRV_WineGL_InitOpenglInfo  couldn't initialize OpenGL, expect problem
s
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
err:wgl:X11DRV_WineGL_InitOpenglInfo  couldn't initialize OpenGL, expect problem                                                          s
fixme:winspool:AddPrinterDriverExW Flags 0x8 ignored (Fallback to APD_COPY_ALL_F                                                          ILES)
fixme:winspool:AddPrinterDriverExW ### DrvDriverEvent(...,DRIVEREVENT_INITIALIZE                                                          ) not implemented yet
fixme:winspool:AddPrinterDriverExW Flags 0x8 ignored (Fallback to APD_COPY_ALL_F                                                          ILES)
fixme:winspool:AddPrinterDriverExW ### DrvDriverEvent(...,DRIVEREVENT_INITIALIZE                                                          ) not implemented yet
err:wgl:X11DRV_wglGetProcAddress No libGL on this box - disabling OpenGL support                                                            !
wine: '/home/ah/.wine' created successfully.
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
err:wgl:X11DRV_WineGL_InitOpenglInfo  couldn't initialize OpenGL, expect problems
Warning: unprotecting memory to allow real-mode calls.
        NULL pointer accesses will no longer be caught
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 19:56 #14
Og ??
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 20:16 #15
der er nu under /lib/ oprettet en mappe med navnet kemi2 ( som exe filen hedder) med en mængde filer.
Dem ved jeg endnu ikke, hvad jeg skal gøre ved
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 20:25 #16
Det er vist noget vrøvl jeg skriver, for nu kan jeg ikke finde mappen. Jeg prøver lige igen
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 20:52 #17
Jeg er ude på ukendt terræn. Jeg forstår ikke noget mere. Du behøver ikke bruge tid til dette. Tak for forsøget.

ah@linux-j2rk:~> wine /home/ah/KEMI2.EXE
preloader: Warning: failed to reserve range 00000000-60000000
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
err:wgl:X11DRV_WineGL_InitOpenglInfo  couldn't initialize OpenGL, expect problems
Warning: unprotecting memory to allow real-mode calls.
        NULL pointer accesses will no longer be caught.
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. marts 2008 - 13:07 #18
Det kan være helge at det er rigtigt at CrossOver virker fint med de stykker software som de har listet, eller godkendt! Men det kan være et helvede uden at lige at få andre ting til at virke...
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 13:54 #19
Det kan vi sagtens blive enige om
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 17:07 #20
Helgec ---> jeg leger stadig med den konsol, for at lære at bruge den. Når jeg åbner en anden exe fil i min hjemmemappe kommer dette billede frem:

http://aycu04.webshots.com/image/45443/2000153112487335135_rs.jpg

Betyder det, at jeg skal prøve at pakke den ud med ark før jeg bruger konsollen?  Jeg har jo ikke winzip installeret
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 17:36 #21
http://aycu33.webshots.com/image/45032/2006085451014282851_rs.jpg

Hvis jeg åbner den ved bare at trykke udpak til skrivebordet pakker Suse det selv ud og jeg får en mængde filer på skrivebordet jeg ikke kan gøre noget ved
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 17:44 #22
Hvis du leger med konsollen for at blive dus med den kunne du vel overveje nogle kommandoer der ikke omhandler exe filer
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 18:00 #23
jeg har prøvet at google efter kommandoer, men fandt ikke rigtig noget spændende
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 19:19 #25
Tusind tak for disse link.

Konsollen er så godt som lukket land for mig, men tror at jeg ved at øve mig, kan have et rigtig godt redskab på computeren. Her er nok at tage fat på kan jeg se :o)