Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
29. februar 2008 - 10:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Specifikke modstand for Kanthal A og jern?

Hej kloge hoveder.
Jeg sidder her med en opgave under min uddannelse som IT-supporter, hvor jeg skal finde ud af hvad den specifikke modstand for Kenthal A og jern er ved 20 grader celsius.
Jeg har lidt travlt og er træt af at google.
Håber i kan hjælpe hurtigst muligt(:
Venlige Hilsener her fra Morten
Avatar billede gurly Praktikant
29. februar 2008 - 12:02 #1
bare en side bemærkning > kommer det ikke også and på renheden af eksempelvis jern ?
kulstof indholdet kan da variere en del, det må da have betydning for modstanden ?
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
29. februar 2008 - 12:20 #2
De specifikke modstande er noget man engang har besluttet for hver leder. Og jeg vil da gå ud fra at det kan svinge, men det man har besluttet er det man går efter. Det er det bedste svar jeg kan give dig:)
Avatar billede roenving Novice
29. februar 2008 - 14:52 #3
Prøv først at finde en engelsk term for 'specifik modstand' (så bliver det nok lidt nemmere at google !-)
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
02. marts 2008 - 14:18 #5
Jeg er ked af at sige det, men det kan ikke passe at jerns specifikke modstand kun er 0,0000001 Ω. Og på den anden side kan jeg ikke se noget om specifikke modstande. Men tak fordi du tog dig tid rynke10:)
Avatar billede rynke10 Novice
02. marts 2008 - 14:32 #6
Læs lidt længere ned på siden, der er formlen. Det er udtrykt i Ohm pr meter. Med formlen kan du udregne modstanden for en ledning med et bestemt tværsnit og længde.
Det er naturligvis for de rene metaller, der findes mange legeringer der har anderledes egenskaber.
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
02. marts 2008 - 14:39 #7
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår mange af de engelske ord på siden, så har lidt svært ved at finde det. Men den specifikke modstand er modstanden igennem en leder der er 1mm X 1mm X 5m (så vidt jeg husker). Og den bruger man normalt til at regne ud hvor meget modstand der er i fx. en vilkårlig ledning.
Avatar billede rynke10 Novice
02. marts 2008 - 15:17 #8
Hvis du indsætter tallene i formlen, så får du at 1 meter ledning med tværsnit på 1mm2 i jern, har en modstand på 0,1 Ohm.
Med kobber giver den samme størrelse ledning en modstand på 0,017 Ohm pr meter.
Det skulle vist passe.

Jeg kunne ikke lige finde noget på dansk, så må du søge lidt videre på google ;-)
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
02. marts 2008 - 15:19 #9
Ja okay, det passer bedre. Men du må jo lige smide et svar så. Så må du jo få 50 point:)
Avatar billede rynke10 Novice
03. marts 2008 - 02:29 #10
http://www.kim-madsen.vapnet.dk/formler/materialemodstand/index.htm
Så var der lidt på dansk. Jeg søgte  >modstand materialer<
Måske kan det bruges.
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
03. marts 2008 - 12:08 #11
Det kan det da, men jeg venter lige et par dage med at acceptere. Måske kan nogen også fortælle mig modstanden i kenthal A
Avatar billede rynke10 Novice
03. marts 2008 - 14:28 #12
Det kan jeg vel også gøre, lidt googling finder mange ting ;-)

Kanthal A staves det og giver så flere resultater. En Jern, Chrom, Aluminium legering til varmetråde.
http://www.kanthal.com/ kan du sammensætte dit eget datablad, så jeg kan ikke linke direkte til det.
Sandvik laver også varmetråde og her http://www.matweb.com/search/datasheet.aspx?matid=18966&ckck=1
står der en masse omkring dens egenskaber.
For at gøre forvirringen total, så er der en Kanthal-A1 også.

For at gøre det lange kort, så er modstanden i en 1 kvadrat ledning på en meter 1.39 Ohm.
Sandwik opgiver resistansen til 0,00000139 Ohm/meter. Omregnet efter formlen i det første link jeg gav dig, giver det så 1.39 Ohm. Hvis du har en anden tykkelse eller længde på tråden, så kan du efter formlen regne ud hvad modstanden så bliver.

Håber det så er lidt tættere på :-)
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
06. marts 2008 - 12:32 #13
Mange tak skal du have :D thumps up til dig