Avatar billede slowaterz Nybegynder
28. februar 2008 - 13:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sortering i en TADOTable

Opsætningen er som følger:
Jeg har en tabel på en MS-SQL Server 2005.
I den tabel er der to kolonner - en interger og en varchar.
I mit Delphi program tilgår jeg denne tabel igennem en TADOConnection og en TADOTable.
Indholdet bliver vist i en TDBGrid.
Når jeg forsøger at sortere tabellen efter kolonnen med varchar, bliver de rækker, der starter med 'Ø' placeret efter rækerne med 'O' og før rækkerne med 'P'.

I en ældre udgave af programmet, hvor jeg brugte TDatabase og TTable, blev rækkerne sorteret ordentligt - 'Ø'erne kom ned i bunden.

Hvordan får jeg mine ADO komponenter til at sortere indholdet korrekt?
Avatar billede slowaterz Nybegynder
03. marts 2008 - 13:15 #1
Den er helt gal.

Hvis jeg kører en SELECT direkte på databasen, bliver rækkerne sorteret godt nok:

Aebler
aebler
Aendringer
Emnebestemte maskiner
Oensketænkning
Projektrelateret emnebestemt udstyr
Reparationer. Emnebestemt udstyr
Salg til 3.part
Tidsregistering
æbler
Ærter
øl
ønske
Øvrige instrumenter
ål
Åndssvage TADOTable
Aarskrus
åxd

Lige så snart det foregår igennem mit Delphi program, ligner det r*v og nøgler:

Aarskrus
æbler
Aebler
aebler
Aendringer
Ærter
ål
Åndssvage TADOTable
åxd
Emnebestemte maskiner
Oensketænkning
øl
ønske
Øvrige instrumenter
Projektrelateret emnebestemt udstyr
Reparationer. Emnebestemt udstyr
Salg til 3.part
Tidsregistering

Derfor har jeg afsat nogle flere point.
Nogen må jo vide, hvorfor ADO komponenter i Delphi 6 ikke vil spille sammen SQL Server 2005.
Avatar billede slowaterz Nybegynder
03. marts 2008 - 14:29 #2
Right ...

Lige en ekstra lille kommentar.

Hvis jeg går ind under "Control Panel" -> "Regional and Language Options" -> "Advanced" og sætter "Language for non-Unicode programs" til "Danish", så virker skidtet.
Men default indstillingen på vores engelske udgave af Windows XP Pro er "English (United States)".
Avatar billede slowaterz Nybegynder
25. august 2010 - 15:47 #3
Ikke et eneste svar  :(