Avatar billede bbbworld Nybegynder
01. marts 2008 - 21:26 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Sata harddisk - hvordan gør man?

Hej!

Jeg har en SataII harddsik som jeg gerne vil have sat op...

Men både bundkort og windows xp vil ikke finde det. Jeg har læst andetsteds at man skulle indstallere nogle drivers, hvilket jeg tror jeg har gjort.

Fandt dem på denne side
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-SATA2

Men der er stadigvæk ingen kontakt til harddisken...

Jeg har også læst at de skal indstalleres via diskette, men jeg har ikke et diskettedrev...

Det skal siges at når Sata harddisken er formateret skal der Windows på den og sættes i en ny PC, hvor jeg kommer i det samme problem, men jeg håber at problemmet kan løses ved at jeg preinstallerer Windows via min gamle PC..

På forhånd tak
Bjarne
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
01. marts 2008 - 22:08 #1
prøv at gå ind i din bios og finde et sted hvor der står noget ala Native Sata. den skal du enten slå til eller fra
Avatar billede off-line Nybegynder
01. marts 2008 - 23:43 #2
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2008 - 23:43 #3
Det kan også hedde Compatible Mode
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. marts 2008 - 11:54 #4
Sådan helt grundlæggende skal vi lige have slået fast om dit bundkort overhovedet understøtter sata2. ellers skal du stillet om på en jumper så det bliver sata1. Hvilket bundkort har du?
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. marts 2008 - 11:56 #5
Nå jeg kiggede ikke lige dit link inden jeg skrev :) går ud fra det er det bundkort du også har?
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. marts 2008 - 12:00 #6
For at underbygge min egen teori skal jeg lige spørge om du er sikker på du ikke har sat sata stikket i en af de to sata1 stik?
- 2 x SerialATA connectors support RAID,0,1,JBOD
- 1 x SATA2 connector (based on PCI E SATA2 controller JMB360)
Avatar billede bbbworld Nybegynder
02. marts 2008 - 14:30 #7
Den sidder i SATA2
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2008 - 14:39 #8
Du har selvfølgelig gjort som i manualen, og det virker ikke?
(Vil lige være HELT sikker...)

2.8 Serial ATA (SATA) Hard Disks Installation
This motherboard adopts JMicron JMB360 chipset that supports Serial ATAII
(SATAII) hard disk. It also adopts ULi M1567 south bridge chipset that supports
Serial ATA (SATA) hard disks, and supports RAID functions. You may install SATA
hard disks on this motherboard for internal storage devices. This section will
guide you to install the SATA hard disks.
STEP 1: Install the SATA hard disks into the drive bays of your chassis.
STEP 2: Connect the SATA power cable to the SATA hard disk.
STEP 3: Connect one end of the SATA data cable to the motherboard’s SATA
connector.
STEP 4: Connect the other end of the SATA data cable to the SATA hard disk.
1. If you plan to use RAID 0, RAID 1, or JBOD functions on SATA, SATA
HDDs must be operated in “RAID” mode.
2. “RAID” and “non-RAID” mode are options under “SATA Operation Mode” in
BIOS setup. Please refer to page 30 for details. They need different drivers
during actual operation.
2.9 Making a SATA Driver Diskette For SATA Operation in
“RAID” Mode
If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your
SATA HDDs, you will need to make a SATA driver diskette before you start the OS
installation.
STEP 1: Insert the ASRock Support CD into your optical drive to boot your system.
(Do NOT insert any floppy diskette into the floppy drive at this moment!)
STEP 2: During POST at the beginning of system boot-up, press <F11> key, and
then a window for boot devices selection appears. Please select CDROM
as the boot device.
STEP 3: When you see the message on the screen, “Do you want to generate
Serial ATA driver diskette [YN]?”, press <Y>.
STEP 4: Then you will see these messages,
Please insert a diskette into the floppy drive.
WARNING! Formatting the floppy diskette will
lose ALL data in it!
Start to format and copy files [YN]?
Please insert a floppy diskette into the floppy drive, and press <Y>.
STEP 5: The system will start to format the floppy diskette and copy SATA drivers
into the floppy diskette.
Once you have the SATA driver diskette ready, you may start to install Windows 2000
/ Windows XP / Windows XP 64-bit on your system directly without setting the RAID
configuration on your system, or you may start to use “RAID Installation Guide” to set
RAID 0 / RAID 1 / JBOD configuration before you install the OS. Before you start to
configure the RAID function, you need to check the installation guide in the Support CD
for proper configuration. Please find the document, “Guide to SATA Hard Disks Installation
and RAID Configuration”, at the following path in the Support CD:
.. \ Information \ Manual \ RAID Installation Guide \ English.pdf
2.10 SATA Operating in “non-RAID” Mode
If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your
SATA HDDs operating in non-RAID mode, you don’t need to make a SATA driver
diskette before OS installation.
2.11 SATAII Operating in “IDE” Mode
If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your
SATAII HDDs operating in IDE mode, you don’t need to make a SATAII driver diskette
before OS installation.
2.12 Making a SATAII Driver Diskette For SATAII Operation
in “SATA” Mode
If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your
SATAII HDDs, you will need to make a SATAII driver diskette before you start the OS
installation. You need to copy the SATAII driver package to a diskette and use it while
OS queries for other boot device driver diskette. (Please see the “Readme.txt” in
SATAII driver directory on the support CD for the files needed to copy to the diskette.)
Avatar billede bbbworld Nybegynder
02. marts 2008 - 14:39 #9
Jeg fandt ud af at jeg havde installeret SATA driverne, men ikke SATA2 driverne.

Problemet er nu at harddisken ikke vises i Denne Computer, men jeg ved den er der, da den fremkommer under funktionen "Fjernelse af sikker hardware"

What to do?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2008 - 14:41 #10
Højrekil denne computer - administrer - diskhåndtering - højreklik på drevet og tildel drevbogstav.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2008 - 14:41 #11
Højrekil = højreklik
Avatar billede off-line Nybegynder
02. marts 2008 - 14:42 #12
Du skal se i diskhåndtering, hvis disken ikke er formateret, kan den ikke ses
i Denne computer.
Avatar billede bbbworld Nybegynder
02. marts 2008 - 14:45 #13
john og doolys smid lige et svar...

Takker mange gange for hjælpen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2008 - 14:49 #14
ok :)
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. marts 2008 - 14:57 #15
okay :)