Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 10:27 Der er 15 kommentarer

et par lette spørgsmål til asp

hej er begyndt på at lære asp har lært det grundlæggende angående arrays strings osv nu vil jeg gerne prøve at sætte en database til mit script altså sårn en microsoft access database men har lidt spørgsmål der til hvordan forbinder jeg filen til databasen og hvordan kan jeg hente oplysninger ud der fra ??
håber der er nogle som kan hjælpe mig

på forhånd tak
//Jimmy
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:35 #1
Hvis du skal lære at programmere, ville jeg forslå et andet sprog, med mindre du skal ind og rode i eksisterende scripts. ASP er et døende script (det vil blive brugt i mange år endnu, men nok mest til vedligeholdelse af eksisterende scripts).

Du kunne evt. kigge på noget Open source (PHP eller lignende), C/C++, Java eller C#.
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 10:36 #2
kan stort set alt i php derfor jeg er gået i gang med at lære noget nyt ny
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:41 #3
Hvis du kan alt indenfor PHP, burde det være en let sag for dig at gøre det selv ;o)
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 10:43 #4
har prøvet at søge på google efter hvordan men kan sku ik rigtig finde noget omkring det
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:44 #5
Så har du ikke søgt specielt godt.

ASP tutorial
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:48 #6
Som sagt, vil du lære noget nyt, ville jeg nok forslå .NET (ASP.NET, C#)
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 10:51 #7
har kigget lidt på asp.net men hvad er det smarte ved asp.net og kan det bruges i browsere som php og asp kan ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:55 #8
Det har ikke noget med browseren at gøre, men med webserveren. Og eftersom du kan alt om PHP burde du vide at PHP og ASP, normalt, ikke kører på samme slags webserver.

Men alle de sider du ser på internet der har et suffix på f ex .aspx, er kodet på .NET platformen.
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 10:56 #9
ved godt php og asp ikke bruger samme server det jeg mente var om asp.net kan bruges til at lave hjemmesider ligesom asp og php kan
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 10:58 #10
Jep. Men det er som med ASP. Det sker på en windowsplatform.
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 11:00 #11
ja har også en windows server til at stå men kan asp.net køre på samme server som asp gør ? fordi har hørt en del godt om asp.net men skal lige finde ud af hvilken form for server jeg skal sætte op
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 11:02 #12
Den kører også med IIS. Der er gratis udviklingsværktøj at finde på nettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. februar 2008 - 11:03 #13
Avatar billede pcdl Nybegynder
28. februar 2008 - 11:03 #14
ok det følger med i windows server 2003 men tak for hjælpen og det gode råd med asp.net vil starte på at lære det
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
29. februar 2008 - 09:05 #15
Prøv lige at kigge her:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp

www.html.dk har i det hele taget nogle super nemme tutorials, også for ASP. Bruger den tit som reference...smiler