Avatar billede carinaenk Nybegynder
01. marts 2008 - 10:59 Der er 26 kommentarer

Hvorfor blev min PC ikke hurtigere efter formatering?

Hej!

Jeg har for nyligt formateret min computer (en bærbar Fujitsu), da jeg efterhånden syntes, at den var blevet alt alt for langsom. I den forbindelse købte jeg en ekstern harddisk og flyttede alt, som anbefalet. Så langt så godt.

Efter formateringen synes jeg egentlig ikke, at computeren er blevet hurtigere - det er faktisk det samme. Troede, at hvis jeg fik frigjort en masse plads, så ville det hjælpe.

Har jeg måske gjort noget forkert?

Alt er opdateret (windows update), jeg har installeret Norton 360, som jeg fornylig har købt. Har dog en fornemmelse af, at den grønne bjælke i Norton "Registrering af bedrageriske websites er aktiveret" kan være årsagen til langsommeligheden - eller måske ligger det hele i XP'en? Eller i noget helt andet....

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg er ingen ørn til computere, så hvis det er muligt at skrive svar/opgaver i et sprog, som jeg kan forstå, vil jeg være rigtig glad.

På forhånd tak for Jeres altid professionelle svar.

Hilsen
Carina
Avatar billede vejmand Juniormester
01. marts 2008 - 11:18 #1
Norton har ry for at sluge mange af PC'ens kræfter...
Avatar billede hcma Novice
01. marts 2008 - 11:32 #2
tror også at roligt du kan skyde skylden på Norton ;o)
efter jeg skiftede til Bullguard går det hele meget hurtigere :o))
Avatar billede eckhardt Nybegynder
01. marts 2008 - 11:35 #3
som vejmand skriver sløver norton meget ..

her skal du nok vælge Panda eller f-secure som begge kan købes på nettet..

en anden ting som kan være skyld i en langsom computer er ens ram.

jeg mener personligt at man skal mindst have 768mb ram for at få windows xp til at køre godt.

men det kommer også an på om det er pro eller home.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
01. marts 2008 - 11:54 #4
Der er ikke nogen forskel i ram forbruget på home og pro!! Alt afhængig af hvad man kører af programmer, så kan man sagtens køre med 512 MB ram, men der er da igen tvivl om at man får noget mere at arbejde med ved at smide nogle flere i!!
Avatar billede mads2008 Nybegynder
01. marts 2008 - 12:36 #5
Norton er klart årsagen til din computer er meget langsom. Der er meget ekstra der loades når computeren starter op. Derefter kører der en del processer i baggrunden, som bl.a. tjekker alt hvad der kommer ind og ud af computeren + generel scanning af harddisken jævnligt...og sikkert en masse andet, nu hvor du er dækket ind med 360 som en multinational virksom :o)

Kan du oplyse værdierne på ram / hardisk-plads / CPU-hastighed på din computer?
01. marts 2008 - 12:50 #6
PS: Har du fundet/instaleret de korrekte driver(s) til din hardware ?
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2008 - 12:54 #7
Mener ikke man bare kan sige at det er Nortons skyld udfra ovenstående.
Det der betyder noget er, har du installeret alle driverne igen fra Fujitsu-siemens cd`en ? - det være sig drivene til bundkort, lan, wireless lan, grafikkort, lyd osv.
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2008 - 12:55 #8
Nå hehe, var for længe om at få skrevet det og trykket på send :-)
Avatar billede mads2008 Nybegynder
01. marts 2008 - 20:05 #9
Jo, med for lidt ram og cpu kan norton sagtens være årsagen alene.
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2008 - 08:06 #10
Nej, ram og cpu er ikke årsagen alene
For lidt ram, så smider den bare tingen over på en sidefil.
For lidt cpu, så er den generel langsomt til alt.
Avatar billede mads2008 Nybegynder
03. marts 2008 - 09:06 #11
Nå, I kender min holdning til norton som er over-kill at bruge til hjemmecomputeren.

Hvis noget (ligegyldigt) har optaget ram-plads, bruges rigtigt nok sidefilen som er meget langsommere end ram. Når noget kører aktivt i baggrunden bruger det også cpu.

Det er derfor jeg gerne vil vide hvad værdierne på ram, hardisk og CPU er? For evt at udelukke norton og komme videre.
Avatar billede carinaenk Nybegynder
03. marts 2008 - 14:23 #12
Hmmm - tak for de mange input. Jeg har en Fujitsu-Siemens AMILO M1425, 1.7 GHz, 1 GB Ram, 100 GB harddisk, Fujitsu-Siemens bærbar 15,4" skærm i AMILO serien. Jeg har kørt den medfølgende CD med div. drivers, og alt er tilsyneladende opdateret. Har hele tiden haft Norton (også før jeg formaterede), men jeg synes, at den "nye" 360 måske har gjort den lidt langsomere. Kan bare ikke forstå, at det ikke hjalp, at jeg frigjorde så meget plads....

Håber, at I kommer op med noget.

På forhånd tak
Avatar billede carinaenk Nybegynder
03. marts 2008 - 14:32 #13
Ups - fik vist nok skrevet forkert ang indholdet i computeren. Der står: Fujitsu Siemens computers, Intel(R) Pentium(R)M, processor 1.80 GHz, 600 MHz, 1,00 GB RAM. Undskyld forvirrigen.
Avatar billede carinaenk Nybegynder
09. marts 2008 - 12:28 #14
Rigtig rigtig ærgerligt, at jeg ikke får noget svar på dette. Jeg har ellers den allerbedste erfaring med Jer eksperter herinde..... ØV!
Mads2008 spørger efter værdierne. Svarer han ikke, når jeg giver ham de oplysninger?
Hilsen
Carina
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2008 - 14:06 #15
mads2008 mener det er Norton og derfor vil han have værdierne på pc`en - jeg er ikke enig med ham og de værdier er udemærket.
For at udelukke Norton, så kan du jo blot slette det og hente f. eks avast eller et andet gratis AV program og tillige et firewall program hvis du vil have det.
Du kan jo altid installere Norton igen, hvis IKKE det er det der er årsagen.
Jeg holder stadig på at det højst sansynlig er dit Lan (netkort),wireless lan eller bluetooth der "holder" den tilbage i opstarten.
Prøv at gå på FSC hjemme side og tjek for nyere drivere og installere dem.
Avatar billede carinaenk Nybegynder
09. marts 2008 - 14:24 #16
FSC??????? hmmm.... Hvad er det? Og har du den korrekte adresse?
Avatar billede hcma Novice
09. marts 2008 - 14:30 #17
Avatar billede carinaenk Nybegynder
09. marts 2008 - 14:38 #18
Ok - der har jeg været. Der var ikke noget at hente omkring opdateringer. Jeg bruger imidlertid Intel(R) PROSet/Wireless Software 10.5.2.0. Den har jeg godt nok brugt i rigtig lang tid, men kan der evt. være noget i vejen her?
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2008 - 14:55 #19
hehe, skulle nok have skrevet hvad FSC var, men HCMA klarede lige sagen :-)
Men ang dit intel pro wiereles, er det så den "nuesre" af de drivere fra FSC side du har ?
http://support.fujitsu-siemens.com/download/UserSelect.asp?strFTS=Treiber
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2008 - 14:57 #20
er det så den "nuesre = er det så den "nyeste"
Avatar billede haverslev Novice
09. marts 2008 - 14:59 #21
Ps. smutter til Norge kl. 15:30 og er først i nærheden af en pc igen, Fredag den 14/3
Avatar billede hcma Novice
09. marts 2008 - 15:36 #22
sorry for spam :o(
haverslev >> jeg er også først hjemme igen fredag den 14.03.08  -  det der med updates :o)  klarer du det og sender listen til mig ?
Avatar billede carinaenk Nybegynder
09. marts 2008 - 19:15 #23
Når jeg går ind på siden http://support.fujitsu-siemens.com/download/UserSelect.asp?strFTS=Treiber (den er tysk) er der ingenting at opdatere, står der.

Jeg afventer til weekenden, hvor jeg håber, at I svarer.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. marts 2008 - 19:21 #24
Har du prøvet at afinstallere Norton, bare for at udelukke om det er problemet?
Jeg hár læst at haverslev ikke er enig i at det kan være problemet, men jeg har oplevet mange, som har en anden opfattelse.
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2008 - 10:47 #25
vejmand > se 09/03-2008 14:06:40

Nu kender jeg ikke opsætningen på Norton 360, men langt de fleste norton er mere eller mindre ens i deres menu opbygning
Men kører man f. eks Norton Internet security (2003-2007) så er der jo en hel del programmer som kan/skal have adgang til nettet.
Hvis man kun har givet programmerne tilladelse efterhånden som man har installeret dem, ja så laver Norton en slags "summering" i opstarten og checker hvilke programme har tilladelse og hvilke har ikke. Det går der jo lidt tid med, alt efter hvormange programmer man har installeret.
Hvis man f.eks ikke har kørt en programscanning og givet de programmer Automatisk tilladelse . til at gå på nettet, ja så er den langsommere i opstarten.
Det kan ændres ved at udføre følgende.
Dobbeltklik på Norton globusen, nede ved uret, klik på linien "personlig firewall",
klik herefter på knappen "konfigurer"
Klik på Faneblad "programkontol", klik på knappen "programscanning"
Nu søger den hele computeren igennem, for programmer der vil/skal have adgang til nettet - nogen vil der står "automatisk" i og det er f.eks windows.
Når den er færdig med scanningen, er opgaven så at checke om alle programmerne der er fundet, skal have adgang til nettet.
Hvis man har nogle programmer, som man ikke ved hvad er og hvad de gør, så lad være med at give adgang. Her opfordre jeg til at hente f.eks programmet Spybot eller Ad-Aware og scanne sin pc igennem for snavs (spyware)
Hvis man derimod kender alle sine programmer, som vil have adgang til nettet - så sæt flueben i dem, ved at klikke på knappen "marker alle", Klik på knappen ”Udfør”

For ikke at "slæbe" en masse unødig med, så kør en tur med Ccleaner:
http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Avatar billede carinaenk Nybegynder
14. marts 2008 - 11:48 #26
Jeg har den "nye" Norton 360 - der er ingen globus og ingen "tilladelser" givet. Jeg har for nylig formateret disken, og i den forbindelse installerede jeg den nye Norton, som jeg fik fra min arbejdsplads.

Jeg har desværre ikke haft tid til at prøve at afinstallere Norton og prøve en af de andre gratis virus-systemer på nettet. Får formentlig ikke tid før tidligst tirsdag i næste uge.

Tak fordi I ikke giver op. Er glad for al den hjælp, jeg kan få.

God weekend.

Hilsen
Carina