Avatar billede bruno1 Novice
29. februar 2008 - 14:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

dele harddiske sikkert via trådløst/opsætning

Hej

jeg forsøger at dele nogle interne (og en ekstern) harddiske men jeg er lidt nervøs ved at sætte et netværk op da jeg ikke ved hvordan det fungerer mht sikkerhed/adgang fra internettet. da jeg valgte at lave et netværk via windows (xp) spurgte den om jeg var sikker på at  jeg ville dele filer/printer da der kunne være adgang via nettet. hvordan sikre jeg det?

udover det så er computeren jeg har alle harddiskene tilsluttet selv tilsluttet internettet/ethernettet via en trådløs forbindelse og det sætter jo overførselshastigheden betragteligt ned, så vil det kunne lade sig gøre at jeg tilslutter internettet via den trådløse og sætter mit ethernet op via kabel? hvis ja, hvordan?

jeg har en switch jeg har sluttet mine computere til og derigennem også min apple airport express som tager sig af det trådløse

håber jeg har gjort mig forståelig og i kan hjælpe!

mvh

Bruno
Avatar billede sleeper Nybegynder
29. februar 2008 - 21:30 #1
Hej

hvis du deler din harddisk, kan alle på dit netværk oprette forbindelse til den.
Jeg "MENER" ikke at man kan begrlndse dette i XP, i Vista kan du.

Men som beskrevet ovenfor, skal man være på dit netværk, altså enten hacke sig ind på dit trådløse, eller have et kabel i din router.

Hvilken trådløs har du?
G protokol trådløs, har en dataoverførsel på max 54MB hvos standart trådnet har 100 MB
Den nye N teknologi, har en teoretisk dataoverførsel på optil 300 MB men der findes også gigabit 1000 MB routere idag.
Så hastighed afhænger af dit udstyr.
Normalt er kabelforbindelser altid bedst, og mest stabilt

JEg kender ikke opsætningen af Apple airport express så det kan jeg ikke svare dig på.
Avatar billede lord_microft Nybegynder
04. marts 2008 - 19:34 #2
Hvad model snakker vi om? Altså apple airport express???
Avatar billede bruno1 Novice
04. marts 2008 - 22:47 #3
Hejsa

tak for jeres svar - det er en apple airport express jeg har.
http://www.apple.com/airportexpress/

saa det i siger er at det er ikke mere usikkert for mig at have et traadloest netvaerk end det er med mit nuvaerende almindelige traadloese internet?
det er ok at alle paa netvaerket kan komme ind paa harddisken da det kun er mig der har adgangskoden, hvis det er den adgangskode man skal bruge for at komme paa nettet ik?

er det et problem at saette en computer op saaledes at den gaar paa internettet via traadloest og samtidig koerer paa mit eget netvaerk med kabel?

tak for hjaelpen gutter
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. april 2008 - 12:49 #4
Hej

Trådløs netværk er altid en sikkerhedsrisiko, men hvis du laver en rigtig kryptering skal man være noget proffesionel for at kunne hacke det.

hvorfor vil du være på internettet via trådløs og privat netværk via kabel?

Her er en god guide om trådløs netværk http://www.eksperten.dk/artikler/1049
Prøv at læse denne
Avatar billede bruno1 Novice
21. april 2008 - 21:17 #5
mit store problem er at jeg gerne vil udnytte de antal dynamiske IP jeg har (5 stk) til andet formål så jeg vil gerne have min medie center computer til at have samme ip som mit trådløse netværk. alle mine trådløse får den samme ip da de logger på den samme apple airport. når jeg logger på med mit netkort fra medie maskinen får jeg en ny ip men hvis jeg logger på med trådløst netkort fra medie maskinen får jeg den samme IP som de andre bærbare.

Kan jeg tvinge min media center maskine til at få samme IP som de bærbare når jeg logger på via kabel og hvis ja hvordan?
Avatar billede sleeper Nybegynder
22. april 2008 - 09:42 #6
Hej

jeg kender ikke nok til Apple produkterne til at kunne hjælpe med denne.
Avatar billede bruno1 Novice
24. april 2008 - 14:46 #7
tror ikke det er specielt apple specifikt. kan man tvinge en computer på sit kabel netværk til at få samme IP som computere på sit trådløse netværk?
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. april 2008 - 08:27 #8
en normal router, vil give dig mulighed for at have alle de pcer på du ønsker(Næsten) 254 for at være præsic.
Når jeg går ind og kigger på dette apple produkt, står der noget om en begrænsning på max 10 brugere, og du siger at din er begrænset til 5...

Hvis du køber et lidt mere "almindelig" produkt såsom en linksys eller D-Link eller en anden standart trådløs router vil du ikke have ovenstående problem.
Avatar billede bruno1 Novice
25. april 2008 - 13:47 #9
jeg har kun 5 IPs tildelt fra min internetudbyder, det er det jeg mener med begrænsning på 5 stk. jeg ved at jeg kan tilslutte så mange jeg vil men så deler de IPs og det er jeg ikke interesseret i. det er kun mine bærbare der er tilsluttet gennem apple airporten mine stationære er tilsluttet en swich som også airporten er tilsluttet.
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. april 2008 - 14:25 #10
Men hvis du sider bagved en router, bruger du kun 1 offentlig ip, og denne ip kører alle computere på.

Hvis du ikke har en router, er du begrændset af det antal ipadresser du har i dit modem/router fra din ISP
Avatar billede bruno1 Novice
25. april 2008 - 18:16 #11
jeg har ikke en router - kun apple airporten som mine bærbare kører på og de har alle den samme IP. kan jeg tvinge en af mine stationære computere som ikke kører over airporten til at køre på samme IP som de bærbare?
Avatar billede bruno1 Novice
23. marts 2009 - 22:18 #12
send et svar så jeg kan lukke :-)
Avatar billede sleeper Nybegynder
24. marts 2009 - 06:13 #13
Svar