Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
28. februar 2008 - 15:33 Der er 10 kommentarer

Opløsning og billedkvalitet

Jeg skal lave en annonce i en avis, og jeg har forsøgt, men jeg får at vide, at opløsningen på billedet ikke er godt nok!

Jeg vil gerne have at vide, hvilke indstillinger jeg skal lave, når jeg opretter skabelonen til billedet:

http://xg-league.dk/photoshop.jpg

Tak på forhånd.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. februar 2008 - 15:37 #1
Det bør avisens trykkeri kunne opgive. Der er også et issue omkring farvetabellen derskal bruges. Norle gange vil de have de i CMYK andre gange i pantone alt afhængig af trkkeriet og mediet det skal trkkes på
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
28. februar 2008 - 15:40 #2
Ja, men de siger, at opløsningen skal være 170. Og så har jeg sat Resolution til 170, da det er det jeg forstår ved opløsning?

Eller tager jeg fejl.
Avatar billede prodic Mester
28. februar 2008 - 16:04 #3
Skift pixel-dimensionerne ud med en millimeter-angivelse og du skal se løjer.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. februar 2008 - 16:07 #4
Hvis de vil have en opløsning på 170.. skal dit billede vel være ex 17x10px.

Lyder åndsvagt..

Forhør dem om dpi og bredde i inc's, divider så med 2.54..

Så har du dots pr cm.

Så sætter du

widht = (bredde på billede i inch / 2.54) cm
height = (højde på billede i inch / 2.54) cm
dpi = oplyst af dem

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
28. februar 2008 - 16:09 #5
prodic >> hehe ja, man arbejder vel med meter mål :).. px er henholdt til skærme.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
28. februar 2008 - 16:14 #6
Højde og bredde skal være 320x160, jeg forstår ikke hvad de mener med opløsning medmindre det er tallet ved "Resolution".
Avatar billede jokkejensen Novice
28. februar 2008 - 16:27 #7
3.2 cm x 1.6cm -> i 170dpi

width = 3.2cm
height =1.6cm
resolution = 170dpi

/JJ
Avatar billede prodic Mester
28. februar 2008 - 19:23 #8
Er de 320x160 du angiver ikke i millimeter?
Èn ting er sikkert - det er i hvert fald ikke i pixels.

En annonce med de fysiske dimensioner 3.2 x 1.6 cm lyder enten meget lille eller meget billig.
En annonce i 320x160mm(32x16cm) giver langt mere mening.

Du bør endvidere være opmærksom på hvorvidt de angiver opløsningen som værende 170 dpi eller 170 lpi. Der er immervæk en forskel, men formoder de mener dpi.

Så opret dokumentet i de rigtige fysiske dimensioner og i den rigtige opløsning, og du bør ikke få problemer.
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
11. marts 2008 - 12:18 #9
Er dit problem løst?
Avatar billede jokkejensen Novice
11. marts 2008 - 12:52 #10
jo det er mig der regner forkert...