Avatar billede jonasp84 Nybegynder
29. februar 2008 - 11:40 Der er 8 kommentarer

USB harddisk fra FAT til NTFS

Hey

Jeg har denne her LaCie usb harddisk som kører FAT, men vil gerne have ntfs istedet. Er der nogen måde man kan konverter til ntfs uden at slette/skade indholdet på usb harddisken?? Jeg har Win Xp Pro som i forvejen kører med ntfs..

Og lige en anden ting nu når vi er ved harddiske. Der sidder en 150Gb i min com. Der er 70Gb brugt på den, men alligevel skriver min com at der kun er 15Gb tilbage. Så er det lige jeg spørg, hvor er mine sidste 65Gb???

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede pidgeot Nybegynder
29. februar 2008 - 11:52 #1
1) Du kan bruge følgende kommando i en kommandoprompt:
convert x: /fs:ntfs

...hvor x er dit drevbogstav. Dermed sker der en konvertering uden datatab. Du skal have ca. 15% ledig plads på disken før konvertering er mulig.

2) Et bud er at det kun er en del af diskens plads der er allokeret. Kig i Diskhåndtering om der er noget ikke-allokeret plads på den.
Avatar billede haverslev Novice
29. februar 2008 - 13:48 #2
Ang. dit andet spørgsmål.
Dit problem med de manglende GB kan skyldes systemgendannelsen, idet den som stardard i XP er sat op til at gemme gendannelses punkter 3 mdr. tilbage i tiden.
Så pladsen bliver måske ikke frigivet af sys. gendannelsen efter den periode - det har jeg set flere eksembler på.

Du kan evt. rydde op i systemgendannelsen, ved at deaktivere den, genstarte Pc`en og aktivere sys. gendannelse igen.

Dette gøres her:
start > indstillinger > kontrolpanel > System, fanebladet systemgendannelse og
Flueben i Deaktiver systemgendannelse på alle drev
Avatar billede Jensen DK Novice
01. marts 2008 - 06:47 #3
Hvis du ikke har SP 2 på din XP så er der noget om at windows kun kan se 128 GB.
Avatar billede jonasp84 Nybegynder
03. marts 2008 - 14:34 #4
Tak for svarene, fik styr på begge ting!
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. marts 2008 - 17:14 #6
Der kommer også lige et herfra (aht. det med konvertering til NTFS)
Avatar billede Jensen DK Novice
16. marts 2008 - 07:47 #7
Kan der lukkes her?
Avatar billede Jensen DK Novice
29. november 2008 - 08:03 #8
Det er mærkeligt at dem med problemer kan finde ud af at skrive her ind, men de kan ikke finde ud af at markere et navn og klikke accepter for at give point for hjælpen.