Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 18:10 Der er 21 kommentarer

MySQL numeric laves om til tekst

Hej.

Jeg har en MySQL DB som har postnr. som en nomeric/tal,
men nogle postnr. i udlandet har også bogstaver i den, og
derfor får jeg fejl på siden.
Jeg skal lave nomeric/tal felt om til tekst-felt i ASP-koder.

Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 18:15 #1
Du skal ændre det direkte i databasen. F.eks. vha phpmyadmin hvis du har en sådan adgang.

Dereftere er der vist ingen grund til at lave noget som helst i ASP koden.
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 18:21 #2
Tak til nielle. Nej, jeg har ikke adgang til phpmyadmin, og denne side ligger på en anden server. ASP. Jeg tænker på Alter ...
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 18:29 #3
Noget i denne stil:

ALTER TABLE dinTabel
MODIFY ditFelt VARCHAR(10);

Ref: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/alter-table.html
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 18:33 #4
Det lyder dog lidt underligt at du har fået en MySQL database, og så ikke samtidig har fået adgang til den via phpmyadmin?
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 18:54 #5
Ja, det har du ret i. Pt. er jeg kun webmaster for siden, uden server fuldmagt.
Jeg har prøvet denne
sqlkunder="ALTER TABLE tbl-kunder MODIFY postnr VARCHAR(10);"
objconnection.execute(sqlkunder)

VARCHAR(10) er det et tekstfelt med plads til tekst på 10 char ?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 18:56 #6
Ja.

(PS: Det er da skisme besværligt at være webmaster på en side hvor man ikke en gang har adgang til databasen)
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 19:09 #7
Ja, det er nice :) Nu har jeg lavet
sqlkunder="ALTER TABLE tbl-kunder MODIFY postnr VARCHAR(25);"
objconnection.execute(sqlkunder)
-så skulle feltet være lavet om. MEN :

jeg får en FEJL !! ?? !!
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2008 - 19:14 #8
Det skal jo da i hvert fald være

  sqlkunder="ALTER TABLE `tbl-kunder` MODIFY postnr VARCHAR(25);"

Men når du ikke har fuld adgang til systemet, og fx ikke kan arbejde på en udviklingskopi, synes jeg da du skal lade være, for der kan være andre afhængigheder i systemet, som nu får det til at fejle.
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 19:18 #9
Ja Erik ! Det har du ret i. Det må vente til på mandag.
Jeg får stadig fejl : You have an error in your SQL syntax near

-men I skal have points. Svar venligst : God weekend :)
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 19:25 #10
Måske:

sqlkunder="ALTER TABLE `tbl-kunder` MODIFY postnr VARCHAR(25) NULL;"
sqlkunder="ALTER TABLE `tbl-kunder` MODIFY postnr VARCHAR(25) NOT NULL;"

(Faktisk er det ret absurd at du ikke har adgang til databasen ... for det har du jo alligevel allerede: Du skal bare kode tingene selv i ASP, men du kan gøre hvad som helst med den der database og dens data!)
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 19:34 #11
Ja, det er rigtigt, at man ikke har de koder til webhotelet, men
nu har jeg gjort hvad jeg kunne. Jeg har FTP-koder. Erik har ret i at de MÅ vente.
Jeg sender en e-mail til webhotelet og beder dem om at lave dette fejlt om.
Nu mangler jeg bare at lukke dette spg. :) Tak for hjælpen.
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 19:36 #12
Det er da vist næppe en opgave som webhotellet vil påtage sig. De hoster jo bare løsningen og basen, men de her nok intet som heæst at gøre med jeres kode. Jeg gætter på at det er noget de ikke ønsker at røre med en ildtang.

Faltisk er det netop den slags ting som høre ind under webmasterens ansvarsområde...
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 20:18 #13
Ja, nielle. det har du ret i. Men disse koder har jeg bedt om fra min klient.
Men hvor er svaret ?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 20:28 #14
Tja, jeg ved bare at jeg selv ville have argumenteret kraftigt for at det ikke er optimalt at arbejde som webmaster, hvis man på den måde skulle arbejde med at modificere og vedligeholde systemet halvt i blinde. Faktisk tror jeg at jeg ville have sagt helt fra hvis jeg ikke fik koderne. :^)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2008 - 21:09 #15
Et eller andet sted i den kode du har adgang til med ftp står brugenavn, password etc til mysql. Det eneste jeg advarer mod er en ukritisk ændring i et kørende system.
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 21:19 #16
Erik. Ja, systemet kører fint på dansk, også med postnr. , men på engelsk er der nogle bogstaver i postnr. og dette kan db ikke lide. Har bedt ejeren om koderene, men hvad mener du at jeg skal gøre herfra Erik ?
Ja, jeg har en DB connection og koder.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2008 - 21:42 #17
Jeg kan ikke sige, hvad du skal.
Avatar billede icedox Nybegynder
01. marts 2008 - 21:58 #18
Nej, men det finder jeg ud af, sammen med webhotelets support.
Men altså : I skal altså vælge Svar... og så lukker vi her og slukker.
Tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
01. marts 2008 - 22:00 #19
Svar :^)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2008 - 22:04 #20
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. marts 2008 - 18:38 #21
Så mangler du bare at acceptere mit svar :^)