Avatar billede phones Nybegynder
02. marts 2008 - 16:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på en standard version og en OEM version?

Hej med jer eksperter.

Jeg har lige et spørgsmål, som I eksperter måske kan hjælpe med.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen på en OEM version af Windows Vista Ulitmate er kontra en standard version?

Jeg har set, at man kan få en OEM version af Vista Ultimate til ca. 1200 - 1500 kroner hvor en standard version koster ca. 4000 kroner.

Jeg er typen der reinstallere temmelig tit. og tænkte det måske kunne have betydning?

Jeg har en OEM version af Vista Home (HP udgave), men den er spækket med HP software :-(. Så jeg tænkte at en OEM version måske lige var sagen for mig, så jeg kunne få mig en helt fresh vista uden producentens add-ons m.m.

Håber I kan hjælpe

På forhånd tak

200 Point for et godt og fyldestgørende svar!
Avatar billede mash Mester
02. marts 2008 - 16:38 #1
øhh oem er uden nogen form for support fra ms side ,normalt kun solgt sammen med pc og den binder sig til hardware så den kun kan bruges på den pc.(nogle stedet mener de at hvis du køber en eks. mus så det ok at sælge en oem)

du kan nemt finde en masse info om det hvis du søger på eks. google

dette er bare en kommentar ,da jeg ikke ved 100% hvad der er forskellen andet end det jeg har nævnt.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 16:44 #2
det er som allerede skrevet at OEM (Original equipment manufacturer) betyder at leverandøren hænger på supporten, at du ikke kan flytte den til en anden PC/hardware end den er købt med

Det er det samme program (så længe vi snakker windows, mht office er der mindre forskelle i hvad det indeholder)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 16:46 #3
Hvis du reinstallerer på _den samme_ maskine temmelig tit, så har du lov til at geninstallere og reaktivere lige så mange gange du har behov for

Du kan godt installere en ny OEM på din maskine, og det kan være vejen frem. Jeg ville dog tjekke med HPs support om du ikke kan lave en ren windows-installation med filerne på harddisk eller genoprettelsesCD
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 16:47 #4
Så med windows vista er retail og OEM samme software, blot forskellige i pris og vilkår.
hvad har du liggende af CDer fra HP?
evt skal du lave genoprettelsesCD/DVD på selve computeren

skriv hvis der er flere spm til det her eller det er lidt rodet
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 16:57 #5
Avatar billede phones Nybegynder
02. marts 2008 - 17:14 #6
Mrmox2

Uanset om jeg vælger at køre en reinstallering fra en partation specefikt til reinstallering eller kører reinstalleringen fra recovery skiverne, installeres windows med en masse gejl fra HP, som jeg skal bruge en del tid på, at fjerne manuelt og ikke det hele er lige nemt. Overvejer nemlig derfor at smide de ca 1200 kroner efter en OEM version af Ultimate versionen frem for Home udgaven maskinen er født med. Har allerede slettet partionen med factory image fra HP spild af 10 GB.

Jeg vil også kun benytte OEM versionen på denne PC. Er dog i tvivl om jeg sakl købe en 32 bit version eller 64 bit.

har følgende maskine med følgende specs:

HP Pavilion M9067.sc-a
Operativ system: Windows Vista® Home Premium 32-bit
Processor: Intel® Viiv™ processor technology Intel Core™2 Quad processor Q6600
Frontsidebus: 1066mhz
Hukommelse: 3 GB DDR2-SDRAM (667mhz)
Harddisk 1: 640 GB (2 x 320 GB) SATA 3G Hard Disk Drev (7200 rpm) - er prækonfigureret til RAID 0
Harddisk 2: 320 GB Personal Media Drive (eksternt)
Grafikkort: NVIDIA® GeForce™ 8600 GT TurboCache med PureVideo technology 512 MB dedikeret hukommelse, op til 1791 MB total allokeret af Windows Vista®
Optisk drev: DVD writer SATA DVD RAM og Double Layer som understøtter LightScribe technology
Netværk: Ethernet 10/100/1000BT integreret kort + Wireless LAN 802.11a/b/g/n
Øvrig tilslutning: IEEE 1394 FireWire® Interface
Kortlæser: 15in1 memory card reader
Fjernbetjening: HP Vista Media Center Remote Control
TV kort: Indbygget TV tuner kort (analog and DVB-T)
Vægt: 15 kg
Strømforsyning: 300 watt

Mener dog at CPU burde kunne klare 64 bit?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:25 #7
Her kan du se at alle Quad CPUer kører på 64 bit arkitektur
http://www.intel.com/products/processor/core2quad/specifications.htm
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:27 #8
Mht ydelse 32 kontra 64 bit og evt. bemærkninger, se f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:30 #9
Og hvis du tjekker den her http://tech.yahoo.com/blog/null/2314 vil du nok overveje 32 bit en extra gang. hvis du ikke kører egentlige 64-bit applikationer (programmer skrevet til 64 bit arkitektur) så køb 32 bit
Avatar billede phones Nybegynder
02. marts 2008 - 17:34 #10
takker for svarene mrmox 2 er her dine point
Avatar billede phones Nybegynder
02. marts 2008 - 17:38 #11
opret lige et svar, så du kan få dine point
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:38 #12
jeg smider et svar, som du kan acceptere
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:39 #13
:-)
Avatar billede phones Nybegynder
02. marts 2008 - 17:41 #14
sådan 200 point for yderst relevante svar
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:44 #15
thx, skriv gerne hvis der opstår flere spm